ایجاد امنیت مشهد، در گرو اطلاع دقیق از زیرساخت تاسیسات درون زمین

داشتن نقشه دقیقی از زیر ساخت تاسیسات درون زمین مشهد، سبب می‌شود در هنگام وقوع حوادثی مانند فرونشست زمین، مدیریت شهری متحمل هزینه‌های سنگینی نشود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد حاجیان شهری رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد گفت: متاسفانه ما در مشهد هیچ نقشه دقیقی از زیر ساخت تاسیسات درون زمین نداریم که این امر سبب می‌شود در هنگام وقوع حوادثی مانند فرونشست زمین مدیریت شهری متحمل هزینه‌های سنگینی شود.

او در خصوص فرونشست‌های زمین در مشهد افزود: در مجموعه شهرداری اداره‌ای به نام مدیریت بحران پدافند غیرعامل وجود دارد که بخشی از وظیفه این اداره تدوین و تبیین مسائل مرتبط با فرونشست زمین است. همچنین مدیریت بحران موظف است تا امنیت و ایمنی شهر را در مجموعه شهرداری با دستگاه‌های دیگر در سطح استانداری و اداره کل مدیریت بحران استانداری هماهنگ کند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی مشهد ادامه داد: برخی ارگان‌ها و سازمان‌ها مانند آتش‌نشانی در حین عملیات به دلیل نوع فعالیت و وجود خودرو‌های سنگین فشار زیادی به زمین وارد می‌کنند؛ بنابراین شهرداری با کمک سازمان مدیریت بحران سامانه‌ای طراحی کرده است تا نقشه‌ای از نقاط و ساختمان‌های قدیمی که در سطح شهر مشهد وجود دارد را شناسایی و در این سامانه ثبت کنند که تا حدودی بررسی‌های لازم انجام و برخی نقاط شناسایی شده است.

حاجیان بیان کرد: این امر سبب می‌شود که سازمانی مانند آتش‌نشانی از نقاط ضعیف سطح شهر آگاه باشد. در زیر سطح زمین شبکه عظیمی از لوله‌های آب، گاز، خطوط برق، مخابرات و... وجود دارد، به خصوص لوله‌های گاز که حجم عظیمی از گاز در لوله‌ها وجود دارد. این لوله‌ها مانند بمب انفجاری است که باید به آن‌ها توجه بسیاری داشت. برهمین اساس شهرداری وارد کار شده است و دستگاه‌های دیگر را نیز دعوت کرده است تا اطلاعات کاملی از روند کاری خود به دلیل ضرورت ایجاد امنیت در سطح شهر به ما ارائه بدهند.
 

نشتی ۱۵تا۳۰ درصدی لوله‌های آب شرب

او تصریح کرد: طبق بررسی‌های انجام شده حدود ۱۵تا ۳۰ درصد لوله‌های آب شرب شهری در داخل زمین نشت دارند و طبق گزارشاتی که به دست ما رسیده است متوجه شدیم که لوله قطور انتقال آب شهری نشت پیدا کرده و به تدریج منجر به فرو نشست زمین شده است. خوشبختانه تلفات انسانی در این خصوص نداشته‌ایم.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد تاکید کرد: متاسفانه ما در مشهد هیچ نقشه دقیقی از زیر ساخت تاسیسات درون زمین نداریم که این امر سب می‌شود، هنگام وقوع چنین حوادثی مدیریت شهری متحمل هزینه‌های سنگینی شود.

حاجیان اظهار کرد: مسأله‌ای که در حال بررسی آن هستیم این است که بدانیم آیا قطار شهری در زمانی که تونل را ساخته است، از وجود این لوله مطلع بوده است یا خیر که قطعا باید خبر داشته باشند، زیرا لوله ۴۰۰ نشتی پیدا کرده است، لوله‌ای که قطر آن۴۰سانتی‌متر است. این امر را نمی‌توان نادیده گرفت.

بیشتر بخوانید؛


او افزود: کارشناسان، بازرسان شهرداری و سازمان آب باید ورود پیدا کنند تا اتفاقات صورت گرفته را مورد بررسی قرار دهند تا اگر تخلفی انجام شده، مشخص شود تا نگاه سازمان‌ها به سمتی برود که وقتی وارد پروژه‌های عمرانی می‌شوند با دقت و وسواس بسیار زیادی کار را راه‌اندازی کنند. هنگام تحویل و تحول پروژه‌ها سازمان تحویل گیرنده باید دقت بسیار زیادی داشته باشد تا ما دچار مسائل این چنینی نشویم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: سازمان آب به تدریج در حال تعمیر لوله‌های انتقال آب در سطح‌شهر است و لوله‌های قدیمی را با لوله‌های جدیدی که از جنس پلاستیک خاصی است و در برابر پوسیدگی مقاوم هستند، تعویض می‌کند که این امر زمان‌بر و پرهزینه است. خدمات شهری باید مرتب این مسیر‌ها را بازبینی کنند و تعمیرات لازم را به موقع انجام دهند تا ما شاهد چنینی اتفاقاتی نباشیم.

 
انتهای پیام//ف. ح
منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.