واکنش‌های روانشناختی درباره کرونا و راه‌های مدیریت آن

کارشناس مسئول واحد سلامت روان مرکز بهداشت شهدای والفجر شهرستان شیراز گفت: اضطراب و استرس به هر دلیل می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف و زمینه ابتلا به انواع بیماری را فراهم کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، ندا خورشیدیان در کارگاه آموزشی کنترل اضطراب ناشی از مواجهه با کرونا، با اشاره به اینکه نگرانی از احتمال ابتلا به کروناویروس موجب اضطراب شهروندان شده است، گفت: اضطراب و استرس به هر دلیل می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف و زمینه ابتلا به انواع بیماری را فراهم کند.

او گفت: اغلب افراد در شرایط بحرانی، اضطراب خود را نادیده می‌گیرند و این موضوع تاثیر شدیدی بر سیستم ایمنی خواهد داشت.

خورشیدیان بیان کرد: اضطراب منجر به افزایش سطح کورتیزول، در بدن فرد شده و پروستاگلاندین را کاهش می‌دهد؛ با توجه به اینکه پروستاگلاندین هورمون موضعی بوده و مانند پیام رسان سلولی عمل و از سیستم ایمنی حمایت می‌کند، در نتیجه اضطراب مداوم توان دفاعی بدن را کاهش خواهد داد.

این کارشناس مسئول گفت: براساس یافته‌های بالینی، بروز اضطراب مزمن باعث کاهش میزان ایمنی بدن نسبت به سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کرونا خواهد شد.

او با استناد به بررسی‌های روانشناسی معتبر، گفت: خواب آرام و کافی، افکار و احساسات مثبت که باعث خندیدن می‌شود، سطح هورمون اضطراب (کورتیزول) را در بدن فرد کاهش داده و منجر به افزایش تعداد بعضی از سلول‌های مسئول ایمنی بدن می‌شود؛ لذا در این شرایط شاهد بهبود عملکرد سیستم ایمنی خواهیم بود.

خورشیدیان با بیان اینکه واکنش‌های شایع روانشناختی در زمان بروز اپیدمی‌هایی نظیر کرونا، منجر به بروز مشکلات حادی در بعضی از افراد می‌شود، این اختلالات را شامل واکنش‌های اضطرابی، اختلالات افسردگی، خود بیمار انگاری و روان پریشی دانست و گفت: بعضی از کسانیکه به چنین بیماری‌هایی با علائم خفیف مبتلا بوده‌اند، پس از بهبودی نیازمند دریافت مشاوره روانپزشکی و روانشناسی هستند.

واکنش‌های اضطرابی

او در توضیح واکنش‌های اضطرابی افراد گفت: اغلب این واکنش‌ها همراه با ترس و دلهره دائمی، که گاه همراه با حملات هراس است، در فرد دیده می‌شـود؛ افـراد در ایـن شرایط گاه احساس می‌کنند به پایان دنیا رسیده‌اند.

خورشیدیان ادامه داد: بی خوابی، تپش قلب، تهوع، احسـاس تنگـی نفس، تعریق سرد و گرم شدن از نشانه‌های شایع بدنی ناشی از اضطراب است؛ در حالت اضطرابی، تلقین پذیری افراد بالا رفتـه و مستعد پذیرش هر شایعه یا توصیه می‌شوند که این می‌تواند تاثیری مخرب بر سلامت جسمی و روانی فرد داشته باشد.

اختلالات افسردگی

این کارشناس روانشناسی در مورد اختلالات افسردگی، گفت: در این حالت افراد دچار حس بی پناهی، ناتوانی و درماندگی می‌شوند و احساس می‌کنند در برابر قدرتی قرار گرفتـه انـد کـه دیگـر برای مقابله با آن کـاری از دستشان بر نمی‌آید، بروز چنین حالاتی در مواردی امکان دارد به پیدایش افکار خودکشی منجر شود.

او ادامه داد: در ایـن حالـت ارائـه اطلاعات روشن و قابل اعتماد از سوی مسئولان، می‌تواند نقش مهمی در کاهش درماندگی و تقویت حس اعتماد افـراد داشـته و تاثیر بسیار چشمگیری در بهبود و ارتقای سیستم ایمنی بدن افراد برجای بگذارد.

