بهمن در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

عضویت ایران در سازمان شانگهای؛ در صورت اجماع روسیه و چین

کارشناس مسائل بین الملل گفت: اگر روسیه و چین در مورد عضویت ایران در شانگهای اجماع داشته باشند، قاعدتا چنین اتفاقی در آینده اتفاق خواهد افتاد.

شعیب بهمن کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره احتمال نهایی شدن عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، گفت: در سال‌های اخیر که بحث عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای مطرح شده است، همواره موافقت و مخالفت کشور‌های مختلف با این روند یکی از مباحثی بود که بویژه در بحبوحه اجلاس سران این سازمان مطرح شده است.

او افزود: در طول سال‌های اخیر روسیه به عنوان یکی از قدرت‌های بزرگ سازمان همکاری شانگهای از عضویت ایران به صورت علنی و آشکار حمایت کرده است، ولی چنین اقدامی از سوی چینی‌ها انجام نشده بود و برخی از گمانه زنی‌ها هم وجود داشت، مبنی بر اینکه چینی‌ها به دلایل مختلف در شرایط فعلی تمایلی به عضویت ایران در سازمان شانگهای ندارند.

بهمن ادامه داد: در صورت عقد سند راهبردی بین ایران و چین طبیعتا پکن هم از عضویت تهران در سازمان شانگهای استقبال خواهد کرد به این دلیل که امضای چنین سندی نوید بخش یک روابط مستحکم میان دو طرف است، بنابراین می‌توان انتظار داشت که با امضای چنین سندی چینی‌ها از عضویت ایران در سازمان شانگهای حمایت کنند و مانع چندانی برای ایران وجود نداشته باشد.


بیشتر بخوانید


کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه عضویت کشورمان در سازمان شانگهای هم به نفع ایران و  هم به نفع این سازمان است، تصریح کرد: ایران به عضویت سازوکار مهم منطقه‌ای در می‌آید که این سازوکار از جهت جمعیت، جغرافیا و کشور‌های عضو می‌تواند برایمان اهمیت زیادی داشته باشد، همچنین برای سازمان شانگهای هم از این جهت اهمیت دارد که ایران یک بازیگر در عرصه بین المللی است و موقعیت جغرافیایی تهران می‌تواند این سازمان را به آب‌های خلیج فارس و منطقه خاورمیانه متصل کند، بنابراین در آینده با استقبال چینی‌ها هم مواجه خواهد شد.

او با اشاره به کشور‌هایی که از عضویت ایران در سازمان شانگهای مخالفت می‌کنند، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته این مخالفت‌ها تغییر کرده است، چراکه عضویت در سازمان شانگهای باید با اجماع همه کشور‌های عضو صورت بگیرد در نتیجه اگر یک کشور مخالفت کند، رای آن کشور به عنوان رای وتو شناخته خواهد شد.

بهمن ادامه داد: اگرچه  در سال‌های گذشته برای عضویت ایران در شانگهای رای گیری آشکار نشده است، اما به نظر می‌رسد که تاجیکستان و ازبکستان در دو دوره اخیر نقش مهمی در عدم عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای داشتند. در واقع  بخشی از رای منفی آنها شاید به دلیل مناسبات تیره‌ای بود که در سال‌های اخیر بر روابط ایران با این کشور‌ها حاکم بوده است و بخش دیگر هم شاید به دلیل پیروی آن‌ها از قدرت‌های بزرگتر که شاید تمایلی نداشتند ایران به عضویت این سازمان در بیاید مرتب می‌شد.

کارشناس مسائل بین الملل اضافه کرد: اگر روسیه و چین در مورد عضویت ایران در شانگهای اجماع داشته باشند، قاعدتا چنین اتفاقی در آینده اتفاق خواهد افتاد، تاکنون روس‌ها حمایت می‌کردند، اما چینی‌ها به دلایل مختلف خیلی از این مسئله استقبال نمی‌کردند؛ مثلا موضوع تحریم‌ها علیه ایران را مطرح می‌کردند و معتقد بودند که در وهله نخست باید تحریم‌ها علیه تهران لغو شود یا مباحث دیگری را در حوزه مسائل منطقه‌ای را مطرح می‌کردند، ولی به نظر می‌رسد با پیشبرد سند راهبردی موضع چینی‌ها هم تغییر کند و آن‌ها هم از عضویت ایران در شانگهای حمایت کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار