سازمان تجارت جهانی تعرفه‌های آمریکا بر کالا‌های چینی را مغایر با قوانین بین‌المللی دانست

سازمان تجارت جهانی اعلام کرد تعرفه‌هایی که دولت ترامپ بر کالا‌های تولیدی چین اعمال کرده است قوانین تجارت بین‌المللی را نقض می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، سازمان تجارت جهانی روز سه شنبه اعلام کرد وضع تعرفه‌های چند میلیارد دلاری بر کالا‌های تولیدی چین از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، که در راستای جنگ تجاری واشنگتن و پکن صورت گرفته قوانین تجاری بین‌المللی را نقض کرده است.

هیئتی از سازمان تجارت جهانی که مسئول بررسی این موضوع است در این باره گفت تعرفه آمریکا قوانین تجارت را نقض می‌کند، زیرا فقط در مورد چین این موارد اعمال می‌شود و بسیار بالاتر از حداکثر نرخ توافق شده میان واشنگتن و پکن است. از سوی دیگر هنوز آمریکا توضیح نداده که چرا اقدامات خود را یک استثنای موجه اعلام کرده است.

این گزارش سازمان تجارت جهانی خشم آمریکا را برانگیخته است. «رابرت لایتهیزر» نماینده تجاری آمریکا در واکنش به این گزارش گفت «گزارش این هیئت آنچه را که دونالد ترامپ در چهار سال گذشته درباره سازمان تجارت جهانی گفته است، تایید می‌کند: کار‌های سازمان تجارت جهانی برای اقدامات مضر چین در زمینه فناوری اصلا متناسب و به اندازه نیست.»

دولت ترامپ می‌گوید تعرفه‌های این کشور از دو سال پیش برای بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی وضع شده است، زیرا چین دارایی‌های معنوی را به سرقت می‌برد و شرکت‌های آمریکایی را مجبور به انتقال فناوری برای دسترسی در بازار‌های چین می‌کند.

از سوی دیگر وزارت بازرگانی چین می‌گوید پکن از سیستم تجارت چند جانبه پشتیبانی می‌کند و به قوانین و احکام سازمان تجارت جهانی احترام می‌گذارد و امیدوار است واشنگتن نیز همین کار را انجام دهد.

هر چند این تصمیم سازمان تجارت جهانی تأثیر فوری بر تعرفه‌های آمریکا نخواهد داشت و فقط آغاز یک روند قانونی است که اجرای آن سال‌ها به طول می‌انجامد و در نهایت به اقدامات تلافی جویانه سازمان تجارت جهانی را منجر می‌شود - اقداماتی که چین قبلاً خود انجام داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار