مریم، خاری در چشم اقتصاد کشور/ ارزهایی که با بی تدبیری دود شد

خار مریم یا ماری تیغال که به عنوان خاری در دست و پای ما به شمار می رود محصولی اقتصادی در مزارع بزرگ دنیاست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، خار مریم یا ماری تیغال را شاید هر کدام از ما زمانی که به دشت های وسیع برای پیک نیک می رویم دیده باشیم، خاری که ما به آن به چشم تیغ های مزاحم نگاه می کنیم اما محصولی اقتصادی در مزارع بزرگ دنیاست؛ سال ها است که عصاره خشک این گیاه برای ساخت دارو در کشور با قیمت فراوان وارد می شود در حالی که با اندکی تدبیر می توان از این طلای سبز ثروت، بیشترین بهره برداری را داشت.

جالب است که بدانید علی رغم صرفه اقتصادی، این خار درمانگر در مزارع البرز کشت نمی شود، جهاد کشاورزی البرز با ذکر این علت که چون سازمان ترویج و آموزش کشاورزی کشور در خصوص کشت بذر این گیاه بومی ایرانی دستورالعملی ندارد حاضر به پاسخگویی در این باره نبود.

دهقان، عضو هیت علمی پژوهشکده گیاهان دارویی در این باره گفت: در صورت کشت بذر این گیاه بومی در مزارع ایران در هر هکتار، حدود ۷۰۰ تا هزار و ۵۰۰ کیلو بذر برداشت می‌شود و درآمدی که برای هر هکتار متصور است حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان برآورد شده است.

او افزود: زراعت این گیاه به راحتی و به صورت پرورش مستقیم با کاشت بذر در زمین اتفاق می‌افتد و در اراضی ضعیف و با آب کم به علت مقاوم بودن این گیاه به کم آبی، امکان کشت آن وجود دارد.

انتهای پیام/د. خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.