در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

صدرالحسینی: سفر اخیر ماکرون به لبنان با هماهنگی آمریکا انجام شد

کارشناس مسائل منطقه گفت: سفر اخیر ماکرون به لبنان بدون اجازه آمریکا صورت نگرفته است و حتما با آمریکا هماهنگ شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، آخرین تحولات لبنان امشب ۲۰ مردادماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری و با حضور سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل منطقه و سیدهادی سیدافقهی کارشناس مسائل غرب آسیا مورد بررسی قرار گرفت.

صدر الحسینی در ابتدای این برنامه با اشاره به اینکه مجموعه نظام سلطه و غربی‌ها علاقه‌مند هستند لیبی دیگری در غرب آسیا یعنی در منطقه لبنان ایجاد شود، گفت: این موضوع از یک سال پیش شکل گرفته است به طوری که مثلث عبری، عربی و غربی به این نتیجه رسیده‌اند، با توجه به استعفای سعد حریری و حرکاتی که در طول یک سال گذشته رخ داده این موضوع نشان داده می‌شود که موضوع امنیت رژیم صهیونیستی برای آمریکا و نظام سلطه مطرح است، زیرا در درون نظام صهیونیستی آشفتگی و شکنندگی در دولت دیده می‌شود.

او با اشاره به اینکه امروزه شرایط رژیم صهیونیستی در طول ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه است، اظهار کرد: آن‌ها به دنبال عدم آرامش و خلع قدرت لبنان هستند و بر روی لیبی سازی در منطقه کار می‌کنند.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به سفر ماکرون به لبنان گفت: این سفر بدون اجازه آمریکا صورت نگرفته است و لذا فرانسه به دنبال رسیدن به اهداف خود است، آن‌ها می‌خواهند فضایی را ایجاد کنند تا از خلع قدرت ماهی دلخواه خود را بگیرند.

صدر الحسینی با اشاره به اینکه لبنان درخت باران دیده است، افزود: استعفای نخست وزیر و رئیس جمهور در این کشور مسبوق به سابقه است.

او ادامه داد: مجموعه رسانه‌هایی که ماکرون و حضور ایشان را در مناطق مختلف پوشش می‌دادند دایره‌های متعدد امنیتی را نشان ندادند، ماکرون در شدیدترین شرایط حفاظتی وارد لبنان شد، این در حالی بود که تلاش می‌شد تا هیچ صدای مخالفی شنیده نشود.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه ماکرون می‌خواست ابراز قدرت کند، گفت: ایشان کلیدواژه و رمز آشوب را به صدا درآورد لذا ماکرون در قالب رئیس دولت قرن هفدهم و هجدهم وارد لبنان شد و در قالب رئیس جمهور قرن کنونی عمل نکرد، رئیس‌جمهور لبنان گفت که به استقلال لبنان هیچ خدشه‌ای وارد نخواهد شد در حالیکه صحبت‌های ماکرون خدشه به حاکمیت ملی لبنان بود.

او با اشاره به اینکه مردم لبنان با توجه به تجربیاتی که دارند اجازه نخواهند داد دولت فرانسه در آینده آن‌ها دخالت کند، اظهار کرد: نسل‌های جدید حاضر نیستند استقلال لبنان را به پای حرف‌های ماکرون ذبح کنند.

صدر الحسینی با اشاره به اینکه نصف بیروت آسیب جدی دیده است، افزود: بنادر دیگر ظرفیت این بندر را ندارند، در واقع بندر بیروت تقاطع تمدن‌ها است، همه لبنان بیروت نیست و همه بیروت هم بندر نیست.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه این انفجار آسیب زیادی وارد کرده است به طوری که عمق فاجعه مشخص است، ادامه داد: زندگی عادی در بیروت ادامه دارد، دولت لبنان به شرق گرایش پیدا کرده است به طوری که چینی‌ها در آنجا طرح بزرگی را آوردند و گفتند که جنوب و شمال لبنان را می خواهند به روش‌های مختلف به یکدیگر وصل کند و لذا این نگرانی از سوی غرب ایجاد شده است که لبنان به سمت شرق گرایش پیدا کند، عون رسما اعلام کرده است که باید نگاهی هم به سوی روسیه و چین داشته باشند، شرایط زیست سیاسی در لبنان به گونه‌ای نیست که کسی بتواند ادعای اداره آنجا را داشته باشد.

سید افقهی کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه برنامه با اشاره به اینکه سازه حاکمیت در لبنان شکننده است به طوری که طایفه گری و سهم گرایی در این کشور مطرح است گفت: فشار و اراده از سوی صهیونیسم ایجاد شده تا لبنان روی آرامش را نبیند لذا برای استکبار جهانی صهیونیسم قابل تحمل نیست.

او با اشاره به اینکه در بندر بیروت خدا می‌داند که چه مافیا‌هایی وجود داشت افزود: حسان دیاب وارث کرونا شد به طوری که در آمریکا هم نیز کرونا بیداد می‌کند.

سید افقهی با اشاره به اینکه لبنان بانک‌های فعال و شناخته شده‌ای در سطح خاورمیانه دارد گفت: بندر بیروت پل بسیار محکم، حیاتی و راهبردی در منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود به طوری که این بندر راهبردی‌ترین بندری است که با ۲۷۰ بندر دنیا در تعامل بود و سالانه ۳۱۰۰ کشتی در آنجا حضور پیدا می‌کرد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه در کنار مسئله کرونا با تحریم و جنگ دلار و لیر هم لبنان دست و پنجه نرم می‌کند بیان کرد: تمام زالو‌های دلار و مافیای اقتصادی پول‌های خود را با تبانی روسای بانک‌ها سریع از لبنان خارج کردند.

سید افقهی گفت: مردم لبنان با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند، از ابتدای حضور حسان دیاب شاهد جنگ روانی در لبنان بودیم، آمریکا و رسانه‌های غربی و عربی به این مشکلات دامن می‌زنند، لبنان با مسئله مبارزه با فساد مالی روبرو است و لذا این انفجار باعث سرنگونی بندر و دولت شد.

او با اشاره به اینکه مکرون یکی از حامیان رژیم صهیونیستی است ادامه داد: مکرون نقش لبنان و مقاومت را در تحولات منطقه در ک کرده است لذا او تعصب خاصی به اسرائیل دارد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: مکرون با واقعیتی روبرو شد که نمی‌توانست نسبت به آن واقعیت‌ها بی تفاوت باشد، آمریکا و غرب خیرخواه لبنان نیستند به طوری که مکرون با نقشه راه دیگری وارد معامله شده است، امکان ندارد لبنان را گروه و جریانی بتواند مدیریت و کنترل کند تنها راه این است که حکومت وفاق ملی شکل بگیرد.

سید افقهی با اشاره به اینکه اگر حکومت وفاق ملی شکل بگیرد حزب الله کارشکنی نخواهد کرد خاطرنشان کرد: حکومت وفاق ملی می‌تواند اوضاع را در لبنان جمع و جور کند.

او با اشاره به اینکه تصور می‌کنیم لبنان بعد از انفجار با لبنان قبل از انفجار متفاوت باشد گفت: سیل کمک‌های انسان دوستانه را در خصوص بحران لبنان شاهد هستیم،۱۰ الی ۱۵ میلیارد برای بازسازی بندر بیروت نیاز است به طوری که نقطه پرگار این چالش حزب الله و سلاح آن است، حزب الله مانع تشکیل دولت مقتدر و متعادل نخواهد بود اگر لبنان پیشرفت کند این پیشرفت به صورت متفاوت خواهد بود.

امین حطیط کارشناس امور راهبردی از بیروت با اشاره به اینکه باید دید لبنانی‌ها چه دولتی را برای مرحله آینده انتخاب می‌کنند افزود: انتخاب دولت آینده آیا مسئله ساده‌ای است؟ آیا دولتی که تشکیل خواهد شد می‌تواند بحران لبنان را کنترل کند، عملیات تشکیل دولت باید به سرعت پیش برود.

او عنوان کرد: بر اساس نشانه‌ها به نظر نمی‌رسد تشکیل دولت جدید امری ساده باشد و به نظر نمی‌رسد که افق‌هایی برای راه حل این مسئله بین جریانات سیاسی وجود داشته باشد.

این کارشناس امور راهبردی با اشاره به اینکه انتخابات پارلمان زود هنگام برگزار نخواهد شد گفت: انتخابات زودهنگام پارلمانی مردود است لذا دولت وحدت ملی می‌تواند گزینه مناسبی باشد، مکرون رئیس جمهور فرانسه هنگامی که به لبنان آمد خواستار تشکیل دولت ملی شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار