روستای خانیک گناباد، پایتخت سماق در کشور است

گیاه سماق در گناباد طبق بررسی‌های کارشناسان، به عنوان با کیفیت‌ترین سماق در ایران و حتی جهان شناخته می‌شود.

مجتبی محرابی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،گفت: به لحاظ  خاستگاه گیاهان دارویی در خراسان رضوی، گیاه سماق در این شهرستان با سطح زیر کشت هزار و ۱۰۰ هکتار، مقام اول را در این استان دارد و طبق بررسی‌های کارشناسان، سماق گناباد به عنوان با کیفیت‌ترین سماق در ایران و حتی جهان شناخته می‌شود.
 
روستای خانیک گناباد، پایتخت سماق در کشور است
او افزود: درختچه‌های جنگلی سماق در روستای خانیک گناباد که خاستگاه اصلی این گیاه دارویی در کشور است، در سال‌های اخیر تکثیر شده است و از سمت کشاورزان در طرح‌های مرتع داری تلفیقی و جنگل کاری اقتصادی و مشارکتی توجه ویژه‌ای به آن می‌شود.
 

بیشتر بخوانید


رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد ادامه داد: اولین طرح جنگل کاری اقتصادی و مشارکتی با مشارکت بهره برداران در مساحت ۴۲ هکتار در روستای خانیک در حال انجام است که مردم در بحث فراوری سماق هم در قالب شرکت تعاونی ورود پیدا کرده اند، که این موجب افزایش ارزش افزوده خواهد شد.
 
روستای خانیک گناباد، پایتخت سماق در کشور است
محرابی بیان کرد: گیاه ریواس هم به لحاظ پراکنش و تراکم در رویشگاه‌های گناباد، با سطح زیر کشت ۱۰ هزار هکتار، در جایگاه اول خراسان رضوی قرار دارد.
 
روستای خانیک گناباد، پایتخت سماق در کشور است
او تصریح کرد: در صورت نگاه علمی دقیق و درست، می‌توان با مشارکت مردم، بهره برداری اصولی از آن انجام داد که این می‌تواند موجب توسعه پایدار و ایجاد و تثبیت اشتغال و جلوگیری از مهاجرت بهره برداران این مناطق شود.
 
انتهای پیام// ح.ت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.