بازآفرینی،قصه کش دار نوسازی بافت اطراف حرم رضوی

رییس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: باید به جای مداخله مستقیم در طرح نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی، بازآفرینی مورد تاکید باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، احمد نوروزی رییس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد در جمع خبرنگاران گفت: ۳۰ سال از زمان اقدام دولت برای اجرای برنامه نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم رضوی می‌گذرد، اما آنچه امروز به‌رغم تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده بیشتر نمود یافته مشکلات ریز و درشت، پروژه‌های ناتمام، محله‌های بدون شهروند، سرمایه‌گذاران ناراضی، میلیارد‌ها تومان حقوق مکتسبه، میراث فرهنگی و تاریخی مخروبه و چشم‌انداز نامشخص از آینده و اتمام طرح است.

او افزود: مدیریت شهری در پنجمین دور فعالیت شورای اسلامی، برای اصلاح نگرش‌ها، جلب رضایت مردم و سرمایه‌گذاران، رفع مشکلات، حفظ ساکنان و مالکان باقیمانده در منطقه و تلقین امید تلاش فراوانی کرد، ولی همچنان تقابل بزرگی با سازمان‌ها و نهاد‌های ذی‌ربط برای مسوولیت‌پذیرکردن آن‌ها در مقابل تعهدات و انتظاراتی که ایجاد کرده‌اند وجود دارد.

رییس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: در ابتدای دوره فعالیت شورای پنجم شهر مشهد، وضعیت نابسامان منطقه ثامن، متاثر از اجرای ناهمگون و بی‌نظم، منجر به اعتراضاتی شده بود.

نوروزی بیان کرد: طولانی‌شدن فرایند اجرای طرح در طی ۲۵ سال گذشته، ثبت کمتر از ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی و تلخ‌کامی زائران و مجاوران حریم رضوی از جمله مشکلات ایجادشده بود و وجود ناامنی در فضا‌های شهری و معابر رهاشده در طرح به دلیل عدم اجرای فضا‌های شهری مناسب و تعدد کارگاه‌های ساختمانی، اعتراض ساکنان، کسبه و زائران را سبب شده بود.

او تصریح کرد: اصلاح رویه سابق با هدف حفظ و ارتقای میراث معنوی و هویت تاریخی شهر مشهد نخستین اولویت شورا بود که از طریق تهیه طرح و آغاز عملیات مرمت و بازسازی بازار فرش، بازار سرشور، سرای عزیزالله اف و خرید خانه پریشانی به آن جامه عمل پوشاند.

رییس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد تاکید کرد: پس از آن نیز شورا در پی تغییر رویکرد اصلی از تعریف پروژه‌های بزرگ‌مقیاس به پاسخگویی به املاک ریزدانه بود تا ضمن تکریم شهروندان، ماندگاری مجاوران در محدوده بافت پیرامون حرم مطهررضوی را تضمین کند.
 

بیشتربخوانید
نوروزی اظهار کرد: از این رو مدیریت شهری مشهد در این دوره، جلب مشارکت مالکان در نوسازی و بهسازی بافت را در دستور کار قرارداد و دفاتر تسهیلگری در ۹ محله منطقه ثامن مستقر شد تا بهسازی و بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد این منطقه سرعت گیرد.

او افزود: شورای پنجم در تمام دوره کاری خود به اجرای زیرساخت‌های منطقه توجه جدی داشت و تحقق ۱۴.۸ درصدی پیشرفت فیزیکی در اجرای فضا‌های عمومی طرح طی ۳۰ ماه و افزایش فضای سبز منطقه برابر با تمام دوره اجرای طرح گواه این ادعا است.

رییس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: شورای شهر در دوره فعلی بر رعایت حقوق مکتسبه مالکان و سرمایه‌گذاران به عنوان طلایه‌داران توسعه و پیشرفت منطقه در زمان تهیه و تصویب طرح یا تامین منابع مشخص قابل وصول برای جبران خسارت حقوق قانونی آنان تأکید دارد و معتقدیم بدون درنظر گرفتن این حقوق، در این منطقه کاری از پیش نخواهد رفت.

نوروزی بیان کرد: الزام وزارت راه وشهرسازی به رعایت قانون در فرایند تهیه و تصویب طرح‌های تفصیلی، به رسمیت شناختن اختیارات مدیریت استانی و محلی، بازگشت روند اصلاح و بازنگری طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی برمدار قانون و منطق، اصلاح شیوه‌نامه‌های موجود که موجب تغییر، تحدید و نادیده گرفتن حقوق مالکانه موجود در طرح‌شده و تبعات جبران‌ناپذیر قضایی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به همراه داشته از دیگر موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

او تصریح کرد: اجرای طرح ناقص و ناهمگون فعلی، صرف‌نظر از آسیب به اعتماد عمومی و خروج سرمایه‌گذاران، خسارات فراوانی به بارآورده که منابعی هم برای جبران آن‌ها وجود ندارد.

رییس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد تاکید کرد: از ابتدا مکانیزم اجرایی جلب مشارکت مالکان و ماندگاری ساکنان در بافت پیرامونی باید به بحث گذاشته می‌شد و به جای پرداختن به گذشته که بسیار کم نتیجه است باید با نگاه به آینده، برای یافتن راهکار و حل معضلات برنامه‌ریزی کرد.
 
انتهای پیام//ز.ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.