خود بیمار انگاری و رفتار‌های وسواسی افراطی

خورشیدیان همچنین به موضوع خودبیمار انگاری اشاره و با بیان اینکه در چنین موردی فرد رفتار‌های وسواسی افراطی بروز می‌دهد، گفت: این افراد به شکلی افراطی و اغراق گونه به بدن و سلامتی خود توجه می‌کنند و کوچک‌ترین حالت و علامت را زیـر ذره بین قرار می‌دهند.

او با بیان اینکه فرد در چنین حالتی به شدت مشغول افکاری منفی می‌شود، گفت: چنین وضعیتی مانع عملکرد عادی و موثر فرد شده و انتقـال ایـن افکار را به نزدیکان و خانواده در پی دارد و می‌تواند تاثیر مخرب در روابط بین فردی داشته باشد.

روان پریشی

این کارشناس روانشناسی با بیان اینکه، روان‌پریشی نیز از اختلالات روانشناختی شایع در شرایط همه‌گیری بیماری‌ها است، گفت: در برخی از افراد، علائم اختلالات روانی شدت گرفته و منجر به گسسته شدن ارتباط آن‌ها با واقعیت می‌شود.

او توضیح داد: این علائم و افکـار مـی‌تواند به رفتار‌هایی تبدیل شود که سلامتی فرد و دیگران را به شدت در معرض تهدید و خطر قرار دهد. به طـور مثـال، واکـنش خشمگین فردی که مسئولان را عامل شیوع این بیماری می‌داند، می‌تواند به بروز رفتار‌های تهدیدآمیز نسـبت بـه جامعـه و اطرافیان منجر شود.

توصیه‌های سلامت روان در مواجهه روانشناختی موثر با بیماری کرونا

این کارشناس مسئول بهداشت روان، بر لزوم آشنایی و کسب اطلاعات مفید مرتبط با اصول پیشگیری از بیماری‌ها و رعایت بهداشت فردی تاکید و اضافه کرد: پرهیز از گفتگو‌های مکرر و مداوم در خصوص این بیماری و جلوگیری از انتقال استرس خصوصا به گروه کودکان و سالمند و کسانیکه در بیشتر در معرض خطر هستند، برای کاستن از مشکلات روانی ناشی از همهم‌گیری‌ها، موثر است.

خورشیدیان از عادی‌سازی، به عنوان یک راهکار موثر یاد و خاطرنشان کرد: عادی‌سازی این موضوع که بیماری‌های مختلف بار‌ها در جوامع حادث و در نهایت کنترل شده است در کنار تاکید بر اینکه کروناویروس هم با رعایت اصول بهداشتی همراه با حفظ آرامش، کنترل خواهد شد، می‌تواند موثر باشد.

او اضافه کرد: لازم است که در کنار انتشار توصیه‌های پیشگیرانه در فضای مجازی و حین روابط اجتماعی، زمانی را برای صحبت در خصوص علاقمندی‌ها و آموزش و اجرای تکنیک‌های افزایش شادی و تاثیر مستقیم آن بر روی سیستم ایمنی بدن اختصاص دهیم.

خورشیدیان با تاکید بر لزوم داشتن استراحت، خواب کافی و انجام ورزش‌های مناسب و متناسب، این اقدامات را توصیه‌های کارشناسان روانشناسی برای حفظ و ارتقاء سلامت روان دانست و گفت: باید فاصله‌گیری‌های اجتماعی را در برنامه روزانه داشته باشیم؛ این به ما در کنترل اضطراب کمک می‌کند.

این کارشناس روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، توصیه کرد که افراد نسبت به شایعات مطرح شده در فضای مجازی و گفتگو‌های اجتماعی، دیدی انتقادی داشته باشند و سعی کنند چنین مطالبی را بازنشر ندهند.

خورشیدیان تاکید کرد که توجه به منابع کسب اخبار و اطلاعات در حفظ آرامش و جلوگیری از بروز اضطراب، نقش و تاثیری اساسی دارد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار