سال ۸۷  بود که نمایشگاه ماشین داران، از راه اندازی سامانه‌ای برای کنترل بازار خودرو خبر دادند.

به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سال ۸۷  بود که نمایشگاه ماشین داران، از راه اندازی سامانه ای برای کنترل بازار خودرو خبر دادند، سامانه ای که می تواند باعث کاهش قیمت ها شود و به نوعی تمام معاملات خودرویی در آن صورت گیرد. ثبت چنین سامانه‌ای نخستین ‌بار در سال ۸۷ کلید خورد، اما در ادامه در سال ۹۲  این طرح به فراموشی سپرده شد.

در آن سال ها قرار بود وزارت صنعت، معدن و تجارت این سامانه را با هدف شفافیت بیشتر معاملات خودرو، کاهش فساد در معاملات و نیاز کمتر به نیرو‌های نظارتی و در نتیجه کاهش هزینه‌ها راه‌اندازی کند، اما به دلایلی انجام نشد. علاوه بر این قرار بود همه ۱۰ هزار نفر اعضای این اتحادیه کد معاملاتی داشته باشند و هیچ معامله‌ای بدون داشتن کد اتحادیه انجام نشود تا همه خرید و فروش‌های خودرویی قابل مشاهده باشد.

 سامانه‌ای که اگر راه اندازی می شد، برخی قیمت‌سازی‌ها که در سایت‌ها و فضای مجازی شاهد هستیم و بر آشفتگی بازار معاملات و گرانی‌ها دامن زده است را شاهد نخواهیم بود.  از آنجایی که نمایشگاه‌داران خودرو کار کارشناسی انجام می‌دهند و بابت خدماتی همچون احراز مالکیت خودرو، مالک و خریدار خودرو بررسی انجام می‌دهند و قرارداد می‌نویسند، فساد در معاملات کاهش خواهد یافت و همه این موارد در هر معامله خودرو در سامانه یاد شده قابل مشاهده است.

امروز شاهدیم وقتی خریدار خودرو را از فروشنده تحویل می‌گیرد، تا چند وقت با همان پلاک خریدار به تردد پرداخته و حتی تخلفاتی را مرتکب می‌شود، چنین مواردی با الکترونیکی شدن معاملات در سامانه قابل پیشگیری است.

 همچنین در صورت وجود سامانه، سهم دولت از معاملات به صورت مالیات به سهولت قابل وصول بود و دیگر نیازی نیست که سازمان امور مالیاتی بعد از گذشت یک سال مأموران خود را برای بررسی پرونده‌های معاملات نمایشگاه داران خودرو اعزام کند.

گزارش -

به گفته کارشناسان صنعت خودرو از مزایای راه اندازی این سامانه استاندارد سازی فعالیت‌های واحد‌های صنفی در سطح کشور، یکسان سازی فرایند انجام معاملات در سطح کشور، بالا بردن ضریب امنیت معاملات خودرو، جلوگیری از تخلفات و فروش یک خودرو به چندین نفر است.

همچنین با راه اندازی این سامانه  اطلاعات خودرو و معاملات شفاف سازی می شود. حق و حقوق اعضای دارای پروانه کسب حفظ و قولنامه‌های دستی حذف می شوند، قیمت های سلیقه ای از میان رفته و  اطمینان  میان خریداران و فروشندگان نسبت به معاملات در نمایشگاه‌های اتومبیل دارای پروانه کسب بیشتر خواهد شد، مجموع این موارد  از مزایا و اهداف راه اندازی این سامانه است.


بیشتر بخوانید


در ماه‌های گذشته به دلیل بروز التهاب در بازار خودروی کشور و با هدف کمک و همراهی برای مدیریت این بحران توسط نیرو‌های انتظامی و قضائی، سایت‌هایی نظیر دیوار و باما نمایش قیمت در آگهی‌های خودروی خود را حذف کردند. به گفته کارشناسان، مشکل اصلی صنعت خودرو، تولید و قیمت‌گذاری نادرست است که عده‌ای به دنبال سود‌های بادآورده و تضمین شده به دلالی روی می‌آورند.

قیمت های خودرو باید در سامانه معاملات خودرویی ثبت شود

رضا شیوا رئیس شورای رقابت در گفت و گو با  خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با تاکید بر اینکه باید انجام معاملات خودرویی روشن و شفاف انجام شود، گفت:  تمام معاملات خودرویی اگر در سامانه ثبت شود باعث شفافیت قیمت ها در بازار خودرو می شود. 

رئیس شورای رقابت با بیان اینکه قیمت های خودرو باید در سامانه معاملات خودرویی ثبت شود، گفت: قیمتی که بر اساس دستورالعمل شورای رقابت و هزینه های شماره گذاری و ارزش افزوده است باید در سامانه ثبت شود. اگر این اتفاق رخ دهد می تواند بسیار به بازار خودرو کمک کند. 

دلال بازی در بازار خودرو زیاد شده است

احمد میرزایی یکی از نمایشگاه داران خودرو در گفت و گو با  خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: برای کنترل بازار خودرو باید سامانه ای راه اندازی شود تا تمام معاملات در آن انجام شود. آنگونه تمام افرادی که دارای کد معاملاتی هستند خرید و فروش می کنند و افراد غیره نیز مجاز به معامله نخواهند بود. 

او بیان کرد: هم اکنون یکی از مشکلاتی که وجود دارد تمام افراد چه قصاب، چه بازاری، چه سوپرمارکتی و ... به خرید و فروش ماشین می پردازند و به نوعی دلال بازی در این بازار زیاد شده است. اگر سری به شرکت های خرید و فروش بزنید می بینید افراد معمولی، نه نمایشگاه ماشین دار، خودرو احتکار کرده اند و مشغول فعالیت در این صنف است.

میرزایی تشریح کرد: اگر سامانه ای راه اندازی شود که خودرو در آن معامله شود می تواند به این بازار آشفته کمک کند. تمام نمایشگاه داران باید عضو اتحادیه شده و بدین ترتیب آنها نیز در سامانه ثبت نام شوند و کد معاملاتی به آنها تعلق گیرد که اینگونه دست دلالان از این بازار کوتاه خواهد شد. 

گزارش -

مزایای راه اندازی سامانه الکترونیکی معاملات خودرویی

میلاد بیگی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با  خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص راه اندازی سامانه الکترونیکی معاملات خودرویی، گفت:  با راه اندازی این سامانه موافق هستیم اما به این شرط که صرفا افرادی که دارای ماشین هستند بتوانند در آن قیمت بگذارند. اینکه فقط نمایشگاه ماشین داران در آن فعالیت کنند مناسب نیست.

او بیان کرد: هویت افراد در آن احراز شود و بتوانند در هر پلتفرم آگهی خودرو، یک آگهی بگذارد. این روند به شرط اینکه تمام مردم در آن شرکت کنند کمک می کند امکان ساخت قیمت کمتر شود. لزوما نمی توان گفت قیمت را کاهش می دهد اما کمک می کند نقطه تعادل عرضه و تقاضا امن شکل بگیرد. 

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: قیمت ارز و تصمیم های سیاسی در آن اثر گذار خواهد بود اما امکان قیمت سازی را در آن محدود می کنند. اینکه اکنون بسیاری تلاش در قیمت سازی خودرو دارند اما اینگونه باعث کاهش قیمت سازی خواهد شد. 

بیگی بیان کرد: با راه‌اندازی این سامانه تمامی عواملی که موجب می‌شود افراد کلاهبردار و سودجو به حیطه خرید و فروش خودرو وارد شوند و به مردم آسیب بزنند بر طرف خواهد شد و با ثبت اطلاعات معامله کنندگان و خودرو‌ها دراین سامانه بانک اطلاعات دقیق و جامعی ایجاد و امکان هرگونه سودجویی برطرف می‌شود.

سعید موتمنی رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در کشور از مصرف‌کنندگان با بیان اینکه برای انجام معاملات باید به سامانه  ثبت معاملات خودرو مراجعه کرد، گفت: سامانه کشوری ثبت معاملات خودرو در کشور راه اندازی و بیشتر دفاتر فروش خودروی دارای مجوز صنفی به این سامانه وصل شده‌اند.

گزارش -

او با بیان این‌که با ثبت معاملات خودرو در این سامانه امکان سوء استفاده و فروش خودرو‌های سرقتی تا حد زیادی کاهش می‌یابد، بیان کرد: با ثبت معاملات در این سامانه تنها مالک خودرو قادر خواهد بود که خودروی خود را برای فروش عرضه کند، زیرا در غیر این صورت با اخطار سیستم مواجه خواهد شد.

این مقام مسئول ادامه داد: همه‌گیر شدن این سامانه موجب نظام‌مند شدن معاملات خرید و فروش خودرو شده و دلالان و واسطه‌های خیابانی را از چرخه معاملات حذف خواهد کرد.

یکی از علل اصلی افزایش قیمت خودرو در بازار، انگیزه دلالی و سرمایه گذاری است. متاسفانه متاثر از شرایط اقتصاد کلان کشور و نااطمینانی موجود در جامعه نسبت به آینده اقتصاد، بسیاری از افراد خودرو را به عنوان یک کالای سرمایه‌ای خریداری می‌کنند؛ بنابر این با توجه به کندی رشد تولید خودرو، عرضه فاصله معناداری با تقاضا در بازار خودرو دارد.

کاهش انگیزه دلالی در بازار خودرو، نیازمند یک سامانه جامع اطلاعاتی از خریداران و فروشندگان خودرو در بازار است. اتاق اصناف ایران در سال‌های گذشته چنین سامانه‌ای را تحت عنوان "سامانه اطلاعات معاملات خودرو کشور" تاسیس کرده است. اکنون متاسفانه وقتی به سایت این سامانه مراجعه می‌شود، داده‌ها قدیمی و بانک اطلاعاتی آن ناقص است. از این رو به نظر می‌رسد این سامانه چندان فعال نیست. مسئولان مربوطه در اتاق اصناف ایران قطعا پاسخ قانع کننده‌ای در این خصوص دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۷
در انتظار بررسی: ۲۳
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۲۵ مهر ۱۳۹۹
قیمت جاروبرقی ایرانی یک سوم قیمت نمونه مشابه اروپایی و کره ای است ولی خودروی ایرانی با قیمت خودروی اروپایی و کره ای به دست مردم می رسد که واقعا جای سوال است!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۲ مهر ۱۳۹۹
اگر ماشین وارد شود قیمت ماشین افت بسیار شدیدی خواهد داشت
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۰۶ ۲۱ مهر ۱۳۹۹
نگران نباشید ، به زودی قیمت به شدت سقوط خواهد کرد
Iran (Islamic Republic of)
سید حبیب
۰۹:۱۰ ۲۱ مهر ۱۳۹۹
تعریف کردن که فایده نداره
اگه خوبه خب بسم الله اقدام کنید نه اینکه بشینید فقط از مزایا و معایبش بگین و بعد هم هیچ کاری نکنید
باشگاه خبرنگاران لطفا به جد پیگیر راه اندازی و فعالیت آن باش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۱ ۲۱ مهر ۱۳۹۹
گرانی خودرو زیر سر دلال ها است فقط ، با آن ها برخورد کنید و ببینید چطور قیمت خودرو پایین می آید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۱ ۲۰ مهر ۱۳۹۹
این دولت دیگه ملتو رها کرده خیلی وقته...
India
علی
۲۲:۲۰ ۲۰ مهر ۱۳۹۹
اگر خدا را قبول دارید به این کار می گن خوردن حق الناس
Iran (Islamic Republic of)
کوروش
۲۰:۱۲ ۲۰ مهر ۱۳۹۹
اگه قیمت خودرو متعادل بشه چطور باید حضرات رانتد بخورند چطور باید پولدار بشوند
Iran (Islamic Republic of)
مهناز
۲۰:۰۴ ۲۰ مهر ۱۳۹۹
اصلا به دخل و خرج خودروساز توجه نمی کنند که پراید در کارخانه 20 میلیون دست خودروساز را می گیره فقط بی جهت دپو و گران میشه تا به قیمت بازار برسه بعد یکی هم اگه از ان خودرو را فروختند سود 5 خودرو نصیب شون میشه بقیه را دپو و صندلی و فرمان و اینه و چراغ سقف ان را باز می کنند به مردم و مسئولین سادلوح میگن ناقصه لوازمش نیست واسه همین دپو کردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۲۰ مهر ۱۳۹۹
پراید تا از آرزو به توهمی بیش برا جوون ها نرسه و میلیاردی نشه دست بردار نیستن
Iran (Islamic Republic of)
Behzad
۱۹:۲۶ ۲۰ مهر ۱۳۹۹
خدایا به دادمون برس از دست لین مسئولین بی کفایت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۲۰ مهر ۱۳۹۹
انقد که مسولیین به فکر دلال های خودرو ومسکن هستند به فکر جوانان تحصیل کرده مجرد بیکار نیستند هر روز یه قانون به نفع دلال ها میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۲۰ مهر ۱۳۹۹
دولت و مدیریت
Iran (Islamic Republic of)
gjfcg
۱۷:۴۶ ۲۰ مهر ۱۳۹۹
فقط بخاطر گرانی دلاره فقط دلار
عرضه دارین دلارو بیارین پایین همه چی میاد پایین...عرضه دارین حقوق کارگر هم مثل قیمت بنزین که با دلار لب مرز حساب میکنین حقوق کارگر هم با دلار حساب کنین...وزیر ارتباطات بی انصاف قیمت اینترنت را به نسب حقوق کارگر با قیمت جهانی مقایسه کن نه دلار جهانی...مثلا اینرنت هرکشوری چند درصد حقوق روزانه کارگر آنجاست اینجا چند درصد؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
بهرام
۱۷:۲۲ ۲۰ مهر ۱۳۹۹
با اعمال فشار نمیتوان قیمت خوردو را پایین آورد چند ساله امتحان کردید با این روش به کجا رسیدید جز گرانی و کمبود منشا گرانی خودرو را در تورم باید جستجو کرد آقای رئیس جمهور که با پایین آوردن سود بانکها عملا باعث تورم افسار گسیخته شده و تمامی پولهای خرد مردم به بازار آمده و این نتیجه آن شده سفته بازی در بازار و آنچه که به عینه می بینید علی برکت الله
۱۲۳۴
آخرین اخبار