"مالکنون"آئین تاریخی عشایر از چهارمحال وبختیاری

با آغاز کوچ پاییزی ۹۰ درصد از جمعیت عشایر برون‌کوچ چهار محال و بختیاری به مناطق قشلاقی خوزستان کوچ کردند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، یحیی حسین‌پور مدیرکل امور عشایر استان گفت: با آغاز کوچ پاییزه بخش زیادی از جمعیت عشایری به دلیل شرکت دانش‌آموزان در کلاس درس و برداشت محصولات پاییزی در مناطق گرمسیری، به استان خوزستان کوچ کرده‌اند، ولی به دلیل کم‌آبی گزارش شدن مراتع قشلاقی، روند کوچ گله دام‌ها به مناطق گرمسیری کُند است.

او، تقویم کوچ عشایر استان را از ۲۰ شهریور به مدت یک ماه اعلام کرد و افزود: علت اصلی تاخیر در کوچ گله دام عشایر به مناطق قشلاقی، را چرای گله دام‌های عشایری در مزارع غلات برداشت شده در چهارمحال و بختیاری است.
 

بیشتر بخوانید


حسین‌پور با اشاره به استقرار پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت سیار در مسیر ایلراه‌های عشایری استان گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده در هنگام کوچ، شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌ها، تمامی دام‌های سبک عشایری را در برابر بیماری‌های دامی واکسینه و کنترل سلامت می‌کنند و اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی که از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، تعیین شده در حال انجام است.

حسین پور افزود: آب آشامیدنی سالم مورد نیاز عشایر از طریق تانکر به ایلراه‌های عشایری ارسال می‌شود.
چهارمحال و بختیاری با ۱۲۶ هزار نفر جمعیت عشایری به همراه یک میلیون و ۶۰۰ هزار راس دام سبک درون کوچ و برون کوچ، دومین استان عشایری کشور بعد از استان فارس است.
عشایر در طول سال دو بار کوچ برون استانی دارند که در بهار از خوزستان به چهارمحال و بختیاری کوچ می‌کنند و این کوچ در پاییز برعکس می‌شود.

عشایر در این کوچ با گذراندن بیش از هزار کیلومتر از ایل راه‌های بازفت، هزار چم، چلو و شیمبار، دزپارت، تاراز و کوه سفید به مناطق گرمسیری می‌روند.

به کوچ پاییزه عشایر، «مال کَنون» گفته می‌شود که شامل دو واژه «مال» به معنی آبادی و مجموع سیاه چادر‌ها و «کَنون» به معنای از جا کندن و از آیین‌های تاریخی و دیرین عشایر بختیاری است.

کوچ عشایر همه ساله در دو فصل انجام می‌شود؛ اول در فصل بهار و هنگام کوچ ایل از گرمسیر به طرف سردسیر (ییلاق) و دوم در اواخر شهریور و اوایل فصل پاییز که ایل از سردسیر به طرف گرمسیر (قشلاق) و معمولاً خوزستان حرکت می‌کند و تا بهار سال آینده در مراتع این استان باقی می‌ماند.

چهارمحال و بختیاری، بعد از فارس، دومین استان عشایر نشین کشور و دارای رتبه اول استانی در تراکم عشایر در واحد سطح است.
جمعیت عشایری چهارمحال و بختیاری، حدود ۶۲.۱۰ درصد جمعیت عشایری کشور و ۵.۱۰ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهد.

بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۷، جمعیت ۱۳۶ هزار و ۳۹ نفری عشایر چهارمحال و بختیاری در قالب ۱۴ هزار و ۶۵۷ خانوار در ۸۵ درصد گستره جغرافیایی این استان استقرار دارند.

عشایر چهارمحال و بختیاری، از اقوام بختیاری، ترک قشقایی، چهرازی، عرب نصرآبادی و گله دار دهکردی هستند.
 
انتهای پیام/ش 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار