کارشناسان سازمان ملل: معافیت‌های بشردوستانه ناکافی است، تحریم‌ها باید لغو شوند

کارشناسان سازمان ملل خواستار رفع تحریم‌های یکجانبه علیه کشور‌های مختلف در بحبوحه همه‌گیری ویروس کرونا شدند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از میدیل ایست آی، گروهی از کارشناسان سازمان ملل روز جمعه طی بیانیه‌ای با ناکافی خواندن معافیت‌های بشردوستانه خواستار رفع تحریم‌های یکجانبه علیه کشور‌های از جمله ایران و یمن شدند.

کارشناسان سازمان ملل تصریح کردند معافیت‌های بشردوستانه نتوانسته راهی را فرا روی این کشور‌ها بگذارد و آن‌ها همچنان از دسترسی به درمان‌های حیات بخش و محافظت در مقابل همه گیری ویروس کرونا محروم هستند.

در بیانیه کارشناسان سازمان ملل تاکید شد: تحریم‌های رنج و مرگ را برای مردم کشور‌های سودان، ایران، سوریه، یمن، ونزوئلا و کوبا به بار می‌آرود. تحریم‌های که به نام احیای حقوق بشر وضع می‌شود، در حقیقت باعث کشته شدن مردم و محروم شدن آن‌ها از حقوق اساسی خود می‌شود.

آلنا ووهان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور تاثیرات منفی اقدامات یکجانبه می‌گوید تحریم‌های یکجانبه علیه این کشور‌ها باید لغو شود یا دست کم کاهش یابد، تا در بحبوحه شیوع کرونا مردم توانایی دسترسی به مایحتاج اولیه و مواد ضدعفونی کننده برای سالم ماندن را داشته باشند. بیمارستان‌ها نیز باید بتوانند تجهیزات بهداشتی و دستگاه‌های تنفسی را به منظور رسیدگی به بیماران تامین کنند. اقدامات یکجانبه تاثیر منفی بر بهره مندی انسان‌ها از حقوق اولیه و انسانی دارد.

پیش از این نیز در ابتدای همه گیری ویروس کرونا، صلیب سرخ جهانی، جوامع هلال احمر و چندین قانون‌گذار آمریکایی خواستار لغو تحریم‌های یکجانبه علیه کشور‌های مختلف شدند.

با این حال آمریکا، مدعی شماره یک حقوق بشر، نه تنها از توسل به ابزار تحریمی خود در بحبوحه شیوع کرونا دست برنداشته بلکه آن‌ها را نیز افزایش داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار