مراسم عزاداری ماه‌ های محرم و صفر در مشهد به چه صورت برگزار می شود؟

قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مراسم‌های عزاداری سال ۹۹ تنها در مکان‌های رو باز و با رعایت کامل بهداشت و فاصله گذاری اجتماعی برگزار می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سید کاظم فرهمند قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به ابلاغ دستورالعمل برگزاری مراسم عزاداری درماه‌های محرم و صفر، گفت: مراسم‌های عزاداری سال ۹۹ تنها در مکان‌های روباز و با رعایت کامل نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برگزار می‌شود.

او افزود: بر اساس دستورالعمل ابلاغی، برگزاری مراسم عزاداری در ماه‌های محرم و صفر صرفا در اماکن و فضا‌های باز با رعایت فاصله‌گذاری «از هر ۴ طرف حداقل ۲ متر» و با حداقل میزان تجمع باید باشد و برگزاری عزاداری‌ها در مکان‌های مسقف ممنوع است.

قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: رعایت کاهش ساعات برگزاری مراسم «حداکثر دو ساعت»، ممنوعیت جابه‌جایی هیئت‌ها و حرکت دسته‌ها، ممنوعیت استفاده از طبل، سنج و وسایل مشابه در زمان برگزاری مراسم، امکان سینه‌زنی و زنجیرزنی «با زنجیر شخصی» در محل مراسم بدون جابه‌جایی، ضرورت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در مراسم عزاداری و استفاده از ماسک به‌صورت مستمر در زمان برگزاری مراسم از جمله نکات مورد تاکید در این دستورالعمل به شمار می‌رود.
 

بیشتربخوانید


فرهمند با بیان اینکه هرگونه پذیرایی در جریان برگزاری مراسم‌های عزاداری محرم و صفر ممنوع بوده و نذورات باید برابر نکات مندرج در دستورالعمل بهداشتی مرتبط صرفاً در قالب مواد غذایی خشک و یا خام توزیع شود، بیان کرد: نذورات خاصی که امکان تغییر نذر به‌دلیل مسائل شرعی وجود ندارد، با نظارت کارشناسان بهداشتی طبخ و بسته‌بندی می‌شود و این نذورات باید در سایر اماکن توزیع گردد تا از تشکیل تجمع، صف و تراکم جمعیت خودداری شود.

او تصریح کرد: همچنین برپایی هر نوع ایستگاه‌های صلواتی توزیع نذورات و چای «موکب‌ها، خیمه‌ها، چادر‌ها و غیره» در تمامی استان‌ها و شهرستان‌های کشور ممنوع اعلام شده است.

قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه در ایام محرم و صفر امسال هیئت‌ها مجاز به برگزاری مراسم‌های عزاداری امام حسین (ع) در اماکن مذهبی نیستند، تاکید کرد: تولیت‌های اماکن مذهبی می‌توانند نسبت به برگزاری مراسم در فضا‌های باز اماکن مذهبی با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و اجرای دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی در چارچوب ضوابط کلی فوق‌الذکر اقدام کنند.

قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: برگزاری نماز جماعت در مساجد حداکثر به مدت یک ساعت در اماکن مسقف دارای شرایط بهداشتی و تهویه با یک چهارم ظرفیت و رعایت فاصله‌گذاری «حداقل دو متر از هر طرف» و استفاده از ماسک و نیز همراه داشتن وسایل شخصی بلامانع است.
 
انتهای پیام//ف.س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۲۲ مرداد ۱۳۹۹
ان شاالله با رعایت نکات بهداشتی طبق فرمایش آقا ، در مکان های روباز شرکت میکنیم روضه های شبهای محرم را
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۲۲ مرداد ۱۳۹۹
حداقل اجازه بدین خیمه‌ها ی امام حسین با رعایت بهداشت برگزار شود
آخرین اخبار