در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ناشرانی که دیگر تمایلی به انتشار کتاب ندارند

یک نویسنده گفت: بخش عمده‌ای از ناشران ما تمایلی به انتشار کتاب ندارند و وارد حوزه‌های دیگر شده اند.

منصوره میرفتاح نویسنده و شاعر، در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تأثیر کاهش تیراژ‌ کتاب روی کار مولف گفت: کاهش تیراژ کتاب و تمایل نداشتن ناشران به انتشار کتاب موضوعات پیش روی نویسندگان هستند. بخش عمده‌ای از ناشران ما تمایلی به انتشار کتاب ندارند و وارد حوزه‌های دیگری شده اند. تنها نام انتشارات را روی یک مجموعه می‌گذارند؛ اما در عمل کار دیگری انجام می‌دهند و وارد کار‌های تجاری و بازاریانی می‌شوند.


بیشتر بخوانید 


او افزود: ناشران به هر طریقی می‌خواهند فعالیتشان را در صنعت نشر ادامه دهند. در شرایط فعلی نشر کتاب تقریباً غیرممکن است. ناشران تمایلی به انتشار کتاب ندارند؛ چون هم بودجه‌ای برای این کار ندارند و هم انتشار کتاب برایشان توجیه اقتصادی ندارد. مخاطب هم در این شرایط تورمی، دغدغه مطالعه کتاب ندارد.

این نویسنده ادامه داد: پیش از این وضعیت صنعت نشر ناجور بود؛ الان از قبل هم بدتر شده است. کتاب عملاً از سبد خرید خانوار‌ حذف شده است. این روزها، نویسندگان سعی می‌کنند در فضای مجازی با مخاطبانشان ارتباط برقرار کنند. به هر حال نویسنده به تعامل با مخاطب نیاز دارد و برای تعامل با مخاطبانش راه‌های ارتباطی تازه تری پیدا کرده است.

میرفتاح بیان کرد: نویسنده‌های ما امروز با حضور در فضای مجازی از آن فضای درونگرایی که در گذشته داشتند، فاصله گرفته اند. ارتباط نویسندگان با مخاطب روی کارشان تاثیر می‌گذارد. تعدادی از مخاطبان فضای مجازی همان‌هایی هستند که از فضا‌های فرهنگی گریزان هستند و شوآف و رفتار‌های هنجارشکن را دنبال می‌کنند. این امر روی مولف خواه ناخواه تاثیر می‌گذارد. به خصوص اگر ساختار ذهنی مولف ساختار اصلی خود را پیدا نکرده باشد. بسیاری از نویسندگان جوانی که تازه کار خود را آغاز کردند، دغدغه جذب مخاطب را دارند. عملاً مخاطب از آن‌ها می‌خواهد درگیر شوآف شوند و اگر چنین مولفانی گام به گام با مخاطب همراه شوند به ورطه نابودی می‌افتند.

این شاعر ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید از بودجه فرهنگی کشور برای معرفی کتاب‌های خوب و نویسندگانی که ارزش معرفی شدن دارند، استفاده کند. اینگونه هیجان مخاطب امروز ارضا می‌شود. ناشران هیچ پولی برای تبلیغ کار خود ندارند و وزارت ارشاد تنها نهادی است که می‌تواند به ناشر در این زمینه کمک کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار