گواهی سپرده کشمش راهی به سوی فروش با شیوه‌های مدرن است

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد گفت: معاملات گواهی سپرده کشمش در بورس کالای ایران راهی به سوی فروش با شیوه‌های مدرن است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمود شبان مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد در مراسم افتتاح معاملات گواهی سپرده کشمش در بورس کالای ایران در این شهرستان گفت: سازوکار معاملاتی بورس کالا راهکاری اثربخش در کوتاه کردن دست دلالان و واسطه‌ها از سود کشاورزان، فروش مستقیم و بی واسطه محصول به خریداران و وصول مطالبات باغداران در حداقل زمان ممکن است.

او افزود: تاکنون فروش محصول برداشت شده از باغات این شهرستان به روش‌های سنتی و پرچالش قدیمی انجام می‌شد و به دلیل مشکلاتی که در فروش با واسطه و وصول مطالبات باغداران وجود داشت، پیگیر عرضه محصول در بورس شدیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلیل آباد ادامه داد: این معاملات راهی مفید برای کشاورزان و باغداران است تا محصول خود را با سهولت بیشتری در این بازار عرضه کرده و در مدت کوتاه و کمتر از یک هفته به پول حاصل از فروش محصول خود برسند. ضمن اینکه در این روش باغدار می‌تواند محصول خود را به خریدارانی از سراسر کشور ارایه کند و با این سازوکار محصول در معرض دید و اطلاع خریداران بیشتری قرار می‌گیرد.

شبان با توجه به اینکه این معاملات روی محصول کشمش برای اولین بار در بورس کالا انجام می‌شود بیان کرد: در این بازار تعداد بیشتری خریدار احتمالی می‌توانند بدون حضور دلالان و واسطه‌ها اقدام به خرید محصول از باغداران کنند و قیمت محصول خود را به صورت شفاف و واقعی به دست آورند تا به این ترتیب سود حاصل از فروش محصول به جیب باغدار برود.

او یکی از چالش‌های اصلی بازار سنتی را عدم وصول به موقع مطالبات باغداران از دلالان دانست و تصریح کرد: با پذیرش یک انبار در خلیل‌آباد به عنوان انبار مورد تایید بورس و ارایه تضمین لازم از سوی انباردار، باغدار می‌تواند ضمن اطمینان از نگهداری محصول خود در شرایط استاندارد، با دریافت گواهی سپرده یا همان قبض انبار و فروش همه یا بخشی از آن در بورس به قیمت دلخواه خود نقدینگی موردنیازش را به راحتی تامین کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلیل آباد تاکید کرد: این در حالی است که نگهداری محصول برداشت شده در شرایط غیراستاندارد موجب فساد و خرابی و نیز افت کیفیت آن می‌شود، اما در بورس کالا چنانچه کیفیت محصول در انبار‌های تایید شده کاهش یابد، انباردار از محل تضمین ارایه شده، مسئول جبران آن است.

شبان اظهار کرد: با توجه به اینکه کشمش برای نخستین بار در قالب اوراق گواهی سپرده کالایی در بورس کالا عرضه می‌شود، در شروع ممکن است باغداران با احتیاط بیشتری به این معاملات ورود پیدا کنند، اما برای آموزش هرچه بیشتر و آشنایی آن‌ها با سازوکار بورس برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده و کارگاه‌های آموزشی نیز بعد از بازگشایی نماد معاملاتی به صورت مداوم برگزار خواهد شد تا این طرح با موفقیت همراه شود.

او با بیان اینکه شهرستان خلیل آباد نگین تولید کشمش سبز قلمی در استان خراسان رضوی و کشور است افزود: این شهرستان با ۶ هزار هکتار سطح زیرکشت باغات انگور و تولید سالانه ۳۰ هزار تن کشمش از نظر کیفیت محصول زبانزد است به گونه‌ای که از این شهرستان کوچک به عنوان دیار تاکستان‌های سرسبز یاد می‌شود.


بیشتر بخوانید:

افزایش سطح درآمد کشاورزان با عرضه کشمش در بورس کالا

ابراهیم قاسم پور فرماندار شهرستان خلیل آباد نیز در این مراسم گفت: با وجود حجم زیاد تولید انواع محصولات کشاورزی در خراسان رضوی و شهرستان خلیل آباد، بزرگترین دغدغه کشاورزان، فروش محصول است و در بازار کشمش، سود اصلی تولید به سبد اقتصادی بهره برداران و باغداران نمی‌رسد لذا در صدد هستیم با ورود این محصول به بورس کالا، رفته رفته مشکل فروش کشمش را با حمایت از کشاورزان رفع کنیم.

او افزود: کشمش یکی از کالا‌های کشاورزی ارزآور کشور است و شهرستان خلیل آباد به عنوان قطب تولید انگور در شرق کشور با ۱۲ هزار بهره بردار، ۱۰۰ هزار تن انگور و ۲۰ هزار تن کشمش تولید می‌کند.

فرماندار خلیل آباد ادامه داد: با ورود کشمش سبز قلمی خلیل‌آباد به بورس کالای ایران، رفته رفته کشاورزان بر مبنای میزان تقاضای درج شده در بورس، تولید خود را تنظیم می‌کنند و از آن مهم‌تر، استاندارد تولید محصول نیز افزایش می‌یابد چرا که در بورس کالا محصول براساس استانداردی مطلوب عرضه و معامله می‌شود.

قاسم پور با توجه به اینکه به کمک بورس کالا شاهد افزایش سطح درآمد بهره برداران کشمش در این شهرستان خواهیم بود بیان کرد: شفاف‌سازی در مبادلات، کنار رفتن واسطه‌ها و کمک به رشد تولید استاندارد کشمش از جمله مزایای ورود کشمش به بورس کالا است و مسئولان و کشاورزان خلیل‌آباد این نوید را می‌دهند که پس از شروع معاملات موفق کشمش، سه محصول مهم پسته، انار و انگور خلیل‌آباد نیز در بورس کالا عرضه شود تا از کانال بورس شاهد رونق اقتصادی شهرستان باشیم.

او تصریح کرد: هدف‌گذاری ما در حوزه رونق معاملات کشاورزی در بورس کالا، بازگشت مهاجران شهرستان و مجال پیدا کردن نخبگان بخش کشاورزی برای حضور در بازار رقابت پذیر است که امیدواریم به زودی با تلاش همه مدیران مرتبط، شاهد رونق معاملات کشاورزی در بورس کالا باشیم.
 
انتهای پیام//ا.د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار