دو رشته صنایع دستی در استان بوشهر احیا می‌شوند

عاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بوشهر گفت: دو رشته صنایع دستی گلیم گنخک و بادله کنگان در سال جاری احیا و باز زنده سازی می‌شود.

دو رشته صنایع دستی در استان بوشهر احیا شدبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، لیلا رحیمی عاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بوشهر بیان کرد: یکی از اولویت‌های ما در معاونت صنایع دستی استان نگاه ویژه و برنامه ریزی برای باز زنده سازی رشته‌های منسوخ شده صنایع دستی در استان است.

او افزود: گلیم گنخک با بافت سنتی منحصربه فرد برخواسته از هنر مردمان خطه جنوب است که با گذشت زمان به دست فراموشی سپرده شده و ما در گام نخست تلاش خواهیم کرد تا این رشته احیا شود و در دسترس علاقمندان قرار بگیرد.

معاون صنایع دستی بوشهر عنوانکرد: بادله دوزی یکی از رشته‌های زیبای صنایع دستی بوده که از بهم پیوستن چند نوع زری با یکدیگر، به طوری که زری بزرگ در وسط و زری‌های کوچک در اطراف قرار می‌گیرند و به شکل نوار‌هایی با پهنای ۱۵ سانتی‌متر تولید می‌شود و در تزیین لباس‌های زنانه کاربرد دارد.


بیشتر بخوانید

پرونده ۳ اثر تاریخی بوشهر برای ثبت در فهرست آثار ملی تکمیل شد


رحیمی گفت: در خصوص رشته بادله دوزی در حال تحقیقات میدانی و بررسی‌های فنی هستیم تا خاستگاه این رشته به طور دقیق مشخص شود و مراحل بعدی کار برای احیای این هنر انجام شود.

او بیان کرد: این معاونت تاکنون موفق به احیای سه رشته عبابافی روستای کردوان، چوقه بافی روستای بوحیری و حصیر بافی دشتی شده که بی تردید تلاش در این زمینه بار هنری تولیدات صنایع دستی را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.