مشکلات ارزی صادرکنندگان استان بررسی می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی گفت:مشکلات ارزی صادرکنندگان و بازگشت ارز به کشور از مسائلی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، نادر صادقی  معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی در جلسه توسعه صادرات غیرنفتی اظهار داشت: مسئله صادرات و واردات در همه حال جزو مهم‌ترین مسائل بوده و پیگیری مشکلات صادراتی تولیدکنندگان در اولویت دولت است.

صادقی خاطر نشان کرد: بایستی قوانین و مقررات کشور در پایانه‌ها و گمرکات مورد توجه قرار گیرد تا مشکلی در این زمینه برای صادرکنندگان به وجود نیاید.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به مکاتبه با بانک مرکزی، گفت: مشکلات ارزی صادرکنندگان و بازگشت ارز به کشور از مسائلی است که باید مورد بررسی قرار گیرد تا مشکل فعالان این بخش برطرف شود.

این مسئول همچنین با اشاره به میزان صادرات غیرنفتی در استان از ابتدای سال ۹۹ تاکنون ابراز داشت: بیش از ۳۶۷ هزار تن کالا به ارزش ۵۳۳ میلیون دلار از گمرکات آذربایجان غربی صادر شده است که از نظر دلاری ۱۵ درصد کاهش یافته است.

صادقی با اشاره به خروجی صادرات سایر گمرکات از گمرکات استان، یادآور شد: بیش از ۷۷۴ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۵۸۹ میلیون دلار صادرات صورت گرفته که در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال ۹۸ از نظر دلاری ۶ درصد و از نظر وزنی ۲۳ درصد کاهش یافته است.

معاون استاندار همچنین با اشاره به میزان واردات گمرکات استان در ۴ ماهه نخست سال جاری تصریح کرد: بیش از ۸۲ هزار تن کالا به ارزش ۱۴۰ میلیون دلار وارد استان شده که از نظر دلاری ۴۹ درصد و از نظر وزنی ۵۷ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی تأکید کرد: محصولات پلاستیکی و کشاورزی همچون سیب، کنسانتره و هندوانه جزو مهم‌ترین کالا‌های صادراتی در چهار ماه نخست سال جاری هستند.

این مسئول با اشاره به میزان ترانزیت خارجی، تشریح کرد: بیش از ۳۲۷ هزار تن کالا با ارزش ۹۵۴ میلیون دلار ترانزیت شده که در مقایسه با سال گذشته با کاهش ۳۶ درصدی وزن و ۵۰ درصدی ارزش دلاری روبرو هستیم.

صادقی اظهار کرد: همچنین در بخش ترانزیت داخلی بیش از ۹۶ هزار تن کالا به ارزش ۱۴۲ میلیون دلار جابجا شده که از نظر دلاری ۷۴ درصد افزایش و از نظر وزنی ۳۸ درصد کاهش داشته است.

انتهای پیام/ن م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.