باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

رفاقتی از قلب تهران تا دل بیروت که هرگز فراموش نمی‌شود

حمایت‌های ایران از لبنان یک جانبه نبوده و این دو کشور در طول دوران‌های مختلف نشان دادند که همواره در کنار هم ایستاده‌اند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، فاطمه تورانلو، شاید در عالم سیاست خارجی روابط کشورها با یکدیگر همواره برپایه تخاصم و طمع ورزی استوار باشد، اما در این میان هستند کشور‌هایی که از روابط طمع آلودهِ عالم سیاست پیروی نکرده و همواره دوشادوش یکدیگر برای هدفی متعالی در سختی‌ها و ملایمات حضور دارند.

موضوعی که نمونه آن را شاید بتوان در روابط دو کشوری دید که از دیرباز با یکدیگر پیوندی برادرانه داشته‌اند؛ یعنی جمهوری اسلامی ایران و عروس خاورمیانه، لبنان.

داستان اتحادی بازمانده از قرن‌های دور 

اگر بخواهیم در تاریخ به هم‌پیمانی ایران و لبنان متمرکز شویم، باید به رابطه ایران و لبنان در زمان صفویه نگاهی بیاندازیم. در این دوران شیعیان لبنان تحت حکومت سنی مذهب و متعصب عثمانی قرار داشتند، عده‌ای از علمای جبل عامل به ایران آمدند و با استقبال صفویان مواجه شده و به همکاری متقابل با حکومت صفوی پرداختند.

اگرچه دربرهه‌ای از تاریخ ایران، یعنی حکومت پهلوی این رابطه با فراز و فرودهایی همراه شد که کارشناسان بیشترین دلیل این موضوع را هم حمایت رژیم پهلوی از رژیم صهیونیستی و دشمنی با امام موسی صدر می‌دانستند. برای مثال در یکی از سند‌های ساواک آمده است که «باید در بین روحانیون ایران تبلیغ شود که عامل بدبختی شیعیان لبنان، امام موسی صدر بوده است».

لبنان؛ عروسی که سیاهوش شد / داستان رفاقتی از قلب تهران تا دل بیروت

جدال امام موسی صدر با شاه ایران ادامه داشت تا جایی که پاسپورت ایرانی او از سوی رژیم پهلوی توقیف شد اما در عین حال امام موسی صدر وعده سرنگونی شاه را به مردم داد، علاوه بر این امام موسی صدر همواره شهید چمران و سایر انقلابی‌های ایران را که از دست ساواک فرار می‌کردند در لبنان پناه می‌داد و در مورد انقلاب با لبنانی‌ها حرف می‌زد، از همین جا بود که باب آشنایی انقلاب اسلامی ایران برای شیعیان لبنان باز شد».

پس از این هم شهید چمران، رهبری شاخه نظامی امل را به دست گرفت و با همیاری امام موسی صدر به آموزش نظامی و تربیت سیاسی جوانان شیعه پرداخت. شهید چمران معتقد بود که در اقدامات تشکیلاتی، ابتدا باید بر اصول فکری ـ ایدئولوژیک تکیه کرد، سپس به انضباط و امور نظامی پرداخت.

انقلاب اسلامی، امیدی در قلب بیروت 

شاید یکی از کشورهایی که بیشترین تاثیر را از انقلاب اسلامی ایران گرفت، لبنان باشد؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، هواپیمایی پر از شخصیت‌های مختلف لبنانی نظیر مسئولان مجلس شیعیان لبنان، علمای شیعه و سنی و مسیحی، مسئولان حرکت امل و برخی شخصیت‌های لبنانی دیگر به تهران آمده و برای تبریک به خدمت امام خمینی (ره) رفتند. همچنین یکی دیگر از نمود‌های تأثیر انقلاب ایران در لبنان تأسیس «حزب الله» بود.

