در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

روزانه یک میلی متر دشت های ایران فرو می روند

کارشناس محیط زیست از فرونشست روزانه یک میلی متری دشت‌های ایران خبر داد.

علیرضا مقدمی کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه سرعت فرونشست ایران بیشتر از سطح هشدار جهانی است، اظهار کرد: بیشتر دشت‌های ایران با فرونشست رو به رو هستند و بر اساس بررسی‌های زیست محیطی می‌توان گفت روزانه یک میلی متر از دشت‌های ایران فرو نشست می‌کند که این موضوع بسیار بحران ساز خواهد بود.

این کارشناس محیط زیست اظهار کرد: فرو نشست زمین بیشتر در استان‌های اصفهان و تهران اتفاق افتاده است و گفتنی است که این چالش در نقاط دیگر کشور هم وجود دارد که ادامه آن در آینده می‌تواند یکی از مهم‌ترین مخاطرات کشور باشد.

او با اشاره به اینکه این موضوع حتی از آلودگی هوا نیز می‌تواند مهم‌تر باشد، بیان کرد: طرح احیاء و تعادل‌بخشی، مهم‌ترین راهکار نجات منابع آب زیرزمینی کشور است. چاه‌های غیرمجاز توان تخلیه زیاد آب را ندارند. اما چاه‌های مجوزدار که ۱۲درصد از تعداد چاه‌های موجود در کشور را تشکیل می‌دهند با استفاده از تجهیزات و دستگاه‌های سنگین، حدود ۵۰درصد از منابع آب‌های زیرزمینی را تخلیه می‌کنند.

مقدمی تصریح کرد: در ۱۵ سال اخیرنرخ فرونشست در مناطقی از کشور همچون جنوب‌غرب پایتخت، به حدود ۳۰سانتی‌متر در سال رسیده است. حتی در برخی موارد این پدیده، زیرساخت‌های حیاتی، جاده‌ها و فرودگاه‌ها را تحت‌تأثیر قرار داده است. علاوه بر آن فروچاله‌هایی که در دشت‌های استان همدان ایجاد شده است، می‌تواند متاثر از پدیده فرونشست باشد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار