وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت؛

از حاشیه‌ها پیرامون لو رفتن سوالات کنکور تا آمادگی دانشگاه‌ها برای برگزاری مراسم محرم

در این بسته خبری مهمترین اخبار وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت از لو رفتن سوالات کنکور تا جزئیات برگزاری مراسم محرم در دانشگاه‌ها را می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت علوم در هفته ای که گذشت با اخباری همچون«جزئیات مراسم عزاداری دهه اول محرم در دانشگاه‌های تهران»، «لو رفتن سوالات کنکور سراسری از شایعه تا واقعیت»، «از تجمع کرونایی والدین در پشت درب حوزه‌ها تا انتشار عکس سؤالات کنکور»، «خاطرات بی حاشیه‌ترین کنکوری تاریخ ایران»، «مسن‌ترین و جوان‌ترین داوطلبان کنکور سراسری ۹۹»، «مطالعه بر روی سلامت داوطلبان بعد از آزمون‌های سراسری/ خانواده کنکوری‌ها نگران نباشند» و «نتایج نهایی کنکور آبان اعلام می‌شود»گذشت که در این گزارش به مرور آن‌ها می پردازیم.

از تجمع کرونایی والدین در پشت درب حوزه‌ها تا انتشار عکس سؤالات کنکور

زنگ آغاز کنکور سراسری سال ۱۳۹۹ برای ورود دانشجویان به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی امروز به صدا درآمد.نگرانی‌ها برای این آزمون چند ماهی بود که ذهن داوطلبان و خانواده‌های آنها را درگیر کرده بود و بسیاری از این وضعیت خسته شده بودند و فقط می‌خواستند کنکور برگزار شود و در مقابل، برخی دیگر با دلایلی از جمله حفظ سلامت داوطلبان و نگرانی از مبتلا شدن آنها به این ویروس، همچنان خواستار تعویق کنکور بودند. برگزاری کنکور در اولین روز با حاشیه هایی همراه بود که به آنها می پردازیم.

۱۳ درصد داوطلبان کنکور کارت ورود به جلسه نگرفتند

فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره آمار نهایی دریافت کنندگان کارت ورود به جلسه کنکور سراسری گفت: از تعداد یک میلیون و ۳۹۳ هزار و ۲۳۳ کارت صادر شده برای کنکور سراسری سال ۹۹ بر اساس آمار نهایی تعداد ۹۹۴ هزار داوطلب کارت ورود به جلسه خود را دریافت کرده اند.  

او در ادامه بیان کرد: بر این اساس ۸۷ درصد کل داوطلبان کنکور سراسری کارت ورود به جلسه را دریافت کرده اند و ۱۳ درصد داوطلبان اقدام به دریافت کارت نکرده اند.

خاطرات بی حاشیه‌ترین کنکوری تاریخ ایران/ «پاکت باز کنی» که پدر لقب گرفت

هر داوطلب کنکور وقتی به دانشگاه راه پیدا کند با پدر رشته اش آشنا می‌شود. مثلا پدر علم محاسبات چارلز بابیجاست، پدر معماری ایمهوتپ،   پدرشیمی جابر بن حیان و پدر انسان‌شناسی ابوریحان بیرونی است اما تمامی این داوطلبان قبل از ورود به دانشگاه وقتی می‌خواهند از سد کنکور بگذرند با پدر کنکور ایران آشنا می‌شوند.

پدری که ۴۸ سال با حوصله و آرامش پدرانه به داوطلبان توصیه کرد  در جلسه کنکور مداد مشکی نرم پر رنگ به همراه داشته باشند. گویی تمام مردم، از پیر تا جوان به صدایش عادت که نه دل بسته بودند.

لو رفتن سوالات کنکور سراسری از شایعه تا واقعیت

رآیند برگزاری پنجاه و هفتمین کنکور سراسری سال ۱۳۹۹ از ۲۹ مرداد ماه در سراسر کشور آغاز شده است. همزمان با برگزاری کنکور، موضوع لو رفتن سوالات کنکور و دفترچه‌ها در فضای مجازی مطرح شد.

بعد از شروع شدن کنکور در رشته هنر اولین حاشیه‌ها با انتشار دو عکس شروع شد. این حواشی نگرانی زیادی را برای داوطلبان و خانواده‌های آن‌ها به وجود آورد و باعث شد که بسیاری از داوطلبان ناامید شوند و این طرز تفکر به وجود بیاید که درس خواندن فایده‌ای ندارد چرا که سوالات در سر جلسه کنکور لو می‌رود و کنکور دادن فایده‌ای ندارد.

جزئیات مراسم عزاداری دهه اول محرم در دانشگاه‌های تهران

جرئیات و نحوه برگزاری مراسم عزاداری دهه اول محرم دانشگاه‌ها با رعایت موازین و پروتکل‌های بهداشتی اعلام شد.

منتشرکنندگان عکس سؤالات کنکور امروز دستگیر شدند/ هدف انتشار القای شبهه در آزمون بود، نه تقلب

فاطمه زرین‌آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگارحوزه دانشگاهی ،درباره تصاویری که در فضای مجازی منتشر و در آنها ادعا شده که سوالات لو رفته است، گفت: نکته اول اینکه حفاطت آزمون سازمان سنجش آموزش کشور با همکاری دستگاه‌های امنیتی و انتظامی در استان‌های فارس و یکی از استان‌های غربی دو تیم را که مشخصاً جهت ارسال عکس از حوزه‌های امتحانی برنامه‌ریزی کرده بودند دستگیر کرده و تحویل مقامات ذیربط داده است.

دومین غایب بزرگ کنکور سراسری ۹۹ کیست؟

این کنکور، دو غایب بزرگ داشت. اولین غایب این کنکور حسین توکلی سخنگوی سابق سازمان سنجش بود که لقب «پدر کنکور ایران» را از آن خود کرده است و چند ماه پیش بعد از ۴۷ سال کار در سازمان سنجش بازنشسته شد.

توکلی اولین سخنگوی سازمان سنجش تا اواخر سال ۱۳۹۸ بود؛ بعد از توکلی فاطمه زرین آمیزی به عنوان سخنگوی سازمان سنجش منصوب شد اما کنکور سراسری یک غایب بزرگ دیگر هم داشت، حسینی بای خبرنگار صدا و سیما!

نحوه تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۹۹

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری و شرایط ممنوعیت شرکت قبولی‌های دوره روزانه سال ۹۸ در کنکور ۹۹ از جمله دغدغه های مهم این روزهای کنکوری هاست.

صفر تا صد پرحاشیه‌ترین کنکور سراسری نیم قرن اخیر

پر حاشیه‌ ترین کنکور سراسری نیم قرن گذشته کشور طی چند روز آینده با تمام حواشی و نگرانی‌ها و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود؛ به گفته مسئولان سازمان سنجش، وزارت علوم و بهداشت کنکوری امن و با انجام تمام پروتکل‌ها برای حفظ سلامت داوطلبان برگزار می‌شود  بنابراین خانواده‌ها و داوطلبان نگران برگزاری کنکور نباشند.   در ادامه این گزارش به بیان صفر تا صد هر آنچه داوطلبان باید درباره برگزاری کنکور سراسری بدانند می‌پردازیم. 

شروع ترم تحصیلی آینده آبان است/ آموزش قطعاً مجازی است

علی خاکی‌صدیق معاون آموزشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری امروز در حاشیه برگزاری کنکور سراسری و در جمع خبرنگاران درباره شروع ترم تحصیلی بعد، گفت: برای شروع ترم تحصیلی بعد تابع ستاد ملی کرونا هستیم و مشکلی در شروع سال تحصیلی به شکل الکترونیکی نداریم. دانشجویان جدیدالورود باید دو هفته در دانشگاه حضور داشته باشند و از اوایل آبان ترم جدید آغاز می‌شود.

مسن‌ترین و جوان‌ترین داوطلبان کنکور سراسری ۹۹

براساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور مسن‌ترین داوطلب کنکور امسال یک مرد متولد ۱۹ تیرماه ۱۳۱۶ از شهر اصفهان در گروه علوم تجربی و جوان‌ترین داوطلب مرد متولد ۲ شهریور ۱۳۸۴ ساکن شهر قدس استان تهران شرکت کننده در گروه علوم تجربی هستند.

نتایج نهایی کنکور آبان اعلام می‌شود

ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در حاشیه برگزاری کنکور سراسری و در جمع خبرنگاران گفت: نتایج این کنکور هفته اول مهر اعلام خواهد شد و بلافاصله انتخاب رشته آغاز می‌شود. زمان اعلام نتایج نهایی دیرتر از هفته اول آبان نخواهد بود و تلاش می‌کنیم زودتر از این تاریخ نتایج را اعلام کنیم.

تمهیدات وزارت علوم برای حل مشکل داوطلبان دکتری/ آزمون MSRT اواخر شهریور برگزار می‌شود

مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم تحقیقات و فناوری و معاون وزیر علوم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره زمان برگزاری آزمون MSRT اظهار کرد: اداره کل بورس سازمان امور دانشجویان در حال بررسی ظرفیت‌های مطمئن شهر‌ها هستند تا ببینیم که با توجه به پروتکل‌های بهداشتی می‌توانیم آزمون زبان MSRT  را برای چه تعداد داوطلب برگزار کنیم. این آزمون را در تعدادی شهر‌ها برگزار می‌کنیم.  سایر تمهیداتی که برای برگزاری آزمون‌ها باید سنجیده شود، در حال بررسی است.  

او در ادامه درباره زمان برگزاری آزمون زبان MSRT گفت: پیش بینی ما این است که اواخر شهریور تا اوایل مهر آزمون را برگزار کنیم.

فقط ۲۷ درصد از شرکت کنندگان در کنکور تجربی ۹۹ به دانشگاه می‌روند

افشین مسافری مشاوره تحصیلی و کنکور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره میزان رقابت در کنکور سراسری ۹۹ در رشته‌های مختلف، گفت: شانس قبولی گروه انسانی در کنکور سراسری ۱۵۰/۳۶ درصد، شانس قبولی گروه تجربی ۲۷/۲۴ درصد و شانس قبولی گروه ریاضی ۱۶۳/۵۴ درصد است. نتیجه تحلیل به این معناست که در گروه‌های انسانی و ریاضی کلیه شرکت کنندگان در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی پذیرفته خواهند شد. ضمن اینکه ظرفیت خالی نیز وجود خواهد داشت. در گروه علوم تجربی به دلیل آمار بسیار بالای شرکت کنندگان و رقابت فوق العاده سنگین و نفس گیر، فقط ۲۷/۲۴ درصدِ شرکت کنندگان در کنکور سراسری پذیرفته خواهند شد.

مطالعه بر روی سلامت داوطلبان بعد از آزمون‌های سراسری/ خانواده کنکوری‌ها نگران نباشند

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناروی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، گفت:  از داوطلبان آزمون دکتری مستقیم نظر سنجی شد و بیش از ۸۵ درصد از چگونگی برگزاری اعلام رضایت کردند. البته وزارت بهداشت مطالعه‌ای هم روی نظر سنجی‌هایی که برای هر کدام از آزمون‌ها منتشر می‌شود، انجام می‌دهد. این مطالعه حکایت از سلامت داوطلبان بعد از آزمون دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.