دبیرکل یونسکو:

هنر تذهیب، سمبل فرهیختگی مردم ایران

ایوبی گفت: ایرانیان با طلا، کتاب، شعر و کلام الهی را زرباران کردند که نشانگر فرهیختگی مردم این سرزمین است.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الله ایوبی، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو- ایران در مراسم افتتاح نخستین نمایشگاه مجازی تذهیب ایرانی اظهار کرد: موسسه فرهنگی اکو، سرزمین تاجیکستان و منطقه نوروز را برای ما یادآوری می‌کند.

او افزود: تاجیکستان کشور بسیار دوست‌داشتنی است و مردمان گرمی دارد. هرکسی یک‌بار به این کشور سفر کند، عاشق آن و مردمانش می‌شود. 

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران ادامه داد: پیوند ملت ایران و تاجیکستان ناگسستنی است و نمی‌توان مردم این دو کشور را از هم جدا کرد. 

او گفت: تذهیب‌کاران واقعا به گردن مردم و این کشور حق بزرگی دارند. کلمه تذهیب عربی است و شاید به ذهن‌ها نیاورد که تذهیب‌کاران زرنگار هستند.

ایوبی با بیان اینکه طلا یکی از فلز‌های گران‌بها و عالی‌ترین دارایی مردم یک سرزمین است، گفت: طلا نماد دارایی برای ما و ملت تاجیکستان است و واقعا باعث افتخار است که مردم ارزشمندترین دارایی خود را پای کتاب ریختند. تذهیب، هنر کتاب‌آرایی از عهد ساسانی تا به امروز است.

او یادآوری کرد: مردم این سرزمین با طلا، کتاب، شعر و کلام الهی را زرباران کردند. فکر می‌کنم هنر تذهیب یک نماد و سمبل است؛ سمبل فرهیختگی این مردم.


بیشتر بخوانید


ایوبی توضیح داد: در هیچ تمدنی سراغ ندارم که مردم با طلا، کتاب را آرایش کنند. واقعا هنر تذهیب باعث افتخار ماست و باید این هنر را روی دست بگیریم و به دنیا نشان بدهیم.

او تصریح کرد: موسسه اکو با همراهی کمیسیون ملی یونسکو - ایران، اولین نمایشگاه مجازی را با ارائه ۲۷ اثر نفیس برگزار می‌کند. امیدوارم این امر آغاز اقدامات دیگر در زمینه معرفی هنر‌های دیگر باشد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران  بیان کرد: در دوران کرونا که متاسفانه برگزاری تجمع ممنوع است، کارهایمان به عرصه مجازی کشیده شده است؛ از اولین همکاری پر بار ما می‌توانم به برگزاری سلسله نمایشگاه‌های مجازی اشاره کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: یونسکو ، تذهیب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.