۱۰ واحد فعال تولیدی بسته بندی، کفاف ظرفیت کشاورزی گناباد را نمی دهد

با وجود استعداد‌ و ظرفیت بسیار بالای کشاورزی در گناباد، فعالیت کمتر از ۱۰ واحد تولیدی بسته بندی در این شهرستان به هیچ عنوان جوابگوی نیاز نیست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علیرضا حسین زاده مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: با وجود استعداد‌ و ظرفیت بسیار بالای بخش کشاورزی این شهرستان، فعالیت کمتر از  ۱۰  واحد تولیدی بسته بندی به هیچ عنوان جوابگوی نیاز نیست.
 
وی ادامه داد: خام فروشی و ضعف در صنایع بسته بندی، مهمترین معضل و مانع توسعه کمی و کیفی بخش کشاورزی این شهرستان است.
 
مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: با وجود ظرفیت‌های بسیار گناباد در زمینه‌های کشاورزی از مجموع ۱۷۸ هزار تن تولید سالانه این بخش بالغ بر ۹۰ هزار تن در این شهرستان فرآوری و مصرف می‌شود و بقیه به دلیل نبود توان بسته بندی و سرمایه گذاری ناکافی به صورت خام به دیگر نقاط کشور و حتی خارج کشور صادر می‌شود.
 
حسین زاده افزود: عمده توانایی گناباد مربوط به کاشت زعفران و پسته، کشت گلخانه ای، دامداری و نیز قابلیت بالا برای عمل آوری گیاهان دارویی است و این شهرستان با بیش از ۱۰۰ گونه گیاه دارویی استعداد مناسبی برای توسعه صنایع تبدیلی در این بخش دارد.

وی توسعه صنایع تبدیلی این حوزه را نیازمند همراهی و تعامل سایر بخش‌ها از جمله بهداشت و درمان برای گسترش طب سنتی و بهبود نگرش مردم در استفاده از گیاهان دارویی دانست و ادامه داد: هر اندازه طب سنتی گسترش یابد مردم بیشتر به سمت گیاهان دارویی گرایش پیدا می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: صنایع تبدیلی و تکمیلی مهمترین حلقه ارتباط بین صنعت و کشاورزی هستند که با حمایت‌های مسئولان می‌توان از این ظرفیت برای توسعه گناباد بهره گرفت و مدیریت جهاد کشاورزی با پرداخت تسهیلات مناسب از متقاضیان سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی و بسته بندی حمایت می‌کند.

حسین زاده افزود: یکی از استعداد‌های خوب گناباد در تولید گیاهان دارویی، کشت سماق است و گناباد از این نظر صاحب رتبه نخست خراسان رضوی است.

وی تصریح کرد: سماق از گونه‌های بومی ارتفاعات جنوبی گناباد است و با توجه به خاصیت ارگانیک و طبیعی آن و مقاومت با کم آبی و سرما و گرمای زیاد، می‌تواند به عنوان یکی از محصولات استراتژیک منطقه به شمار رود، ولی از مشکلات مهم پیش روی این مساله خام فروشی و فروش بدون فرآوری است.

انتهای پیام//ف.س

گرایش بیشتر مردم به سمت گیاهان دارویی در گرو گسترش طب سنتی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.