احیاء بازار‌های تاریخی مشهد

احیاء بافت‌های تاریخی مشهد به ویژه نقاطی که از نظر میراث فرهنگی نیز حائز اهمیت بوده مدتی است از طریق بسته‌های بازآفرینی در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، میراث فرهنگی در هر شهری نمادی از وضعیت تاریخی آن و در سطح کلان بیانگر تغییر و تحولاتی است که در زمینه هویت یک منطقه شکل گرفته است.

از دیرباز کلان شهر‌های مختلف کشور به واسطه میراث فرهنگی خاص خود شناخته می‌شدند و برخی از این میراث‌ها تبدیل به نمادی برای آن شهر شده‌اند و در خارج از آن کلان شهر آن را با این نماد می‌شناسند.

در برخی از شهر‌ها همچون مشهد و نیشابور و سبزوار به واسطه بافت تاریخی خاصی که در آن‌ها وجود دارد نماد‌های هویتی مشخصی نیز در این بافت‌ها قرار گرفته‌اند که بیانگر هویت آن‌ها در یک دوره تاریخی مشخص هستند.

بیشتر بخوانید

در مشهدمقدس امروز شاهد هستیم که در بافت پیرامون حرم رضوی بازار‌هایی همچون بازار سرشور و یا بازار فرش‌فرو‌ش‌ها حضور دارد که اقداماتی اساسی برای احیاء آن‌ها برداشته شده است، زیرا هویت خاصی را نمایانگر هستند.

بسته‌های تشویقی خاصی نیز در سال‌های اخیر به منظور بازآفرینی این هویت‌های خاص تاریخی در بافت پیرامون حرم رضوی اختصاص پیدا کرده تا این هویت‌ها به خوبی بازنمایی شوند.

حسین عبدالله زاده شهردار منطقه هشت شهرداری مشهد گفت: انتظار ما این است که بسته‌های تشویقی در بازآفرینی و نوسازی بافت‌های فرسوده تاثیر گذار باشد، اما تاثیرگذاری آن در مناطق مختلف متفاوت خواهد بود.

او با بیان اینکه بازارسرشور و بافت جنت از جمله بافت‌های تاریخی و فرسوده منطقه هشت است، افزود: امیدواریم با استفاده از این بسته‌های تشویقی شاهد تسریع در نوسازی و بازسازی این دو محله باشیم.

شهردار منطقه هشت ادامه داد: در حال حاضر دو دفتر تسهیل گری در منطقه هشت فعال هستند که امیدواریم باتوجه به تصویب این بسته مشوق‌ها تا پایان سال شاهد پیشرفت خوبی در بازسازی و احیاء بافت‌های فرسوده درمنطقه هشت باشیم.

عبدالله‌زاده بیان کرد: در مجموع برای سرعت بخشیدن به نوسازی بافت‌های ناکارآمد و بازگشایی معابر در محلات هدف، دفاتر تسهیل گری باید بسته مشوق‌ها را برای ساکنان بافت‌های فرسوده تبیین کنند.

او تصریح کرد: برنامه‌هایی نیز به صورت مجزا در سال‌های اخیر به ویژه از سوی میراث فرهنگی خراسان رضوی برای احیاء این بازار‌ها صورت گرفته که به زودی و با ثمر نشستن آن‌ها باید شاهد حیاتی دوباره برای این بافت تاریخی در مشهد باشیم.
 
انتهای پیام// م.ب
منبع: تسنیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.