درباره بیماری آلزایمر صحبت کنیم

آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است که با تخریب پیش‌رونده حافظه کوتاه‌مدت مشخص می‌شود و باید با اطلاع‌رسانی‌های گسترده آگاهی عمومی را نسبت به بیماری آلزایمر افزایش داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، علی سلیمانی نژاد کارشناس ارشد سلامت سالمندان شبکه بهداشت و درمان شهرستان تنگستان به مناسبت ماه جهانی آلزایمر بیان کرد: ماه سپتامبر، ماه جهانی بیماری آلزایمر است که در ایران از ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهر برگزار می‌شود و با توجه به اینکه امروزه این بیماری مهم‌ترین بحران سلامت قرن ۲۱ به شمار می‌رود نیاز است توجه ویژه‌ای به این موضوع صورت گیرد.

او، با اشاره به اینکه آلزایمر یکی از مخاطرات مهم سلامتی انسان‌هاست، افزود: باید بدون شرم در مورد آن صحبت کنیم و باید با اطلاع‌رسانی‌های گسترده  آگاهی عمومی را نسبت به بیماری آلزایمر افزایش داد.

علی سلیمانی نژاد عنوان کرد: اکنون ۵۰ میلیون نفر با آلزایمر زندگی می‌کنند و هر سه ثانیه یک نفر در جهان به این بیماری مبتلا می‌شود و فقط حدود ۱۰درصد روند تشخیصی را طی می‌کنند.

کاهش توجه و تمرکز یکی از علائم هشداردهنده آلزایمر

کارشناس واحد سلامت سالمندان شبکه بهداشت و درمان تنگستان ادامه داد: آلزایمر شایع‌ترین نوع دمانس (زوال عقل) است که با تخریب پیش‌رونده حافظه کوتاه‌مدت مشخص می‌شود و با اختلالات ساختاری و عملکردی مغز انسان همراه است.

سلیمانی نژاد بیان کرد: پروتئین‌های آمیلوئیدی فیبریلاری در نورون‌ها تجمع و رسوب پیدا می‌کند و در نهایت بیماران آلزایمری از فقدان حافظه و توانایی‌های شناختی با تغییرات رفتاری شدید رنج می‌برند.

او افزود: کاهش توجه و تمرکز افراد یکی از علائم هشداردهنده این بیماری است و نکته قابل تامل این است که آلزایمر زودرس اغلب در دهه‌های سنی ۴۰ و ۵۰ زندگی ظاهر می‌شود.

کارشناس واحد سلامت سالمندان شبکه بهداشت و درمان تنگستان با اشاره به عوامل تشدیدکننده این بیماری گفت: تاریخچه خانوادگی، افسردگی و اضطراب‌ها، کم‌تحرکی، سن، کم‌خوابی، ضربه به سر، اضطراب، مصرف دخانیات و الکل و نداشتن چالش‌های ذهنی ازجمله عوامل خطر در بروز این بیماری به شمار می‌رود.

و باز هم اهمیت پیشگیری ...

سلیمانی نژاد تأکید کرد: تشخیص قطعی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد اما می‌توان گفت که راهبرد اصلی در بیماری آلزایمر مبتنی بر پیشگیری است، زیرا افراد با اقدامات پیشگیرانه می‌توانند تا ۴۰ درصد از ابتلای بیماری آلزایمر جلوگیری کنند.

او، آموزش‌های مجازی و حضوری به مراقبین خانوادگی سالمندان و افراد سالمند و میان‌سال را ازجمله اقدام‌های پیشگیرانه این بیماری که در مراکز بهداشتی درمانی شبکه بهداشت و درمان شهرستان تنگستان عنوان کرد و گفت: موضوعات این آموزش‌ها، فعال نگه‌داشتن مغز، فعالیت ورزشی مستمر، تغذیه صحیح و مراقبت از قلب و مشارکت اجتماعی سالمندان است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.