شرایط بهداشتی توزیع غذای نذری محرم امسال چیست؟

شیوع کرونا باعث شده رعایت دستورهای بهداشتی در توزیع نذری محرم امسال اهمیت بیشتری پیدا کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،علی اصغر حسنی مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: استفاده از لیوان و ظروف پلاستیکی برای توزیع مایعات داغ و غذا‌های نذری در ایستگاه‌های صلواتی و مراسم مذهبی در ایام محرم و صفر ممنوع است.

او افزود: ریختن مایعات داغ در ظروف پلاستیکی خطر سرطان زایی دارد لذا استفاده از لیوان کاغذی و شیشه‌ای برای این کار توصیه می‌شود.

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: استفاده از لیوان پلاستیکی برای مایعات سرد در تکیه ها، مساجد و ایستگاه‌های صلواتی بلامانع است.

حسنی بیان کرد: از زمان بسته بندی تا توزیع غذای نذری نباید بیشتر از دو ساعت بگذرد. رعایت نکردن موازین بهداشتی در توزیع نذورات در مراسم عزاداری می‌تواند احتمال بروز بیماری‌های مرتبط با آب و غذا به وی‍‍ژه بیماری‌های عفونی روده‌ای را افزایش دهد لذا نکات بهداشتی در مراسم عزاداری محرم و صفر باید رعایت شود.

او تصریح کرد: هرگونه پخت وپز باید در مکان‌هایی با شرایط بهداشتی صورت پذیرد و همه افراد درگیر در توزیع آب، چای و غذا باید دارای کارت بهداشت معتبر بوده و رعایت بهداشت فردی در هنگام ارائه خدمت ضروری است.
 


مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی تاکید کرد: مواد خام مصرفی باید سالم و بهداشتی باشد. توصیه می‌شود از مواد غذایی بسته بندی و فرآورده‌های خام دامی با کشتار مجاز یا بسته بندی شده که مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی است استفاده شود.

حسنی اظهار کرد: از نگهداری مواد غذایی پخته شده در دمای محیط به مدت طولانی (حداکثر دو ساعت) خودداری شود در صورت الزام به نگهداری بیشتر از دو ساعت، باید مواد غذایی پخته در زیر ۴درجه سانتی گراد یا در بالای ۶۳درجه سانتی گراد (روی شمعک گاز) نگهداری تا درجه حرارت ماده غذایی به زیر ۶۳درجه نرسد

او گفت: از بسته بندی غذا بیش از دو ساعت قبل از مصرف خودداری و در صورت توزیع سبزی و سالاد، رعایت مراحل چهارگانه سالم سازی الزامی است و توصیه می‌شود از سالاد و سبزی بسته بندی شده با پروانه ساخت از وزارت بهداشت استفاده شود.

انتهای پیام//م. م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.