در تماس تلفنی با جوزپ بورل؛

انتقاد لاوروف از ایجاد حس ضد روسیِ اتحادیه اروپا

وزیر امور خارجه روسیه در تماسی تلفنی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از رویکرد این اتحادیه نسبت به کشورش انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبگاه وزارت امور خارجه روسیه، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در تماسی تلفنی با «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از رویکرد این اتحادیه نسبت به مسکو انتقاد کرد.

در ‌این تماس تلفنی که امروز (سه‌شنبه) از سوی مسکو صورت گرفت لاوروف از ایجاد احساساتِ ضد روسی از سوی اتحادیه اروپا انتقاد کرد و گفت: «این راهکار اوضاع را در اروپا تثبیت نخواهد کرد.»

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده در نشست روز گذشته (۱۲ اکتبر/ ۲۱ مهر) شورای خارجی اتحادیه اروپا درباره تحریم مسکو به دلیل مسمویت ناوالنی افزود: «روابط دو طرف بر پایه برابری و احترام متقابل خواهد بود.»

او سپس افزود: «برخی کشور‌های اتحادیه اروپا باید از لحن برترپنداری خود در تجارت و اقتصاد دست بردارند و بپذیرند تنها راه‌حل موجود برای اختلافات کنونی رایزنی‌های صادقانه است.»

در متن منتشر شده در وبگاه این وزارتخانه همچنین آمده است که در این گفت‌وگوی تلفنی موضوعاتی بین‌المللی از جمله «اجرای توافق‌نامه‌های مینسک، بحران داخلی اوکراین، آتش‌بس قره‌باغ و اوضاع جمهوری بلاروس» مورد بررسی قرار گرفته است.

لاوروف امروز همچنین در جریان کنفرانسی در «باشگاه بین‌المللی ولدای» نیز اشاره‌ای به تحریم‌های روز گذشته اتحادیه اروپا درباره کشورش داشت و گفت: «اتحادیه اروپا با انجام چنین تحریم‌هایی روشی مانند آمریکا را در پیش گرفته است.»

به گفته این مقام ارشد روس «چنین رفتار‌هایی اصول منشور سازمان ملل را نقض می‌کند و از چارچوب شورای امنیت خارج است.»

این تماس تلفنی و کنفرانس در حالی انجام گرفته که امروز «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان در مصاحبه با ریانووستی مدعی شد علیرغم ماجرای «الکساندر ناوالنی» منتقد دولت روسیه، کشورش مشتاق رابطه‌ای خوب با روسیه است.

این مسائل در حالی بیان می‌شود که پیش از این وزیران خارجه اتحادیه اروپا با طرحی پیشنهادی از سوی آلمان و فرانسه، تعدادی از مقام‌های روسی را به ادعای دست داشتن در مسمومیت ناوالنی تحریم کردند.

این کشور‌ها مدعی بودند روسیه برای استفاده از ماده «نوویچوک» برای ناوالنی، توضیح واضح و قابل اتکایی نداشته است. استفاده از این ماده از سوی «سازمان منع تسلیحات شیمیایی» ممنوع اعلام شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار