پاسخ روسیه به ادعاهای اروپا؛

لاوروف: هیچگونه مدرکی در خصوص مسمومیت «الکسی ناوالنی» وجود ندارد

بنابر گفته وزیر خارجه روسیه، هیچگونه ماده شیمیایی در نمونه‌هایی که از الکسی ناوالنی مورد آزمایش قرار گرفته، پیدا نشده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد پزشکان بیمارستان شاریته، که الکسی ناوالنی در آنجا تحت مداوا بوده، هیچ مدرکی دال بر وجود سم از نوع نظامی در نمونه‌های او پیدا نکردند.

سرگئی لاوروف روز دوشنبه اعلام کرد: پزشکان هیچ اثری از مواد شیمیایی در نمونه‌های ناوالنی پیدا نکرده و این را صادقانه اعلام کردند. اما من می‌خواهم توجه شما را جلب کنم به این واقعیت که بیمارستان شاریته همچنین هیچ ماده سمی در آزمایش‌های خود پیدا نکرده است. وزیر خارجه روسیه افزود ما هنوز نمی‌دانیم آیا فرانسوی‌ها و سوئدی‌ها این آزمایش‌ها را خودشان انجام داده اند، یا آلمانی‌ها آن‌ها را به سادگی به آنان داده اند. این مسئله ما را بسیار نگران کرده است. ما می‌خواهیم حقیقت را پیدا کنیم و به دنبال آن خواهیم بود.

لاوروف گفت مسکو تردیدی ندارد که اتحادیه اروپا تلاش خواهد کرد تا در رابطه با پرونده ناوالنی، با تحریم‌های جدیدی بر مبنای نقض استفاده از سلاح‌های شیمیایی روسیه را هدف قرار دهد. وی خاطرنشان کرد آن‌ها برای اجرای این کار نیازی به هیچ مبنای واقعی یا بحث گسترده‌ای از سوی همه طرف‌های متهم به مشارکت ندارند.

وزیر خارجه روسیه با انتقاد از سیاست تحریمی اروپا گفت به نظر می‌رسد سیاست‌های همکاران غربی ما چه در فضای مجازی و چه درباره ادعای استفاده از سلاح‌های شیمیایی، با هدف ایجاد نهاد‌های جدید خارج از چارچوب سازمان ملل و هر چارچوب قانونی بین المللی دیگر دنبال می‌شود تا از این روزن بدون شنیدن صحبت‌های طرف مقابل، شواهد ارائه، خطا تعیین و مجازات در قالب تحریم وضع شود.

پیش از این دولت آلمان خواستار تحریم روسیه از سوی اتحادیه اروپا بر سر ماجرای مسمومیت رئیس اپوزیسیون روسیه شد. وزیر خارجه آلمان روز شنبه نیز گفته بود برلین در صورتی که سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (OPCW) ثابت کند الکسی ناوالنی با سم نوویچوک مسموم شده، تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال خواهد کرد.

الکسی ناوالنی ماه گذشته در یک پرواز داخلی در سیبری بیمار شد و به کما رفت؛ او در همان شرایط با هواپیما به بیمارستانی در برلین منتقل شد. طبق اظهارات پزشکان آلمانی، آزمایش‌ها حاکی از مسمومیت ناوالنی است.

مسکو اتهام‌زنی اروپا درباره نقش روسیه در مسمومیت ناوالنی را شدیدا رد کرده است. هفته گذشته نیز «سرگئی ناریشکین» رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه موسوم به (SVR)، اعلام کرد الکسی ناوالنی هنگام خروج از روسیه به مقصد آلمان، هیچ سمی در بدن خود نداشته است. به تازگی خبر رسیده که تحقیقات کشور روسیه درباره پرونده این منتقد دولت آغاز شده است.

لاوروف همچنین اعلام کرد دولت روسیه با هر رئیس جمهور منتخبی در آمریکا همکاری خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار