علیرضا تابش خبر داد؛

بزرگداشت ابراهیم فروزش و کامبوزیا پرتوی در جشنواره فیلم کودک و نوجوان

نشست رسانه‌ای سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست رسانه‌ای سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان با حضور علیرضا تابش دبیر جشنواره و محسن دلیلی مدیر روابط عمومی و با حضور اصحاب رسانه به صورت آنلاین، در بنیاد سینمایی فارابی آغاز شد. این نشست به دلیل شرایط کرونا به صورت برخط (آنلاین) در حال برگزاری است.

در ابتدای نشست علیرضا تابش درگذشت اکبر عالمی، محمدرضا شجریان و درگذشتگان سینمای ایران در ماه اخیر را تسلیت گفت و به تشریح فرآیند برپایی جشنواره در بخش‌های مختلف پرداخت.

او گفت: نشست خبری جشنواره کودک و نوجوان در حالی برگزار می‌شود که با مجموعه‌ای از اخبار ناگوار روبرو هستیم. امیدوارم نخستین جشنواره آنلاین کشور، زندگی کودکان و نوجوانان ایرانی را از آنچه هست رنگی‌تر کند. شعار این دوره، هر خانه یک سینما، هر کودک یک داور است. 

در بخش پرسش و پاسخ با خبرنگاران، حامد نیکومرام از سوره‌سینما از دستیابی جشنواره به ساختار ثابت و منسجم پرسید که دبیر جشنواره در پاسخ گفت: دبیرخانه دائمی جشنواره در اصفهان نهادینه شده است و به صورت جدی مورد تاکید قرار گرفته که پایگاه اصلی جشنواره اصفهان است.

او افزود: در سال‌های گذشته دغدغه اصلی رسانه‌ها این بود که چرا برای اکران فیلم راه حل جدی وجود ندارد و ما تلاش کردیم تمامی فیلم‌های جشنواره بجز یک فیلم در سال گذشته اکران شوند.

تابش همچنین در پاسخ به پرسش رضا استادی از سینمامثبت اظهار داشت: در گذشته این پرسش مطرح می‌شد که چرا سفارشی‌سازی در فیلم‌های کودکان و نوجوانان انجام می‌شود، اما امسال می‌توانم بگویم که رشد فزاینده‌ای در تولیدات سینمایی داشته‌ایم و عمده این آثار با مشارکت بخش خصوصی ساخته شدند. در سینمای کودک افت کمی و کیفی داشته‌ایم، اما امسال از جوان‌تر‌های سینما فیلم خواهیم دید. فیلم‌های خوبی که در سطح بین‌المللی مطرح شدند، در جشنواره فیلم کودک و نوجوان به رقابت می‌پردازند و جوان‌ها در کنار پیشکسوتان در این دوره حضور دارند.

سمیرا قاسمی از خبرگزاری ایسنا اصفهان درباره بودجه جشنواره پرسید که دبیر جشنواره با اشاره به این واقعیت که هزینه‌های این جشنواره از تولید یک فیلم سینمایی به‌مراتب کمتر است، به تلاش برای کاهش هزینه‌ها علی‌رغم تورم موجود اشاره کرد و درباره پرداخت حق پخش به فیلم‌های آنلاین جشنواره صحبت کرد.

محمدصالح حجت‌الاسلامی از خبرگزاری موج درباره انتخاب خانه جشنواره و چگونگی برپایی فیزیکی جشنواره در شرایط کرونایی پرسید که تابش در پاسخ گفت: فیلم‌های ایرانی بلند بخش مسابقه به صورت محدود در سینمافرهنگ اکران می‌شوند. ۱۱ فیلم سینمایی در شش روز با حضور صاحبان آثار و مخاطبانی که دعوت می‌شوند و رعایت شیوه نامه های بهداشتی، فاصله‌گذاری و ضدعفونی محل پخش می‌شوند. ملاک انتخاب سینمافرهنگ این است که این مجموعه متعلق به بنیاد سینمایی فارابی است و مدیریت آن در این مقطع کرونایی برای ما راحت‌تر است.

تابش در ادامه ضمن اعلام اسامی فیلم‌های بلند ایرانی بخش مسابقه، به رشد آثار رسیده به جشنواره اشاره کرد و گفت: امسال در همه بخش‌ها بالای ۲۰ درصد رشد داشتیم و در المپیاد هم با رشد ۴ برابری روبرو شدیم.

داود جبلی از پایگاه خبری عصر تحلیل اصفهان درباره معیار انتخاب داوران کودک و نوجوان پرسید که دبیر جشنواره گفت: با توجه به برگزاری آنلاین جشنواره، امسال فرصت داوری فراگیرتر شده و کودکان ۵ تا ۱۵ ساله می‌توانند در این دوره برای داوری ثبت‌نام کنند، فیلم‌ها را تماشا کنند و در عین حال آثار را بدون محدودیت داوری نمایند.

تابش در پاسخ به حمیدغفاریان از سینما ناب گفت: بنیاد سینمایی فارابی در کنار سایر نهاد‌ها مانند آموزش و پرورش و دیگر نهاد‌ها تلاش کرده که تسهیل‌گر باشد. قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی مدیر بخش سینمای کودک و نوجوان بنیاد است. ما فعالیت‌های این عرصه را رصد می‌کنیم و اگر فیلمسازان مشکلاتی داشته باشند، اگر نیاز به پیگیری‌های ما داشته باشد، به آن‌ها کمک می‌کنیم.

علیرضا تابش در بخشی دیگر از صحبت های خود از برگزاری بزرگداشت ابراهیم فروزش و کامبوزیا پرتوی و رونمایی از بسته مجموعه آثار این دو فیلمساز خبر داد.

ایزد مهر آفرین از صبح سینما درباره نبود تعامل بین متولیان سینما و آموزش و پرورش در ادوار مختلف پرسید و تابش پاسخ داد: بخشی از این قضیه بستگی به تغییر مدیریت و عدم ثبات مدیران دارد. طی چند سال گذشته چندین وزیر تغییر کرده است و به تبع مدیران هم تغییر کرده‌اند. ما پیام‌های شفافی به مدیران ارسال کرده‌ایم و تعامل دائمی با آن‌ها داریم. همکاران من در جشنواره رشد هم با ما همکاری دارند و این اراده در بنیاد سینمایی فارابی وجود داشته و باید توسط آموزش و پرورش جدی‌تر گرفته شود.

در ادامه خبرنگار صبا پرسید آیا فیلم‌هایی که قرار است در جشنواره به شکل آنلاین پخش شوند، توسط ساترا بازبینی شده‌اند؟ و تابش در پاسخ گفت: جشنواره بر اساس مجوز‌های سازمان سینمایی و در تعامل با سامانه‌ها و بر اساس مقررات حاکم بر آن‌ها برپا می‌شود و امیدوارم برپایی آنلاین این جشنواره، الگویی برای سایر جشنواره‌ها باشد.

احسان هوشیارگر از سینماآنلاین درباره این موضوع پرسید که تولید فیلم کودک و برپایی جشنواره، کدام اولویت بیشتری دارد. دبیر جشنواره در پاسخ گفت: تولیدات سینمایی در همه جهان، ابتدا در جشنواره‌ها دیده می‌شوند و این موضوعی نیست که ما بگوییم کدام یک بر دیگری ترجیح دارد.

سمیرا افتخاری از هنرآنلاین در بخشی از این نشست مجازی، درباره زیرساخت‌های لازم برای برگزاری جشنواره به شکل آنلاین سوال کرد که دبیر جشنواره گفت: برای اولین بار، این جشنواره با همکاری پلتفرم‌های فیلیمو، نماوا، هاشور و تیوا برگزار می‌شود. ما جلساتی با وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات داشته‌ایم و امیدواریم شرایط به بهترین شکل فراهم باشد و مخاطبان از طریق فضای آنلاین بتوانند جشنواره را دنبال کنند.

ولی منصوریان از خبرگزاری دفاع مقدس پرسید: با توجه به قرار گرفتن در چهلمین سالگرد آغاز دفاع مقدس و سالگرد شهادت‌حاج‌قاسم سلیمانی انتظار می‌رود که جشنواره با تولید اثر نگاهی ویژه به این واقعه داشته باشد، چه تمهیداتی اندیشیده‌اید؟ تابش در پاسخ اظهار داشت: پیوند جشنواره فیلم کودک با دفاع مقدس ریشه دارد و جشنواره هر سال جایزه ویژه را به عنوان شهید بهنام محمدی به فیلم‌های مقاومت و دفاع مقدس اختصاص داده است. در مورد تولید فیلم در مورد شخصیت ارزشمند شهید حاج قاسم سلیمانی جامعه هنری و سینمایی با بنیاد شهید قاسم سلیمانی همکاری و تعامل داشته باشند و تلاش شود تا با دغدغه، آثاری در خور شخصیت ایشان ساخته شود.

در پایان از پوستر این جشنواره رونمایی شد.

بزرگداشت ابراهیم فروزش و کامبوزیا پرتوی در جشنواره فیلم کودک و نوجوان

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار