راهکار‌های ایجاد انگیزه برای درس خواندن دانشجویان

ایجاد انگیزه برای درس خواندن به عوامل گوناگونی بستگی دارد، روابط دانشجو با استادش تاثیر عمیقی بر میزان پیشرفت تحصیلی او خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ارائه تدریس خوب استادان و نحوه فعالیت‌های کلاسی دانشجویان باید به گونه‌ای طراحی شوند که دانشجویان مشتاق به شرکت در جلسات بعدی کلاس ها باشند.

انجام فعالیت‌های گروهی کمک زیادی به تعامل افراد با یکدیگر و افزایش انگیزه برای یادگیری به دانشجویان خواهد کرد. همچنین وجود اعتماد به نفس در دانشجو باعث ایجاد انگیزه و به دست آوردن موفقیت‌های تحصیلی زیادی می شود.

 یکی از ویژگی های افراد موفق داشتن اراده و انگیزه قوی است که قدرت اراده و انضباط باعث تحول زندگی افراد و تقویت قدرت درونی برای کسب موفقیت و رسیدن به اهداف خواهد شد. همچنین یکی از راه های تعیین هدف برای انجام هر کاری، داشتن اراده قوی است براین اساس هدف باید واضح، روشن، قابل اجرا و مطابق با توانایی افراد باشد تا نتیجه مطلوبی دهد.

چند توصیه کاربردی به استادان برای تقویت انگیزه دانشجویان 

- مورد توجه قرار دادن پیشرفت درسی دانشجویان موجب افزایش اعتماد به نفس و خودباوری در فرد می شود.

- تکالیف ساده موجب از بین رفتن انگیزه دانشجو و همچنین انجام تکالیف بسیار سخت و پیچیده نیز باعث ناامیدی و تلاش نکردن او خواهد شد.

- بیان کردن قوانین کلاس به طور صریح باعث می شود دانشجویان بدانند با انجام چه کار‌هایی در طول ترم باعث افزایش نمره و همچنین کاهش آن می شوند.

- وجود علاقه به درس در استادان نیز از جمله عواملی است که موجب بروز انگیزه در دانشجویان خواهد شد و روی آنان تاثیر زیادی خواهد گذاشت. 

- اگر استاد با نهایت علاقه مباحث را بیان کند نه تنها دانشجویان با انگیزه بیشتر فعال‌تر می شوند، بلکه دانشجویانی هم که علاقه‌ای به درس ندارند نیز درگیر مطالعه دروس خواهند شد. 

توصیه می‌شود دانشجویانی که به دنبال افزایش انگیزه و پشتکار خود هستند روزانه ساعتی را به انجام ورزش و پیاده روی اختصاص دهند و انتظارات استاد هم باید به خوبی برای دانشجویان بیان شده باشد؛ چرا که این عامل باعث می شود تا افراد به خوبی بدانند چه عواملی را باید به منظور افزایش انگیزه کنترل کنند.

داشتن علاقه زمینه‌ای بسیار موثر برای افزایش انگیزه خواهد بود، برای مثال دانشجویی که با علاقه خود در رشته هنر یا فلسفه به تحصیل می‌پردازد، انگیزه بیشتری برای ادامه تحصیل نسبت به فردی که به اجبار یا زور در یکی از رشته‌ها تحصیل می‌کند، خواهد داشت. اگر دانشجویان بر این باور باشند که حضور آن‌ها در کلاس و انجام تکالیف برای نمره نهایی آن‌ها موثر نیست، هیچ انگیزه‌ای برای انجام این کار‌ها نخواهند داشت.

از جمله عوامل موثر در افزایش انگیزه و پشتکار دانشجویان می توان به  تدریس درست استاد، انجام ورزش در ساعات بیکاری، اتکای ایمان، مطالعه صحیح، انضباط عالی در کلاس و خودباوری اشاره کرد. 


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار