ایجاد بوستان آبخیز در محدوده طرح آبخیزداری دروازه قرآن شیراز

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: یک بوستان آبخیز در محدوده طرح آبخیزداری دروازه قرآن شیراز ایجاد می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، ابوالقاسم حسین‌پور، در بازدید از روند عملیات اجرایی احداث بند‌های کنترل سیلاب دروازه قرآن از ایجاد بوستان آبخیز در محدوده طرح آبخیزداری دروازه قرآن شیراز خبر داد و اظهار داشت: این طرح تحول بزرگی در اجرای پروژه‌های آبخیزداری ایجاد کرده است.

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: جذب اعتبارات از محل صندوق توسعه ملی برای فعالیت‌های آبخیزداری از اهداف و سیاست‌های مهم این سازمان است.

او با اعلام حمایت ویژه از پروژه بزرگ و تاثیرگذار حوزه آبخیز دروازه قرآن شیراز گفت: در این زمینه می‌توان با بهره‌گیری از عملیات بیومکانیکی و اجرای بانکت بندی، علاوه بر کاهش میزان ورود رسوب به مخازن و نیز جلوگیری از فرسایش خاک، میزان نفوذپذیری آب به زمین را نیز افزایش داد.

بانکت بندی، یکی از شیوه‌های متداول آبخیزداری است که با حفر شیار‌ها و کانال‌هایی برای کاهش شیب دامنه با اهدافی، چون کنترل فرسایش، کنترل رواناب، افزایش رطوبت نسبی و ایجاد بستر رشد گیاه ایجاد می‌شود. این عملیات در اراضی جنگلی و مرتعی کاربرد دارد.

حسین‌پور، با اشاره به راه‌اندازی و ایجاد بوستان آبخیز مشرف بر این حوزه آبخیز بیان کرد: با توجه به اهمیت توسعه فعالیت‌های آبخیزداری و نیز کاهش مخاطرات سیل، می‌توان با احداث بوستان آبخیز در محدوده این پروژه علاوه بر مدیریت بهتر آن برای توسعه فضا‌های سبز و تفرجگاهی طبیعی نیز تلاش کرد.

این مقام مسوول، استفاده از همه ظرفیت‌ها و تنوع بخشی به فعالیت‌های آبخیزداری را از اهداف و کارکرد‌های اصلی طرح‌های آبخیزداری عنوان کرد و افزود: مدیریت و جامع نگری در پروژه‌های آبخیزداری اولویت اصلی ما در اجراست.

مدیر کل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در مورد تغذیه آبخوان‌ها و تقویت منابع آبی چاه‌ها و قنات‌ها اظهار داشت: در حال حاضر ۲ هزار و ۸۳۵ قنات تحت پوشش فعالیت‌های آبخیزداری کشور است و در بسیاری از مناطق شاهد اثربخشی بسیاری از این پروژه‌ها در احیا و پُر آب شدن چاه‌ها و قنات‌ها بوده‌ایم.

او همچنین با تاکید بر پیگیری و جذب اعتبارات لازم برای پروژه‌های احیا و تعادل بخشی آبخوان‌های زیر زمینی، خواستار جذب اعتبارات بیشتر برای اجرای سریع‌تر پروژه‌های ناتمام آبخیزداری شد.

حسین‌پور ادامه داد: جذب اعتبارات برای این حوزه امری بسیار مهم و حیاتی است و انتظار می‌رود برای تحقق این امر در مدت زمان باقی‌مانده تلاش بیشتری صورت گیرد.

بر اثر وقوع سیل پنجم فروردین ۹۸ در دروازه قرآن شیراز، ۲۱ نفر جان باختند، ۱۶۴ نفر مصدوم شدند و خسارت‌های بسیاری به خودرو‌های در حال عبور وارد آمد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.