علت کمبود روغن در بازار خراسان رضوی چیست؟

کارشناس مسئول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صمت خراسان رضوی گفت: علت اصلی کمبود روغن خوراکی در بازار کاهش تولید واحد‌های صنعتی مرتبط با این بخش است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، عباس اخوان کارشناس مسئول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: حدود ۹۰ درصد از سهم روغن بازار خراسان رضوی در دست شرکت‌های بزرگ تولید روغن خوراکی در ایران مانند "فامیلا، لادن و طبیعت" است که واحد تولیدی در  خراسان رضوی ندارند و این شرکت‌ها پس از چندین سال بازاریابی موفق به در دست گرفتن بخش زیادی از نیاز بازار خراسان رضوی به روغن خوراکی شده‌اند.

او افزود: واحد‌های تولید روغن خوراکی در خراسان رضوی تنها ۱۰ درصد از نیاز بازار را به این ماده غذایی تامین می‌کنند، زیرا روغن خام کافی در اختیار ندارند و هم اکنون به دلیل کمبود دانه‌های روغنی مانند کنجاله سویا و کلزا یا روغن خام کمتر از ظرفیت اسمی خود تولید می‌کنند.


بیشتر بخوانید


کارشناس مسئول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: کمبود دانه‌های روغنی که بخش زیادی از آن‌ها از خارج کشور تامین می‌شود به نحوه واردات آن‌ها و تخصیص ارز بازمی‌گردد، زیرا باید دانه‌های روغنی به صورت مستمر در اختیار شبکه تولید روغن قرار گیرد تا بتوانند نیاز بازار کشور به روغن خوراکی را تامین کنند.

اخوان بیان کرد: اختصاص دانه‌های روغنی یا روغن خام به واحد‌های تولیدی کاهش یافته و حتی واحد‌های تولیدی خارج از خراسان رضوی به دلیل اینکه شرکت‌های پخش و نمایندگی‌های آن‌ها سهم این واحد‌ها از روغن خام یا دانه‌های روغنی را کاهش داده اند قادر به تولید روغن به میزان مورد نیاز بازار نیستند و این باعث کمبود روغن در سطح مصرف کننده شده است.

او تصریح کرد: برای رفع کمبود روغن در سطح بازار باید اختصاص دانه‌های روغنی به واحد‌های تولیدی یا کشت آن‌ها در کشور افزایش یابد و هم اکنون قرار است هزار تن روغن خام وارد شبکه توزیع خراسان رضوی شود تا روغن لازم تولید و با قیمت مصوب در اختیار مصرف کننده قرار گیرد.

کارشناس مسئول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تاکید کرد: برای حل ریشه‌ای این مشکل باید کشت کلزا در خراسان رضوی و استان‌های شمالی کشور افزایش یابد.

سرانه مصرف روغن در ایران حدود ۱۸ تا ۲۰ کیلوگرم و میزان مصرف روغن در صنایع همگن خراسان رضوی حدود سه هزار تن در ماه است.
 
انتهای پیام//ف.ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.