مروری کوتاه بر چند اخبار جهاد کشاورزی در فارس

خبرهایی از آغاز برداشت گردو در بوانات، پرورش ماهی در استخر‌های کشاورزی داراب و برداشت پسته از باغات سروستان را در این بسته مرور خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهمترین رویدادهای خبری کوتاه امروز جمعه ۲۱ شهریورماه سازمان جهاد کشاورزی فارس را در این بسته خبری بخوانید.

آغاز برداشت گردو در بوانات

سید عبدالرسول موسوی سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان بوانات گفت: برداشت گردو از هزار و ۸۰۰ هکتار باغ‌های بوانات آغاز شده و پیش بینی می‌شود دو هزار تن محصول برداشت شود.

او افزود: امسال با توجه به وضعیت مناسب جوی و عبور از خطر سرمازدگی بهاره، باغات گردو نسبت به سال‌های قبل ۲۰ درصد افزایش محصول برخوردار است، همچنین بارندگی و آبدهی مناسب منابع آبی سبب افزایش کیفیت محصول تولیدی شده است.

موسوی اضافه کرد: گردو از سال‌های گذشته در شهرستان کشت می‌شده به طوری که گردوی ۵۰۰ ساله در شهرستان ثبت شده و این گویای قدمت باغداری و گردو کاری در بوانات است

پرورش ماهی در استخر‌های کشاورزی داراب

مسئول شیلات شهرستان داراب گفت: بیش از ۱۴۰ هزار قطعه بچه ماهی گرمابی در استخر‌های ذخیره آب کشاورزی شهرستان رهاسازی شد.

او افزود: این تعداد بچه ماهی در ۱۳۳ استخر ذخیره آب کشاورزی رها سازی شده و پیش بینی می‌شود بیش از ۱۰۰ تن ماهی از این استخر‌ها برداشت شود.

محمد رضا ستوده با اشاره به اینکه شهرستان داراب مقام دوم پرورش ماهی در استخر‌های ذخیره آب کشاورزی در استان را دارد گفت: مهمترین گونه‌های ماهیان گرمابی مناسب برای پرورش در این استخر‌ها را از نوع آمور، کپورمعمولی، فیتوفاگ وبیگ هد (Bighead) است.

پرورش ماهی در استخر‌های ذخیره آب کشاورزی موجب غنی شدن آب خروجی استخر شده و تاثیر مستقیمی بر افزایش راندمان تولید کمی و کیفی محصولات کشاورزی دارد و نتیجه این اقدام کاهش مصرف کود و تولید محصول ارگانیک در بخش کشاورزی را به همراه داشته و از نظر زیست محیطی نیز حائز اهمیت است.

همچنین پرورش ماهی در تلفیق با آب کشاورزی با تامین یک محصول پروتئینی، در کنار محصولات کشاورزی می‌تواند از جنبه‌های اقتصادی و افزایش درآمد خانوارروستایی بسیار تاثیر گذارباشد و گوشت ماهی نیز به عنوان غذای سالم در سبد غذایی خانوارقرار می‌گیرد.

کاشت دانه روغنی کلزا در شمال استان فارس آغاز شد

مسئول کلزا و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی استان فارس گفت: کشاورزان شهرستان آباده برای اولین بار از روش روی پشته برای کاشت محصول کلزا استفاده کرده اند.

رشیدی ادامه داد: سهولت و سرعت آبیاری،کاهش بیست درصدی مصرف آب نسبت به شیوه سنتی، کاهش بیست و پنج درصدی مصرف بذر، یکنواختی در سبز شدن مزرعه وحفظ تراکم مناسب ، کاهش خطر خوابیدگی و کاهش بیماری از جمله مزایای این شیوه جدید کشت است.

او افزود: با توجه به اهمیت محصول استراتژیک کلزا، کاشت این دانه روغنی در ۳۰ هزار هکتار از مزارع در دستور کار قرار دارد .

رشیدی بیان کرد: در همین خصوص، حمایت‌های لازم از کشاورزان با تامین کود‌های شیمیایی و تهیه بذر‌های پرمحصول کلزا با یارانه دولتی انجام شده است.

استفاده از ارقام هیبرید کلزا باعث کاهش میزان بذر مصرفی در هکتار، سبز شدن یکنواخت و گل دهی منظم کلزا شده است.

پسته سروستان در راه بازار

کارشناس مسؤول باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان سروستان گفت: در حال حاضر۵ هزار و ۵۳۴ هکتار از اراضی سروستان به کشت پسته اختصاص یافته که سه هزار و ۹۴۹ هکتار آن مثمر و هزار و ۵۸۵ هکتار آن غیر مثمر است.

احسانی ادامه داد: پیش بینی می‌شود امسال ۷ تا ۸ هزار تن پسته ی‌تر در سروستان برداشت شود.

او افزود: امسال بارندگی‌های زمان تلقیح گل و نوسانات دمایی موجب کاهش ۵۰ درصدی تولید پسته در شهرستان سروستان شده است.

برداشت پسته از شهریور ماه آغاز و بصورت کال فروشی وارد بازار مصرف می‌شود، اما عمده‌ی محصول پسته در مهر ماه بصورت خشک در بازار‌های داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

پیش‌بینی برداشت ۲۸ هزار تن خرما از نخلستان‌های جهرم

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان جهرم گفت: برداشت خرمای نوبرانه از نخلستان‌های جهرم آغاز شد و پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۲۸ هزار تن خرما در این شهرستان تولید و روانه بازار شود.

علی جوکار افزود: کار برداشت خرما از نخلستان‌های شهرستان جهرم که از اوایل شهریور ماه آغاز شده و تا پاییز ادامه دارد و رطب نوبرانه جهرم نیز وارد بازار شده است.

او ابراز کرد: شهرستان جهرم با دارا بودن بیش از پنچ هزار هکتار نخلستان از مهمترین تولیدکنندگان خرما در استان فارس است.

جوکار بیان کرد: بیش از ۹۵ درصد رقم تولیدی خرما در جهرم شاهانی است و براساس پیش‌بینی‌ها حدود پنج درصد خرما، به شکل رطب برداشت می‌شود.

او تصریح کرد: بخشی از این محصول به شکل تازه‌خوری روانه بازار مصرف می‌شود و بخشی از این محصول بعد از بسته بندی روانه سردخانه خواهد شد تا به تدریج و متناسب با نیاز به بازار عرضه شود.

به گفته رئیس جهاد کشاورزی شهرستان جهرم ، پارسال نیز بیش از ۲۸ هزار تن خرما از نخلستان‌های جهرم برداشت شد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.