اصلاح سبک زندگی عامل مهم پیشگیری از بیماری ها

یک متخصص فارماکولوژی گفت: اگر اصلاح سبک زندگی بر اساس آموزه‌های طب سنتی انجام شود، از بروز بیماری‌ها پیشگیری کرده ایم.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن ناصری، متخصص فارماکولوژی در برنامه «طبیب» با تأکید بر آشنایی بیشتر مردم با دفترچه راهنمای بدن، اظهار کرد: در واقع یکی از تأکیدات طب سنتی به جامعه، اصلاح سبک زندگی مردم به منظور پیشگیری از مشکلات است. اگر اصلاح سبک زندگی بر اساس آموزه های طب ایرانی و اسلامی انجام شود، هم از بروز بیماری ها پیشگیری کرده ایم و هم هزینه های درمان مردم کاهش پیدا خواهد کرد.

او افزود: افراد به هیچ عنوان خود را در معرض اخبار منفی قرار ندهند تا مغز بتواند تمرکز بیشتری داشته باشد.

ناصری با اشاره به اینکه شش اصل در دفترچه راهنمای بدن مهم است، گفت: هوا و متعلقات هوا یکی از اصول شش گانه توجه به سلامت بدن است و در پاتولوژی کاملا مشخص است به اینصورت که ریه فرد سالمی که در هوای پاک نفس می‌کشد صورتی روشن و ریه فردی که در هوای آلوده نفس می‌کشد، تیره رنگ خواهد بود.

او ادامه داد: انرژی‌های بدن با هوا ارتباط مستقیم دارد، برای مثال وقتی انسان صبح زود از خواب بلند می‌شود، با نسیم صبحگاهی حالش خوب می‌شود، اما متأسفانه ما راجع به تنفس هوای اصلا فکر نمی‌کنیم.

این استاد طب سنتی با اشاره به اینکه انسان در هر نفس معمولی حدود نیم لیتر یعنی حدود دو لیوان آب، هوا تنفس می‌کند، افزود: هوای سالم باید از طریق بینی جذب شود، بینی ما شبیه قیف طراحی شده که قسمت بیرونی آن بازتر و قسمت داخلی تنگ‌تر است، وقتی که هوا جذب می‌شود به تدریج آلودگی‌ها و ویروس‌هایی مانند کرونا در بینی ما گیر می‌کند و به همین صورت حدود ۹۰ درصد ویروس از طریق بینی جذب می‌شوند. در واقع داخل بینی مانند یک پارچه مخمل طراحی شده که پرز دارد و وقتی هوا داخل آن می‌شود، در آنجا اکثر ویروس‌ها و باکتری‌ها فیلتر خواهند شد.

ناصری اضافه کرد: روی این روپوش مخمل یک مایع غلیظ نیز ریخته شده که به سرعت آلودگی را جذب می‌کند، زدن ماسک مانند همین مخمل سیستم بینی ما عمل کرده و بسیاری از آلودگی‌ها را فیلتر می‌کند و جلوی ۹۵ درصد ویروس‌ها را می‌گیرد.

نکات بهداشتی برای اینکه ویروس کرونا را از بینی خارج کنیم

ناصری ادامه داد: باید سر بیرونی بینی باز باشد و داخل آن تنگ، اما امروزه متأسفانه مد شده که این ورودی بینی را با عمل جراحی کوچک کرده و ورودی هوا را تنگ می‌کنند در صورتی که هر چه این ورودی بازتر باشد، فرد سالم‌تر بوده و هوای بهتری تنفس می‌کند.

او با بیان اینکه بینی ما فیلتر است، تاکید کرد: در صورت قرار گرفتن در معرض ویروس باید بینی را تمیز کنیم، به اینصورت که قبل و بعد از بیرون رفتن حتما آن را شست و شو دهیم.

ناصری تصریح کرد: معمولا از زمانی که آلودگی اتفاق می‌افتد تا علائم اولیه ظاهر شود بین ۴۸ تا ۷۲ ساعت فاصله است، زمان طلایی شما زمانی است که وقتی از بیرون برمی‌گردید هم به لحاظ سطحی و هم به صورت عمقی‌تر تنها با آب خالی داخل بینی را به صورت استنشاقی شست‌وشو دهید تا خلط، ترشح و آلودگی‌های داخل بینی تخلیه شود.

او با تأکید بر لزوم تمرینات مداوم درست نفس کشیدن، تصریح کرد: جریان عروقی فراوانی داخل بینی داریم که هم سیستم دفاعی را شکل می‌دهد و هم سیستم محیطی ما را گرم نگه می‌دارد، مثلا اگر هوایی که تنفس می‌کنیم ۲۲ درجه است، بینی باید آن را متعادل کند تا آن را به ۳۷ درجه برساند، برای همین نفس را با عجله نکشیم، برای همین وقتی افراد از جای گرم به سرد می‌روند، فوری عطسه یا سرفه می‌کنند و به اینصورت سیستم ایمنی بدن آن‌ها ضعیف خواهد شد.

متخصص فارماکولوژی ادامه داد: یکی دیگر از عادت‌های بد، تنفس دهانی است، چرا که این عامل باعث جذب بیشتر ویروس‌ها خواهد شد و برای همین افرادی که سیگار یا قلیان می‌کشند بیشتر در معرض خطر کرونا هستند.

تأکید متخصص فارماکولوژی بر آشنایی با دفترچه راهنمای بدن در برنامه «طبیب»

نقش لباس در تنفس بدن

این متخصص طب ایرانی گفت: در منابع طب ایرانی، لباس نیز از متعلقات هوا به شمار می‌آید و در تنفس بدن مهم است، به همین دلیل ما باید بیشتر از لباس‌های پنبه‌ای و کتان استفاده کنیم، چرا که جنس خنک دارند و باید دانست که استفاده از لباس‌های پلاستیکی به دلیل تحریکات الکتریکی که ایجاد می‌کنند، شارژ بدن را به هم می‌ریزند و این بر بروز عصبانیت ‌اثر مستقیم دارد.

ناصری تاکید کرد: لباس ابریشمی گرم برای بانوان مناسب است؛ چرا که آنان مزاج سردی دارند، اما برای آقایان خیلی مناسب نیست. در زمستان لباس پشمی مناسب بوده و بهتر است که حتی آقایان نیز در هوای سرد حتما از کلاه و سرپوش استفاده کنند.

او در پایان گفت: رنگ لباس بسیار مهم بوده و بهتر است که ما بیشتر از رنگ‌های نشاط آور از جمله آبی، سبز و زرد که جزو رنگ‌های الهی هستند استفاده کنیم تا به این وسیله سیستم ایمنی بدن را بالا ببریم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار