اردکانی:

باید با برنامه ریزی از مصادره دانشمندان ایرانی جلوگیری شود

دبیر کمیته فرهنگ و تمدن ضمن پیشنهاد بزرگداشت شخصیت‌های برجسته کشور گفت: باید با برنامه ریزی از مصادره دانشمندان ایرانی جلوگیری کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، جلسه ۲۵۶ کمیته فرهنگ و تمدن ایران و اسلام شورای عالی انقلاب فرهنگی، در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

در ابتدای این جلسه محمدرضا شمس اردکانی دبیر کمیته فرهنگ و تمدن، ضمن تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان عالم حضرت اباعبدالله الحسین (ع) طی سخنانی با اشاره به اهمیت و جایگاه رشته داروسازی سنتی، ابراز امیدواری کرد شورای گسترش دانشگاه آزاد اسلامی با ایجاد رشته طب سنتی تا پایان سال موافقت کند.

او اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت و پتانسیل ایجاد بحث‌های بین رشته‌ای مانند معماری، طب سنتی، فوق لیسانس طبیعیات، یا فلسفه پزشکی و غیره را دارد و دفتر فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در این دانشگاه، دنبال ایجاد بحث‌های بین رشته‌ای است.

دبیر کمیته فرهنگ و تمدن ادامه داد: امروزه بحث بین رشته‌ای در دانشگاه‌های دنیا، جایگزین رشته‌های خاص می‌شود و امید است که دانشگاه آزاد اسلامی در رشته طب سنتی و در بحث بین رشته‌ای، به عنوان یک رابط بین وزارت بهداشت و وزارت علوم باشد.

در ادامه علیرضا خوشدل، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: اتصال مجموعه طب سنتی به علوم بین رشته‌ای حرکت بسیار خوبی است که نه تنها باعث توسعه دانشگاه می‌شود بلکه باعث ایجاد یک فرهنگ جدید در حوزه طب سنتی خواهد شد.

او افزود: با توجه به علاقه‌مندی که به طب ایرانی در میان سایر کشور‌ها وجود دارد، می‌توان از این ظرفیت برای جذب دانشجوی خارجی در این رشته، بهره برد.

در ادامه حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با اشاره به روز اول شهریور که به عنوان روز پزشک نامگذاری شده است، گفت: نشست مجازی «بزرگداشت ابوعلی سینا» در این روز برگزار شد و ده جلد از کتاب‌های ابن سینا را تا آخر شهریور باز نشر خواهیم داد.

او با اشاره به اینکه انجمن فرهنگ و مفاخر فرهنگی برنامه‌هایش در راستای کمیته فرهنگ و تمدن ایران و اسلام است،گفت: این انجمن "روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی" را به مناسبت پاسداشت مقام علمی این فیلسوف و ریاضیدان برجسته ایرانی برگزار می‌کند.

در ادامه جلسه موضوع «همایش بین المللی قطب الدین محمود شیرازی» در دستور کار قرار گرفت.

پس از ارائه توضیحاتی در این زمینه، شمس اردکانی طی سخنانی با اشاره به برخی اقدامات کشور‌های منطقه در مصادره شخصیت‌های تاریخی و بزرگ کشورمان گفت: لازم است یکسری کار‌های ایجابی انجام شود برای اینکه مشخص گردد این دانشمندان و اندیشمندان ایرانی هستند.

او افزود: باید با برنامه‌ریزی‌های لازم از مصادره این دانشمندان بزرگ ایرانی جلوگیری کنیم و در همین راستا می‌توان با برگزاری بزرگداشت گامی در جهت معرفی و شناساندن شخصیت‌ها برداشت.

پس از بحث و تبادل نظر بین اعضا، مقرر شد یک سمینار بین‌المللی یک یا دو روزه برای «قطب الدین شیرازی»، با حمایت نهاد‌های بین‌المللی مثل یونسکو برگزار گردد و روی آثار و کار‌های قطب‌الدین شیرازی کار شود.

دستور بعدی جلسه ۲۵۶ کمیته فرهنگ و تمدن ایران و اسلام، موضوع «بزرگداشت یعقوب لیث صفاری» و «برگزاری سومین کنگره بین المللی جندی شاپور» بود که محمدرضا عصاری رئیس دانشگاه صنعتی جندی شاپور درفول، توضیحاتی در این زمینه ارائه کردند.

در ادامه اعضاء به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند و در پایان مقرر شد با توجه به لزوم رعایت برخی ملاحظات خاص، یک سمینار مشترک بین دانشگاه‌های زابل و جندی شاپور به صورت وبینار در مقام بزرگداشت یعقوب لیث برگزار شود.

همچنین مصوب شد، با توجه به شیوع بیماری کرونا، سومین کنگره بین المللی جندی شاپور اسفند ماه امسال به صورت مجازی و در سطح بین‌المللی برگزار شود.


بیشتر بخوانید:


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.