لبنان؛ عروسی که سیاهوش شد / داستان رفاقتی از قلب تهران تا دل بیروت

حسین کنعانی مقدم  کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره روابط ایران و لبنان  گفت که رابطه ایران و لبنان خصوصا حزب الله رابطه دراز مدتی است  و این دو همواره در کنار یکدیگر بوده‌اند؛ برای مثال در حمله رژیم صهونیستی به لبنان، جنگ ۳۳ روزه و سایر جنگ‌های دراز مدت در جنوب لبنان جمهوری اسلامی همواره از متحدان اصلی لبنان بوده است که با ارسال کمک‌های مستشاری خود توانست رژیم صهیونیستی را برای اولین بار در طول تاریخ شکست دهد.

او ادامه داد که پس از انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی هم ایران تلاش کرد تا به این کشور دوست و همسایه خود کمک کرده و همواره حامی آنها باشد؛ از همین رو دشمنان مشترک ایران و لبنان نظیر آمریکا و  رژیم صهیونیستی همواره در تلاش این بودند تا تهران را به مداخله نظامی در این کشور متهم کنند.

کنعانی مقدم تاکید کرد که همه می‌دانند حزب الله یک قدرت سیاسی بزرگ و بزرگترین عامل مقاومت در برابر رژیم صهیونستی است؛ مردم لبنان هم می‌دانند که بدون حمایت و مقاومت نمی‌توانند در برابر تهدیدات خارجی بایستند؛ از همین رو دشمن همواره درصدد تخریب این رابطه برادرانه و مستحکم بوده است.

کمک‌های ایران به بیروت؛ یکی از عوامل محبوبیت در منطقه 

به گفته بسیاری از کارشناسان  حمایت معنوی و مستشاری ایران از محور مقاومت عمق نفوذ استراتژیک جمهوری اسلامی در منطقه را افزایش داده و میزان محبوبیت و مقبولیت ایران در افکار عمومی کشورهای منطقه نظیر سوریه و عراق را افزایش داده است.

طبق اعتراف مقامات آمریکایی، واشنگتن بیش از ۷ هزار میلیارد دلار در خاورمیانه هزینه کرده است، اما رئیس‌جمهور این کشور حتی نمی‌تواند به صورت رسمی و آشکار به منطقه سفر کند، در حالی که میان ایران و کشورهای منطقه مانند عراق و سوریه روابط حسنه برقرار است و همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در بالاترین سطح قرار دارد.

برکات و نتایج مثبت محور مقاومت منحصر به مسائل امنیتی نیست؛ در شرایطی که نظام سلطه به رهبری آمریکا میدان جنگ را به عرصه اقتصاد کشانده است، تقویت محور مقاومت می‌تواند از طریق گسترش بازار کالاهای ایرانی و ایجاد فرصت سرمایه‌گذاری در کشورهایی مانند عراق و سوریه به افزایش تولید ناخالص ملی و برون‌رفت از تنگناهای مالی ناشی از تحریم‌ها کمک کند.

در این میان اما شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان درباره کمک‌های ایران به کشورش نظر جالبی دارد، او گفته است که «ایران از ما حمایت نمی‌کند که قدرتمند شویم، بلکه می‌خواهد ما از حق، کرامت و موجودیت خود دفاع کنیم. ایران به ما کمک نکرده که ما تابع آن باشیم؛ چراکه نیازی به این مسئله ندارد، بلکه برای این است که با هم مسیر انسانی و اسلامی را در منطقه جاری سازیم و این حق ملت های ما و منطقه است که آزادانه زندگی کنند، راهشان را خود انتخاب کنند و زیر سلطه استکبار آمریکایی و اسرائیلی نباشند. این مسیر مقاومت است که شهدا  و مجاهدان آن را حمایت کردند و هر بار که ما شهید دادیم، مقاومت ریشه دار تر شد.»

قدرشناسی همیشگی لبنان در برابر جمهوری اسلامی 

خلاف تصورات حمایت‌های ایران از لبنان و محور مقاومت هرگز یک جانبه نبوده است؛ موضوعی که حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل منطقه غرب آسیا هم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، بر آن صحه گذاشته و می‌گوید که در زمان جنگ تحمیلی جبهه‌هایی که به کمک ایران شتافته و در برابر عراق قد علم کردند، همین نیروهای داوطلب عراقی، افغانستانی و لبنانی بودند و آنها کمک‌های بسیار خوبی به شکل عملیات‌های چریکی انجام دادند.

او تاکید کرد که رابطه ایران و لبنان بسیار فراتر از موضوعات ذکر شده است چرا که قدرت مقاومتی در شرق آسیا شکل گرفته که لبنان و حزب الله به عنوان خط مقدم در برابر رژیم صهیونیستی در پس آن قرار دارند که این مسئله اهمیت بسیاری دارد.

محمد حسن قدیری ابیانه سفیر اسبق ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، هم درباره روابط دو کشور ایران و لبنان می‌گوید که هربار آمریکا و رژیم صهیونیستی، ایران را تهدید به جنگ کردند، لبنان اعلام کرد که حاضر است با تمام توان در کنار ایران باشد و با جانفشانی دشمنان کشورمان را نابود کند.

او تاکید کرد نباید فراموش کرد که اگر حزب الله لبنان توان ضربه به رژیم صهیونیستی را نداشت، یکی از موانع حمله به ایران برداشته می‌شد؛ موضوعی که مقامات اسرائیل  و آمریکا همواره به آن اذعان داشته‌اند؛ بنابراین مقاومت این کشور در برابر رژیم صهیونیستی بزرگترین کمک به کل کشورهای اسلامی است.

یکی از کمک‌های اخیر لبنان به کشورمان در بحران سیل بود، آنهادر بیمارستان جمعیت هلال‌احمر لبنان اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی و کمک کارکنان درمانی شاغل در این بیمارستان برای سیل‌زدگان کشورمان کردند، پس از آن ۲۵ هزار دلار از محل کمک‌های مردمی و از سوی پرسنل درمانی شاغل در این بیمارستان برای کمک به سیل‌زدگان کشور تامین شد.

همچنین پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی درحالی که شبکه‌های غربی به پایکوبی مشغول بودند، شبکه‌های رادیویی النور و تلویزیونی المنار وابسته به حزب الله لبنان  در گزارش های صوتی و تصویری خود، فیلمی از زندگینامه و سیره جهادی شهید سلیمانی و معاون فرمانده الحشد الشعبی را در میدان های مختلف منتشر کرده و به نقل از نماینده رهبر انقلاب در سپاه  اعلام کردند که نیروی قدس سپاه متوقف نمی شود و قوی تر از گذشته به ماموریت خویش ادامه خواهد داد.

رسانه های لبنان همچنین اقدام تروریستی پنتاگون را احمقانه توصیف کردند که عواقب آن گریبان آمریکا می‌گیرد و اضافه کردند که به مناسبت شهادت سردار سلیمانی، رهبر ایران سه روز عزای عمومی در این کشور اعلان کرده است.

رفاقتی از قلب تهران تا دل بیروت که هرگز فراموش نمی‌شود

عروسی که سیاه پوش شد 

حالا اما این عروس زیبای خاورمیانه درگیر داغی عظیم شده که شاید در تاریخ کم سابقه باشد. هفته گذشته انفجاری مهیب و سهمگین به طور ناگهانی در بندر بیروت رخ داد و موجب زخمی شدن هزاران نفر از ساکنان این شهر و کشته شدن ده‎ها نفر شد.

محمد حسن قدیری ابیانه سفیر اسبق ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره انفجار لبنان گفت که در انفجار مهیب لبنان نیمی از شهر نابود شد، بیش از ۱۵۰ نفر کشته، هزاران نفر مجروح و بیش از ۱۰۰ هزار کودک بی سرپرست و سرپناه شدند، پس از وقوع این حادثه همه کشور‌ها اعلام کردند که به لبنان کمک خواهند کرد که البته بخشی از آن‌ها نمایشی است.

در این میان شاید تنها دست نوازش ایران رفیق قدیمی بیروت بتواند از غم عظیم داغ این شهر بکاهد؛ دستان گرمی که البته بسیاری از کشورها تاب دیدن آن را نداشته و هنوز هم در صدد شکرآب کردن این رفاقت دیرینه هستند و انگار غم و شادی چندان برایشان تفاوت ندارد.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در ساعات اولیه وقوع این حادثه تاکید کرد که ذهن و دعای ما با مردم بزرگ و مقاوم لبنان است، ایران همانند همیشه آماده است به هر نحوی که ضروری باشد کمک‌رسانی کند.

وی تاکید کرد که ایران در حال ارسال بیمارستان صحرایی و دارو برای کمک به امدادرسانی در برابر این فاجعه است. ایران در کنار لبنان می‌ایستد.

سفارت ایران در لبنان اعلام کرد که در چارچوب اعلام همبستگی برادرانه با لبنان، اولین هواپیمای ایرانی حامل کمک‌های هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران وارد لبنان شد و تیمی پزشکی شامل جراح و پزشک‌های متخصص به علاوه بیمارستان میدانی و کمک‌های انسانی و دارویی نیز با این هواپیما فرستاده شده است.

سفارت ایران در ادامه تصریح کرد، قرار است به محض تکمیل مقدمات لجستیک و اقدامات اداری لازم، زمان رسیدن این هواپیما به فرودگاه بین‌المللی «رفیق الحریری» مشخص شود.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۸ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
مرگ بر اسرائیل کثیف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۵ ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
کشورلبنان همیشه ازما حمایت کرده ومردم لبنان ایرانی هارو دوس دارن،حالا یه عده هستن این وسط که از ما خوششون نمیاد اوناهم وابسته به عربستان وآمریکاهستن،باید از لبنان حمایت کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
من نه سعادت این را دارم که از خانواده معظم شهدا باشم ونه کسی که دستی در بیت المال و سیاسی باشم اما خوب میدانم برادران واقعی من چه کسانی هستند آنها کسانی هستند که دوست و همرزم و وفادار به حاج قاسم عزیزم بودند برادران مظلومم در حزب الله لبنان،حشد الشعبی،فاطمیون،زینبیون،حیدریون،انصار الله یمن و من به این دوستی و برادری افتخار میکنم نه به چشم رنگی های غربی وافکار پوسیده خودخواهانه شان.حاج قاسم دوستت دارم و تا ابد بر عهدی که با تو بستم تا پای جانم وفادار میمانم
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۵:۲۶ ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
مردم لبنان بزودی می فهمند که دولت فرانسه دشمن شان است. واینم خود فرانسوی ها گفتن: بطور مثال رقیب انتخاباتی مکرون گفت که دولت فرانسه دنبال براندازی دولت حسان دیاب است
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۵:۰۹ ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
ما مسلمانیم در هر شرایطی باید دست بینوا رو گرفت درسته اول به مردم ما رسیدگی شود در کنارش درسختیها باید کنار هم باشیم همچنان که انها در سختیها در کنار ما بودن
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۳:۳۷ ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
#لبیک-ال-لبنان .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
نظر اکثر لبنانی ها چیه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
متاسفم برای جماعتی مثل شما که فقط نوک بینی تان را می بینید و همیشه پر مدعا هستید و نمی دانید متحد منطقه ای و خیر خواه واقعی کیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
اونا برا سیل خوزستان به ما کمک کردن
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۱:۴۲ ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
تا قبل از دخالت دولتهای خارجی در لبنان، این کشور عروس خاورمیانه بود!
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۱:۰۸ ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
پشتتیم
Iran (Islamic Republic of)
عباسی
۱۱:۰۰ ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
امیدوارم خداوندو امام زمان (عج) به مردم و دولت لبنان کمک کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
امیدواریم به ما کمک کنند
آخرین اخبار