سفیر سابق ایران در عراق:

آمریکا با مصوبه پارلمان و یا با قوه قهریه از عراق خارج خواهد شد

سفیر سابق ایران در عراق گفت: آمریکا یا با مصوبه پارلمان و یا با قوه قهریه مقاومت؛ از عراق خارج خواهد شد.

آمریکا با مصوبه پارلمان و یا با قوه قهریه از عراق خارج خواهد شدبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  حسن کاظمی قمی در نشست تحلیلی روز مقاومت (سالروز شکست رژیم صهیونیستی در جنگ ۳۳ روزه با حزب الله لبنان) با اشاره به اینکه در مقابل جمهوری اسلامی ایران انواع عملیات‌های تهدید اعم از ترور، جنگ، کودتا، شبیخون فرهنگی و... را انجام داده اند، افزود: جمهوری اسلامی ایران نه تنها متوقف نشد بلکه در همه جبهه‌ها پیشرفت کرد.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات معیشتی امروز ناشی از مشکلات درونی کشور ماست، گفت: متخصصان معتقدند مسائل اقتصادی امروز ایران حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد ناشی از تحریم‌های دشمن است.
 کاظمی قمی افزود: نتیجه ۴۲ سال مقاومت این است که جمهوری اسلامی هر روز قوی‌تر شده؛ اینکه امروز قدرت‌های بزرگ اقتصادی دنیا آماده اند، علی رغم تحریم‌های آمریکا با ایران همکاری‌های اقتصادی داشته باشند دلیلش این است که ایران یک بازیگر اثرگذار در منطقه بوده و این از مقاومت جمهوری اسلامی به دست آمده است.

وی با اشاره به اینکه در عراق، افغانستان، یمن و فلسطین هم راه مقاومت انتخاب شده است، گفت: در فلسطین وقتی مقاومت، اسلامی شد، رژیم اشغالگر قدس در معرض تهدید قرار گرفت؛ در سوریه و عراق هم به همین ترتیب بود که جبهه استکبار آمد و هزار و ۸۰۰ گروه تروریستی در سوریه شکل داد، کسانی که ادعا داشتند نماز عید فطر را در مسجد امویه می‌خوانیم، اما با همه فشار‌ها نتوانستند، این نتیجه مقاومت بود.

کارشناس سیاسی غرب آسیا و سفیر سابق ایران در عراق با اشاره به اینکه مقاومت لبنان در سال ۲۰۰۶ دکترین نظامی رژیم اشغالگر قدس را برهم زد، افزود: بعد از این سال اسراییل دیگر تجاوزگری به سمت لبنان نداشت بلکه در پی احداث دیوار بلند در مرزهایش بود.

کاظمی قمی همچنین به موضوع تجاوز عربستان به یمن اشاره کرد و گفت: سعودی‌ها تصور می‌کردند در یمن با تجاوز نظامی و تحریم اقتصادی در طول دو هفته مساله تمام می‌شود این درحالی است که تجاوز عربستان سعودی با هزینه حداقل ۲۰۰ میلیون دلار در روز حدود ۵ سال است که ادامه دارد و امروز عربستان سعودی با چالش مسائل امنیتی در داخل کشورش روبرو است.

وی همچنین تاکید کرد: برآیند مقاومت در منطقه باعث شد، آمریکا به هیچ کدام از برنامه هایش در منطقه نرسد و امروز خروج آمریکا از عراق یا با مصوبه پارلمان این کشور یا با قوه قهریه مقاومت محقق خواهد شد.

کاظمی قمی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سوال که چرا می‌گویند بسیج مردمی در عراق نباشند؟ گفت: این قدرت نظامی برآمده از قدرت مردم است و وقتی نیروی قدرت مردمی در کنار دولت قرار می‌گیرد، جریان اشغالگر نمی‌تواند در مقابل آن بایستد.

کارشناس مسائل غرب آسیا، موضع مکرون در قبال تغییر حاکمیت سیاسی در لبنان را در شرایط بحرانی این کشور نشانه‌ای از سناریوی پشت پرده انفجار در بیروت دانست.

حسن کاظمی قمی در نشست تخصصی سازمان مقاومت اسلامی در موسسه مطالعات راهبردی اندیشه سازان نور با تحلیل تحولات اخیر در لبنان، گفت: یکی از مسایلی که پس از انفجار بیروت مطرح شد، تاکید بر تغییر نظام سیاسی لبنان از جانب رئیس جمهور فرانسه بود و او در شرایطی به بیروت آمد که مردم در وضع فوق العاده‌ای بودند و درحالیکه همه تلاش‌ها باید معطوف به کمک رسانی و امداد می‌شد، تغییر نظام سیاسی این کشور را مطرح کرد.

وی افزود: او حتی تهدید کرد که اگر لبنانی‌ها تا یک و نیم ماه آینده این تغییر نظام را ایجاد نکنند، خودش این کار را می‌کند، این یعنی نقض حاکمیت سیاسی لبنان است و اتخاذ چنین موضعی در فضای بحرانی، اتفاقی نیست.

کاظمی قمی گفت: پس از انفجار در بندر بیروت، حضور برخی در خیابان‌ها و اعمال فشار برای استعفای دولت تا حدی بود که دولت ملی لبنان مجبور به استعفا شد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا، افزود: موضع گیری‌های رسانه‌ای از جانب جریان ضدمقاومت در این چارچوب بود که حزب الله را به انفجار این بندر متهم کنند و تاکید کردند که مقاومت باید پاسخ دهد.

وی گفت: پس از انفجار بندر بیروت؛ جریان ضد مقاومت اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه مردم را ناشی از اقدامات حزب الله دانستند و آمریکایی‌ها در چنین فضایی با تاکید بر ادامه تحریم‌های اقتصادی، ارایه کمک به مردم لبنان را مشروط کردند.

کاظمی قمی با اشاره به مواضع سنجیده و حکیمانه سیدحسن نصرالله در قبال رویداد‌های اخیر لبنان افزود: سیدحسن نصرالله بر هر حرکت به سمت آرامش، معطوف کردن همه اقدامات به حل مسائل مردم و کمک به رفع مشکلات معیشتی آنان، سیاسی نکردن مسائل و لزوم پایان تحقیقات و مشخص شدن مسئولان وقوع انفجار بیروت از جانب ارتش لبنان تاکید کرد.


بیشتر بخوانید:


وی گفت: این دیدگاه، نقطه مقابل نگاه کسانی است که خواهان دخالت سازمان ملل و بیگانگان در امور داخلی لبنان هستند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: البته سیدحسن نصرالله در سخنانش از کشته‌های انفجار بیروت به عنوان شهید نام برد که این می‌تواند دارای پیام باشد.

کاظمی قمی تاکید کرد: در نتیجه باید تلاش کرد که همسو با راهبرد سید مقاومت حرکت کرد تا مسببان واقعه بندر بیروت مشخص شوند و رویداد‌های اخیر در لبنان نباید سبب تضعیف مقاومت شود چنانکه سیدحسن نصرالله اطمینان داد که "مقاومت نگران نباشد؛ آماده باشد".

وی در بخش دیگری از این نشست تخصصی در مقایسه هزینه‌های مقاومت و سازش، چنین قیاسی را مع الفارق دانست و گفت: از نگاه آمریکایی ها، مذاکره با دیگران زمانی انجام می‌شود که از راهکار‌های دیگر نتوانسته باشند خواسته هایشان را تحمیل کنند و در چنین نگاهی برد برد جایگاه و معنی ندارد.

وی گفت: آمریکایی‌ها حاضر نیستند با کسی مذاکره کنند و اگر از روش‌های دیگر بتوانند خواسته هایشان را تامین کنند، اساسا مذاکره نمی‌کنند.

کاظمی قمی همچنین مذاکره آمریکا با کشورمان را نشان دهنده قدرت جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: آنان، چون از ابزار‌های دیگر نتوانستند برای تامین خواسته هایشان استفاده کنند به مذاکره روی آوردند.

وی گفت: حتی اگر آمریکایی‌ها با دیگران مذاکره کنند، اگر توافقی حاصل شود آنان هیچ تعهدی به اجرای تفاهم‌ها ندارند، البته این مختص به مذاکره با ایرانیان نیست.
کاظمی قمی، افزود: آمریکایی‌ها به دیگران هم اجازه عمل به تعهداتشان را نمی‌دهند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا، گفت: عراقی‌ها درخصوص بسیاری از مسائل با آمریکایی‌ها مذاکره و تفاهم کردند، اما کاخ سفید به تعهداتش عمل نکرد.

کاظمی قمی با اشاره به پیامد‌های مخرب و بی نتیجه مذاکره و سازش برخی گروه‌های فلسطینی با رژیم صهیونیستی افزود: این در حالی است که آمریکایی‌ها بار‌ها میان دو طرف میانجی گری کردند، اما همواره علیه فلسطینیان اقدام شد.

وی گفت: به عنوان نمونه محتوای طرح معامله قرن به نحوی است که حتی صدای سازشگران فلسطینی هم درآمد، زیرا طبق این طرح می‌خواهند کرانه باختری را به صهیونیست‌ها واگذار کنند و به این حد هم اکتفا نخواهند کرد بلکه در پی اشغال غزه نیز هستند.

کاظمی قمی افزود: آنان می‌خواهند کل فلسطین را یهودی سازی کنند که این نتیجه سازش است این در حالی است که مقاومت اسلامی در فلسطین همواره به نتیجه رسیده است.

وی هزینه‌های سازش و مقاومت را غیرقابل مقایسه دانست و تصریح کرد: سازش همه چیز را از ملت‌ها می‌گیرد که نمونه اش فلسطین است، اما در نقطه مقابل یعنی مقاومت؛ اگرچه هزینه دارد، اما هزینه‌ها به نوعی سرمایه گذاری برای دفاع از استقلال، منافع و امنیت ملی است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا، پیشرفت، سازندگی و عزتمندی را ثمره مکتب امام خمینی (ره) و جانفشانی شهدا برشمرد که اکنون آثارش در دنیا مشاهده می‌شود و مقاومت دیگر منحصر به منطقه غرب آسیا و مختص ایدئولوژی اسلامی نیست.

کاظمی قمی گفت: اکنون کشور‌های مختلف جهان اعم از آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین با در پیش گرفتن مقاومت جزایری هستند که بهم پیوند می‌خورند و این از اشتراکاتی مانند عدالت طلبی، استکبارستیزی و حمایت از محرومان نشات گرفته که مبتنی بر آرمان‌های امام خمینی (ره) است.

وی با اشاره به استمداد و الهام کشور‌های چپ گرای آمریکای لاتین از جمهوری اسلامی، تاکید کرد: اتصال این جزیره‌های مقاومت محتوم است و انسان نمی‌تواند آن را بهم بزند.

کاظمی قمی، مقاومت اسلامی را یکی از ارکان نظام بین الملل دانست که مهندسی آن از جانب جمهوری اسلامی ایران ضروری است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار