رییس سازمان جهاد کشاورزی قم:

۲۷هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی قم برای کشت گندم وجو اختصاص می یابد

پورمیدانی گفت: درسال جهش تولید ۲۷ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی قم زیر کشت دو محصول راهبردی گندم و جو می‌رود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،عباس پورمیدانی رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: درکشت پاییزه سال جاری ۲۲هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع قم به کشت جو و چهار هزار و ۵۰۰ هکتار نیز برای کشت گندم اختصاص می‌یابد.

پورمیدانی افزود: بر همین اساس پیش‌بینی می‌کنیم بیش از ۱۰۰ هزار تن جو و ۲۲هزار و ۵۰۰ تن گندم از زمین‌های کشاورزی استان برداشت شود.

او ادامه داد: شرایط اقلیمی استان قم برای کشت جو نسبت به گندم بهتر است، همچنین مصرف جو در قم به دلیل جایگاه مهم استان در حوزه دامپروری بالاست و به همین دلیل کشت این محصول در قم بیش از گندم صورت می‌پذیرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم عنوان کرد: کشاورزان قمی درکشت گندم و جو مهارت بالایی دارند و محصول تولیدشده استان در این بخش دارای استاندارد‌های موردنظر است.

پورمیدانی گفت: بر اساس طرح تغییر الگوی کشت استان به دنبال استفاده از ارقام مقام‌تر گندم و جو به تنش‌های محیطی در قم هستیم تا بتوانیم محصولی باکیفیت‌تر برداشت کنیم.

اراضی زراعی زیرکشت قم بیش از ۴۳ هزار هکتار است و با اجرای راهبرد تغییر الگوی کشت، محصولات این بخش ازنظر کمی و کیفی روند رو به رشدی دارد.

۳۲ هزار هکتار از مزارع استان به کشت گندم، جو، کلزا و ذرت اختصاص‌یافته است که در تامین امنیت غذایی مهم‌ترین نقش را دارد.

همچنین در مزارع قم، یونجه، پنبه، صیفی‌جات و محصولات دیگر به‌تناسب شرایط آب و هوایی مناطق مختلف استان کشت می‌شود و کشاورزان قمی مهارت بالایی در فرآیند تولید محصولات زراعی دارند.

هم‌اکنون از مجموع بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار قمی در حوزه کشاورزی، یک هزار و ۱۰۰ تن بانوان هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۸۰۵ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تن‌هایی ۴۵ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.