انتقاد بایدن از موضع رئیس‌جمهور بلاروس در قبال ناآرامی‌های اخیر

نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در دخالتی آشکار از عملکرد رئیس‌جمهور بلاروس در خصوص ناآرامی‌های اخیر این کشور انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، علی رغم آنکه آمریکا بیش از دو ماه و نیم است که درگیر اعتراضات و ناآرامی‌های داخلی شده است، مقامات این کشور بدون در نظر گرفتن شرایط داخلی خود به اظهارنظر مداخله جویانه درباره کشور‌های دیگر می‌پردازند. در همین راستا، جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی با موضوع انتخابات ریاست جمهوری بلاروس، این انتخابات را «متقلبانه» دانسته و از لوکاشنکو، رئیس‌جمهور این کشور، خواسته است از خشونت بیشتر خودداری کند.

بایدن در بیانیه خود نوشته است: «من پشت همه کسانی که خواهان شمارش شفاف و دقیق آرا هستند و همچنین آزادی همه زندانی‌های سیاسی هستم. از رئیس‌جمهور لوکاشنکو می‌خواهم به حقوق معترضان احترام بگذارد و از خشونت بیشتر خودداری کند. دولت من هرگز از ایستادگی در برابر اصول دموکراتیک و حقوق بشر چشم پوشی نخواهد کرد و ما با متحدین و شرکای دموکراتیک خود همکاری خواهیم کرد تا با یک صدا صحبت کنیم و حقوقی از این دست رعایت شود.»

انتقادات بایدن از لوکاشنکو به همین جا ختم نشد و او در ادامه بیانیه خود نوشت: «او معترضان و روزنامه نگاران مستقل را دستگیر کرده است و این اقدامات یک رئیس‌جمهور سیاسی نیست که اطمینان داشته باشد به طور منصفانه در انتخابات به پیروزی رسیده است.»

او همچنین شهروندان «شجاع، روزنامه نگاران فعال و مردم عادی را که این اتفاقات ویژه را مستند سازی می‌کنند» ستود.

پیش‌تر، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در مداخله‌ای آشکار انتخابات ریاست جمهوری بلاروس را «آزاد و عادلانه» ندانسته و از دولت این کشور خواسته بود تا «به حقوق همه بلاروسی‌ها برای مشارکت در مجامع مسالمت آمیز احترام بگذارد و از استفاده از زور خودداری کند و افراد دستگیرشده را آزاد کند.»

انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس روز دوشنبه برگزار شد و الکساندر لوکاشنکو ۸۰ درصد آرا را کسب کرد، اما مخالفان آن را تقلب در انتخابات دانستند و رد کردند. پس از آن مینسک -پایتخت این کشور- به همراه چند شهر دیگر با اعتراضات گسترده روبرو شد.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار