نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی؛

ضرورت شفاف سازی یارانه‌های پنهان با هدف فرصت سازی و تقویت اقتصاد انرژی

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: واقعی شدن قیمت حامل‌های انرژی، زمینه‌ای را برای کاهش و مهار تورم فراهم می‌آورد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، جلال جوشش نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در پنجمین جلسه کمیسیون انرژی که با محوریت بررسی موضوع یارانه‌های پنهان حوزه انرژی برگزار شد، گفت: یارانه پنهان انرژی ایران در سال ۹۸، ۷۰ میلیارد دلار برآورد شده است و براساس گزارش سازمان ملل در سال ۲۰۱۹ ما در ۳ سال متوالی بالاترین یارانه پنهان انرژی را در دنیا داشتیم.

او افزود: این در حالی است که چین و عربستان یک دوم ایران یارانه پنهان پرداخت می‌کنند. اگر از این ۷۰ هزارمیلیارد دلار یارانه پنهان انرژی، ۲۰ میلیارد دلار با بازگشت قیمت‌های واقعی به خزانه دولت بازگردد، دولت کمبود و کسری بودجه‌ای نخواهد داشت و دیگر زمینه‌ای برای افزایش تورم نخواهد بود.
نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: در حوزه انرژی با مسائل مختلفی درگیر هستیم که یارانه‌های پنهان یکی از مهم‌ترین مباحثی است که باید به آن پرداخته شود. شاید بیش از دو دهه است که این مساله در کشور ما به طور جدی مطرح است چنان که از سال ۱۳۸۸ قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و عملیاتی شدن آن آغاز شد و در ادامه بایستی به خوبی عملیاتی شود.

بیشتر بخوانید

جوشش بیان کرد: دولتمردان یارانه‌ها را بنا به اهداف مختلفی برای گروه‌های هدف مورد نظر لحاظ می‌کنند که این یارانه‌ها را بنا به همین اهداف می‌توان تقسیم بندی کرد، یکی از این موارد، تقسیم یارانه‌ها به پنهان و آشکار است. یارانه‌های آشکار در بودجه‌های سنواتی لحاظ شده اند، اما یارانه‌های پنهان در بودجه‌ها مدنظر قرار نمی‌گیرند. البته در نحوه محاسبه آن‌ها نیز اختلاف نظر است.

او با اشاره به اینکه با توجه به تحریم‌های آمریکا و شرایط اقتصادی دشوار ناشی از شیوع کرونا به نظر می‌رسد رسیدگی به مساله یارانه‌های پنهان می‌تواند تهدید را به فرصت تبدیل کند، تصریح کرد: در نحوه محاسبه یارانه پنهان نظر‌های متفاوتی وجود دارد که ۷۰ تا ۷۵ میلیارد دلار در سال ۹۸ یارانه پنهان اعطا شده است.

وی تصریح کرد: حذف کامل یارانه‌ها به طور کامل امکان پذیر نیست. با توجه به اینکه بخش زیادی از انرژی در بخش صنعت استفاده می‌شود، به نظر می‌رسد که این موضوع باید در کمیته‌های بهینه سازی مصرف انرژی و انرژی‌های نو مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: خصوصی سازی شرکت‌های خدماتی آب و برق می‌تواند بسیاری از مسائل را حل کند، به طوری که تاسیسات آب در کشور انگلیس خصوصی شده است. بعنوان مثال یک شرکت فرانسوی در یکی از مناطق انگلیس مسئول تاسیسات آب است که حدود ۷ میلیون نفر را تحت پوشش دارد.

جوشش با بیان اینکه شیوه پرداخت یارانه به گونه‌ای است که دهک‌های بالاتر در مصرف بنزین ۲۳ برابر به طور متوسط نسبت به دهک‌های پایین یارانه استفاده می‌کنند، یادآور شد: به نظر می‌رسد که مسئولین در رده‌های بالا به تمام این حقایق آشنا هستند، اما اهداف سیاسی و تبعات اجتماعی سبب می‌شود که دولتمردان در مصرف انرژی راه‌های مختلفی را انتخاب کنند که خود نیز به آن اذعان دارند.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید کرد: صنایعی که در حوزه انرژی صادرات دارند بایستی سوبسید دریافت کنند همچنین برای صنایعی که بخش خصوصی رغبتی به ورود به آن حوزه ندارند، باید یارانه در نظر گرفته شود تا این بخش‌ها برای ورود به آن تشویق شوند.

جوشش با اشاره به اینکه اگر بهینه سازی مصرف انرژی راهگشا است باید بستر جامعه برای قبول این مهم آماده شود و اظهار کرد: باید بدانیم که برای مصرف انرژی آب و برق، یارانه تخصیص می‌یابد، اما برای حفظ خاک، آب و محیط زیست کمترین یارانه‌ها پرداخت می‌شود.

انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.