مجازات درجه ۶، در انتظار افراد مطلع ازوقوع کودک آزاری که سکوت کنند

قانون جدیدی که مشخص کرده افرادی که از کودک آزاری و یا حتی خطر قریب الوقوع علیه کودک و نوجوان مطلع باشند و سکوت کنند مجازات تعیین کرده است.

حقدادی جانشین معاون دادستان دادسرای ویژه فضای مجازی مرکز استان خراسان رضوی در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،گفت:در سال‌های گذشته قوانینی در حوزه کودک و نوجوان داشتیم که ابهاماتی داشت و نقش و وظایف نهاد‌های حمایتی به صراحت تدوین نشده بوداما با تصویب قانون جدید اطفال و نوجوانان تحت حمایت شدید و قاطع قانون قرار می‌گیرند.

او افزود: در ۲۳ اردیبهشت امسال مجلس قانون حمایت از اطفال و نوجوانان را به تصویب رسانید و در ۳۱ اردیبهشت امسال مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت.

جانشین معاون دادستان ادامه داد:در این قانون رفتارها، حمایت ها، نهاد‌های مسئول و موضوعات مرتبط با طفل و نوجوانان به روشنی تعریف و تبیین شده است.

حقدادی بیان کرد:موضوعاتی که در قانون جدید اطفال و نوجوانان بیان شده است از جمله: بهره‌کشی اقتصادی، معامله، بی توجهی و سهل انگاری نسبت به اطفال و نوجوان، بهره گیری جنسی بطور مبتذل ومستهجن، هرزه نگاری اطفال و نوجوانان، وظایف خانواده در قبال طفل و نوجوان، وظایف عمومی افراد جامعه...

او تصریح کرد: قانونگذار این وظیفه را به تک تک مردم واگذار کرده بدین نحو که اگر کسی از جرم علیه کودک ونوجوان یا شروع به جرم علیه کودک و نوجوان یا خطر شدید علیه آن‌ها مطلع شود موظف است به مراجع قضایی انتظامی فورا اطلاع‌رسانی کند و اگر به این تکلیف قانونی عمل نکند قانونگذار برای اینگونه افراد مجازات درجه ۶ پیش بینی کرده است.

بیشتر بخوانید


جانشین معاون دادستان با اشاره به اینکه قانونگذار از افشاکنندگان حمایت کرده است تاکید کرد: متقابلاً در ماده ۱۸ قانون فوق الاشعار آمده است، اگر افراد مطلع اعلام جرم کنند و گزارش دهند، مراجع قضایی مکلف اند از افشای هویت این افراد جلوگیری کند و چنانچه فردی اطلاعات گزارش دهنده را افشا نماید قانونگذار مجازات‌هایی پیش‌بینی کرده است.

انتهای پیام//ف. غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.