معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش از توسعه طرح کتابخانه‌های کلاسی در مدارس خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ نرگس امام‌جمعه - نشست خبری معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش صبح امروز در مدرسه تاریخی دارالفنون برگزار شد.

صادق حسین زاده ملکی، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در این نشست گفت: آموزش‌وپرورش امروز مهم‌ترین رکن آینده‌سازی در کشور است و نگاه دولت به این حوزه، نگاهی عمیق، صادقانه و تحول‌محور است.

معاون پرورشی آموزش و پرورش با اشاره به تعدد قهرمانان ملی در طول تاریخ ایران افزود: ایران از معدود کشورهایی است که این میزان قهرمان ملی در حوزه‌های گوناگون دارد و لازم است اصحاب فرهنگ و هنر در معرفی این چهره‌ها بیش از گذشته فعال باشند.

ملکی با تأکید بر اولویت‌های کلیدی دولت در آموزش‌وپرورش ادامه داد: توسعه عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت برنامه‌ها، دو محور اصلی تحول در نظام تعلیم و تربیت است. این تحول باید در مدرسه و بر پایه مطالعات علمی رقم بخورد، نه با اقدامات نمایشی و مقطعی.

معاون پرورشی آموزش و پرورش با بیان اینکه ابعاد تحول پرورشی در قالب یک برنامه میان‌مدت و بلندمدت دنبال می‌شود، تصریح کرد: یکی از محورهای اساسی این طرح، آینده‌نگاری است؛ زیرا تحول واقعی ناظر به آینده است. باید بدانیم ایران ۱۴۲۰ در نگاه علمی آینده‌پژوهانه چه مختصاتی دارد و آموزش‌وپرورش چه نقشی در تحقق آن ایفا می‌کند.

ملکی همچنین با اشاره به گسترده بودن فعالیت‌های پرورشی در مدارس گفت: اگرچه فعالیت‌های پرورشی متنوع و اثرگذار است، اما باید فراگیرتر شود تا همه دانش‌آموزان از فرصت تمرین مهارت‌های خوشبختی بهره‌مند شوند. بسیاری از آگاهی‌ها در کلاس ارائه می‌شود، اما فرصت تمرین این مهارت‌ها کمتر در اختیار دانش‌آموز قرار می‌گیرد.

معاون پرورشی آموزش و پرورش محور دیگر تحول را محتوا و فناوری‌های فرهنگی و پرورشی عنوان کرد و ادامه داد: فناوری تمام معادلات تربیتی را تغییر داده و نمی‌توان با چشم‌پوشی از این تحولات، برنامه‌ریزی کرد. ایران سرشار از ظرفیت‌هایی است که می‌تواند برای تمرین مهارت‌های زندگی و خوشبختی دانش‌آموزان به کار گرفته شود.

معاون پرورشی نتایج این برنامه تحول، به‌تدریج در مدارس کشور مشاهده شود و گفت: این مسیر آغاز شده و با همراهی مدیران، مربیان و جامعه فرهنگی، گام‌های بعدی نیز برداشته خواهد شد.

ملکی اظهار کرد: باید کنشگری و نقش  دانش آموزان را در مدارس افزایش دهیم. تا دانش‌آموزان در فضای امن مدرسه فعالیت انجام دهند چرا که اگر این اتفاق نیوفتاد دانش‌آموزان در فضای ناامن فعالیت و کنشگر می‌کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی با بیان اینکه «کتابخانه‌های کلاسی» فرصتی برای حضور واقعی کتاب در جریان روزمره آموزش دانش‌آموزان است؛ افزود: این طرح با مشارکت بخش‌های مختلف جامعه و به‌ویژه همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال اجراست و پیش‌بینی می‌کنیم امسال حداقل ۳ هزار کتابخانه کلاسی را فعال کنیم.

ملکی طرح «چالش کتاب‌خوانی دانش‌آموزان» را از دیگر برنامه‌های موفق سال‌های اخیر دانست و گفت: در این طرح، دانش‌آموزان از میان کتاب‌های پیشنهادی، اثر دلخواه خود را انتخاب و تهیه می‌کنند و سپس در چالش‌ها و فعالیت‌های مرتبط با همان کتاب شرکت می‌کنند. این روند، تجربه‌ای شیرین و مشارکتی از کتاب‌خوانی برای آنها رقم می‌زند.

وی با ابراز تأسف از نگاه برخی برنامه‌ها که دانش‌آموز را صرفاً مخاطب منفعل فرض می‌کنند، تأکید کرد: باید دانش‌آموز را به رسمیت بشناسیم. افکار، روحیات و انتخاب‌های او اهمیت دارد و بسیاری از مسائل تربیتی زمانی حل می‌شود که نقش فعال دانش‌آموز پذیرفته شود.

معاون پرورشی در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی «بسته‌های کتاب‌نگار» پرداخت و افزود: این بسته‌ها در فضای مدرسه فرصت مطالعه یک کتاب کوچک دیواری را فراهم می‌کند؛ روشی ساده اما اثرگذار برای گسترش دامنه مطالعه و تقویت ارتباط روزانه دانش‌آموزان با کتاب.

معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش افزود: طرح طبیعت که چند سالی است در حوزه پرورش شکل گرفته، یک طرح پیشرو و مهم است. در این طرح، دانش‌آموزان از میان کتاب‌هایی که دوست دارند مطالعه می‌کنند و در چالش‌هایی مرتبط با همان کتاب شرکت می‌کنند و یک تجربه شیرین از کتاب‌خوانی در تعاملات مدرسه به دست می‌آورند.

ملکی گفت: سال گذشته این طرح بسیار جالب بود؛ ما فکر می‌کردیم دانش‌آموز مخاطب است، اما خودش به چالش ما آمد. ۷۰۴ هزار دانش‌آموز به صورت اختیاری شرکت کردند و ۱۴۲ هزار کتاب خریداری شد؛ از کتاب‌های غیردرسی و انواع مختلف.

معاون پرورشی تصریح کرد: این اتفاقات نشان می‌دهد که اگر در هر موضوع دانش‌آموز را به رسمیت بشناسیم و افکار و روحیات او را جدی بگیریم، بسیاری از مسائل بهتر حل خواهد شد.

حسین‌زاده‌ملکی در پاسخ به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره آمار و پیشگیری از خودکشی دانش‌آموزان گفت: در جهان، خودکشی در میان دختران بیشتر است و در ایران نیز اگرچه آمارها به مراتب کمتر از میانگین جهانی است اما حتی یک مورد هم قابل قبول نیست. خودکشی اغلب در دوران بلوغ رخ می‌دهد و سن دانش‌آموزی با هیجانات عاطفی و روانی خاصی همراه است. بنابراین اقدامات پیشگیرانه، شناسایی تهدیدها و همراهی مشاوران بسیار اهمیت دارد. فداکاری مشاوران ما در این زمینه قابل تقدیر است و با وجود اینکه عدد موارد کم است، یک مورد هم زیاد است و نیازمند مراقبت و پیگیری دقیق است.

معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورشی اظهار کرد: برنامه‌های آموزش و پرورش با همکاری دستگاه‌های مختلف، در شناسایی، پیشگیری و مدیریت فوری تهدیدات روانی دانش‌آموزان پیشرفت قابل توجهی داشته است اما هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله داریم. هدف ما ایجاد محیطی امن و حمایتی برای دانش‌آموزان است که هم فرصت رشد دینی و فرهنگی داشته باشند و هم در برابر خطرات روانی مراقبت شوند.

برچسب ها: کتابخوانی ، اعتکاف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار