باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی گزارش می دهد؛

هیجان مصرف فرآورده‌های گوشتی بی نشان و درد زخمی که بر سلامتمان می‌گذارد

فرآورده‌های گوشتی همچون سوسیس و کالباس، جذابیت خاصی برای طرفداران خود دارد، اما اختلالات قلبی و عروقی حاصل از مصرف بدون استاندارد آن را نمی‌توان نادیده گرفت.

محمود قربان زاده رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، درباره نحوه نظارت بر فرآورده‌های گوشتی گفت: کلیه مواد اولیه مورد مصرف در فرآورده‌های گوشتی سوسیس و کالباس، باید دارای مجوز بهداشتی از سازمان دامپزشکی باشند.

او افزود: این مواد اولیه باید در کشتارگاههای مجاز تولید و توسط ناوگان حمل و نقل سردخانه دار، حمل شده و کارخانجات موظفند برای انتقال هر محموله از این مواد اولیه به کارخانجات سوسیس و کالباس، مستندات و مدارک کافی مبنی بر تامین گوشت از کشتارگاه های مجاز و نیز مجوز بهداشتی حمل، همراهشان باشد تا در بازرسیهای دورهای بتوانند ارائه دهند.

رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی با بیان این مطلب که نظارت بر کارخانجات سوسیس و کالباس براساس مصوبه وزارت بهداشت است، ادامه داد: دامپزشکی بر مکانهایی نظارت دارد که پروانه آن را صادر میکند همانند کشتارگاه، کارخانجات خوراک دام یا مکانهایی که محل عرضه محصول دامی خام هستند مانند قصابیها و مرغ فروشی ها.

قربان زاده بیان کرد: دامپزشکی بر واحدهای تولید خمیر مرغ مورد مصرف در سوسیس و کالباس نظارت کامل دارد. برخی از این واحدها به صورت مستقل، برخی در داخل کشتارگاه ها و برخی نیز در داخل کارخانجات سوسیس و کالباس حضور دارند که همگی باید مجوز تولید خمیر مرغ را از دامپزشکی دریافت کرده باشند.

او درباره مصرف خمیر مرغ در صنایع فرآورده های گوشتی، تصریح کرد: اگر خمیر مرغ طبق ضوابط و مجوزهای دامپزشکی، در مکانهای مجاز تولید شود، مصرفش فقط در فرآورده‌های گوشتی حرارت دیده، سوسیس و کالباس مجاز است.

بیشتر بخوانید


رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی خراسان رضوی درباره مواد مصرفی در تولید خمیر مرغ تاکید کرد: خمیر مرغ باید از لاشه کامل مرغ مادر، تخم گذار و یا گوشتی، قطعات گوشت و مرغ و یا از اسکلت باقیمانده از عملیات قطعه بندی و استخوانگیری همان کارگاه، تهیه شود. استفاده از کله، پای مرغ، دنبالچه، اندرونه( اعماء و احشاء)، بافتهای غضروفی، رگ، پی و پوست در خمیر مرغ جایز نیست ولی اگر مرغ کامل برای خمیر استفاده شود، نیاز به جداکردن پوست نیست.

قربان زاده با تاکید براینکه به هیچ عنوان اعماء و احشاء نباید در این ماده استفاده شود، اظهار کرد: لاشه کامل مرغ در حقیقت همان مرغ کاملی است که در منازل مورد استفاده قرار می گیرد و فاقد اعماء و احشاء است.
هیجان مصرف فرآورده‌های گوشتی بی نشان و درد زخمی که بر سلامتمان می‌گذارد


نظارت بر فرآورده های گوشتی

علی اصغر اسماعیل زاده مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد، درباره نحوه نظارت و کنترل بر واحدهای تولیدکننده فرآورده های گوشتی گفت: هرواحد تولیدی ملزم به اخذ پروانه های بهداشتی اعم از پروانه بهره برداری و ساخت محصول، پروانه مسئول فنی متخصص صنایع غذایی است.

او افزود: هرگونه فرآوری، تولید و بسته بندی در فرآوردههای گوشتی، با حضور و نظارت کارشناس صنایع غذایی تحت عنوان «مسئول فنی» انجام می شود.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به نظارتهای مختلف این سازمان بر تولید فرآوردههای گوشتی ادامه داد: کارشناسان غذا و دارو دانشگاه و شبکه های بهداشت و درمان خراسان رضوی براساس برنامه تدوین شده در ساعات اداری، غیراداری و ایام تعطیل رسمی از واحدهای تولیدی بازدید و ضمن بررسی کلیه خطوط تولیدی، انبارها، سردخانه ها و مواد اولیه، اقدام به نمونه برداری از خطوط تولید وسردخانه ها کرده و نمونه را به آزمایشگاه غذا و دارو جهت ارزیابی ارسال می کنند.

اسماعیل زاده بیان کرد: هر ساله براساس یک طرح ملی با عنوان «پی ام اس» نمونه های محصولات گوشتی توسط معاونتهای غذاوداروی دانشگاهها در سراسر کشور از فروشگاهها در سطح عرضه، خریداری و نمونه برداری کرده و این محصولات را مورد بررسی قرار میدهند.

او تصریح کرد: هرگونه عدم انطباق و مغایرت براساس نتایج آزمایشگاهی مشاهده شود، مطابق مقررات، اقدامات لازم برابر ضوابط اعم از اخطار، تعطیلی خط تولید، معرفی به مراجع قضایی، فراخوان و جمع آوری محصول، پلمپ خط تولید، تعلیق موقت و دایم پروانه بهداشتی انجام می شود.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: کلیه آزمایشات انجام شده بر روی محصولات گوشتی براساس استاندارد ملی شماره «۲۳۰۳» اعلام شده از سوی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و ضوابط ملی و بهداشتی سازمان غذاودارو است.


سقوط فروش واحدهای صنفی اغذیه و فست فود به یک چهارم
هیجان مصرف فرآورده‌های گوشتی بی نشان و درد زخمی که بر سلامتمان می‌گذارد

ابوالقاسم کاشفی وحدتی رئیس اتحادیه فرآورده های گوشتی، اغذیه، پیتزا و غذاهای فانتزی در مشهد گفت: آمار دقیقی از مصرف فرآورده های گوشتی در مشهد دردسترس نیست.

او افزود: در حال حاضر غیر از فست فودها، فروشگاههای دیگر مثل هایپرها و سوپرمارکتها نیز این فرآورده را توزیع میکنند که عملا تحت پوشش این اتحادیه نیستند و نمیتوان آمار دقیقی از آنها بدست آورد.

رئیس اتحادیه فرآورده های گوشتی، اغذیه، پیتزا و غذاهای فانتزی در مشهد با اشاره به اینکه فروش این فرآورده ها از طریق سوپرها در حقیقت غیرقانونی است، ادامه داد: در شرایط کنونی که مردم به لحاظ معیشتی تحت فشار هستند، چندان نمیتوان به این اتفاق خرده گرفت. با این وجود، آنچه مسلم است درحال حاضر آمار فروش در واحدهای صنفی مرتبط به اتحادیه ما، به یک چهارم کاهش یافته است.

کاشفی بیان کرد: با توجه به اینکه سطح فروش این محصولات بسیار پایین آمده ولی افزایش قیمت در حوزه های مختلف تولید از جمله بیمه، بهایآب، گاز، برق، دستمزد کارگر و اجاره بها، منجر به افزایش قیمت ۴۰ درصدی در محصولات این صنف شدهاست و متاسفانه برخی از صاحبان ملک به جای اینکه در گرفتاریهای حاصل از کرونا، کمک حال مردم باشند، بر واحد های صنفی فشار آورده و اجاره بهای ملکها را افزایش دادند.

او تصریح کرد: پرفروشترین فروشگاههای ما تا قبل از کرونا در مناطق اطراف حرم بود که در حال حاضر تعطیلاند چراکه زائری وجود ندارد و حتی اگه هم وجود داشته باشد جرات حضور در فست فودها را ندارند.
هیجان مصرف فرآورده‌های گوشتی بی نشان و درد زخمی که بر سلامتمان می‌گذارد

رئیس اتحادیه فرآورده های گوشتی، اغذیه، پیتزا و غذاهای فانتزی در مشهد تاکید کرد: برای واحدهایی که بهداشت فردی، محیطی و بهداشت فرآوری مواد غذایی را رعایت نکنند اخطاریه صادر می‌شود و در مواردی که تخلف از شدت بیشتری برخوردار باشد اقدام به پلمپ و معرفی صاحبان آن واحد به مراجع غذایی می‌کنیم.

انتهای پیام//ف.ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.