معاون وزیر بهداشت:

الگوی شیوع کرونا به سمت درگیری خانوادگی پیش می‌رود

علیرضا رئیسی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به محدودیت‌های جدید کرونایی، از تغییر الگوی شیوع ویروس کرونا به درگیری خانوادگی خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت و یادگاری نیا رئیس مرکز تحقیقات بیماری عفونی امشب ۲۳ مهر ماه در گفت‌وگوی ویژه خبری  به بررسی رکوردشکنی کرونا و منع رفت و آمد در ۵ کلان شهر پرداختند.

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه متاسفانه در حال حاضر درگیری به صورت خانوادگی شده است و ما شاهد ابتلای خانوادگی کرونا هستیم، گفت: مهمانی‌ها و سفر‌های دسته جمعی سبب ابتلای خانوادگی افراد به کرونا شده است.

رئیسی با بیان اینکه سفر کردن شروعی برا‌ی شکستن شیوه نامه‌های بهداشتی است، گفت: در این وضعیت خیلی باید دقت کنیم، از ابتدای شیوع ویروس در سطح کشور نیروی انتظامی و پلیس راهور پابه پای ما بودند و لذا از همین جا از آن‌ها تشکر می‌کنم.

رئیسی با اشاره به اینکه در هشت ماه گذشته هر زمان که مردم شیوه نامه‌های بهداشتی را جدی گرفتند شاهد کاهش بیماری بودیم، افزود: در بالاترین سطح ۸۰ درصد مردم دستورالعمل‌ها را رعایت کردند و لذا در آن زمان بود که بیماری به پایین‌ترین سطح خود رسید و هنگامی که این مسئله برعکس شد شاهد اوج بیماری بودیم.

او با اشاره به اینکه برای مهار اپیدمی و این ویروس یک علت وجود ندارد که بگوییم اگر آن را انجام دهیم دیگر بیماری کنترل می‌شود، اظهار کرد: مجموعه‌ای از عوامل را باید کنترل کنیم، یکی از مهمترین عامل ها بحث تردد است، الگویی که در سطح کشور اتفاق افتاده این است که درگیری به صورت خانوادگی شده است.

تغییر الگوی شیوع ویروس کرونا 

این عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا با اشاره به اینکه الگوی شیوع کرونا به سمت درگیری خانوادگی پیش می رود، بیان کرد: به طور کلی عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مساوی با افزایش بیماری است، ویروس همیشه وجود دارد ، ویروس به خودی خود خارج از بدن انسان هیچ فعالیتی ندارد، ولی زمانی که وارد بدن یک فرد می‌شود فعالیت آن شروع شده و قابلیت انتقال دارد یعنی ویروس می‌تواند از طریق یک انسان به انسان دیگر انتقال یابد. 

رئیسی با بیان اینکه ویروس به خودی خود انتقال پیدا نمی‌کند لذا به همین دلیل باید هر لحظه تصور کنیم که این ویروس ممکن است در محیط وجود داشته باشد، گفت: دنیا به این موضوع رسیده است که تعطیلی‌های وسیع به صورت موقتی عمل می‌کند و به محض اتمام تعطیل‌ ها دوباره ویروس گسترش پیدا می‌کند.

رئیسی افزود: سفرها و مهمانی‌های دسته جمعی موجب افزایش شیوع این بیماری شده است و عزم سفر کردن، شروع تازه‌ای برای نقض دستورالعمل‌های بهداشتی است لذا در این طرح فقط از تردد خودروهای شخصی برای سفرهای غیر ضرور جلوگیری می‌شود.

اگر شرایط کنترل نشود باید هر لحظه منتظر موج شدیدتری باشیم 

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به رویکرد جدید این ستاد ادامه داد: موضوع ابتدا با توصیه، آموزش و اطلاع رسانی از طریق صدا و سیما و رسانه های خبری انجام شد ولی در حال حاضر مطالبه مردم نسبت به رعایت نکردن بعضی از مردم شکل گرفته است.

او گفت: با شرایط موجود، اصلاً قرار به سفرهای غیر ضروری نبوده است و در حال حاضر در یک وضع فراگیری، این شرایط را کنترل می‌کنیم که هر لحظه ممکن است با یک موج شدید در کشور مواجه شویم.

معاون وزیربهداشت یادآور شد: این طرح در صورت نیاز نه تنها در این ۵ کلانشهر بلکه امکان اجرای آن در استان های دیگر هم وجود دارد.

رئیسی اظهار کرد: هر نوع محدودیتی که به صورت جریمه و قهری باشد مورد نظر ستاد نیست اما مورد مطالبه همه مردم است و لذا برخی مواقع مجبوریم این کار را انجام دهیم، تمام تلاش ما بر این است تا مردم در سلامت کامل باشند و درک می‌کنیم که مردم خسته شده‌اند و نیاز به سفر دارند ولی واقعیت این است که در یک جنگ نابرابر با کرونا هستیم.

او با اشاره به اینکه هر نوع علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا را باید کرونا در نظر بگیریم مگر اینکه خلاف آن ثابت شود، گفت: در مورد پاساژ ها اعتقادی به تعطیلی نداریم، اعتقاد ما بر این است که فردی که در مغازه کار می‌کند اگر موازین و برنامه‌های بهداشتی را رعایت کند می‌تواند به کار خود ادامه دهد، تجمع در واحد ارائه خدمت نباید صورت گیر .

معاون وزیر بهداشت افزود: فرض کنید که یک نفر در یک خانه به صورت تنها زندگی کند و اصلاً بیرون نرود و مواد غذایی را به صورت ضدعفونی شده به او بدهند، احتمال بیمار شدن در این صورت بسیار پایین است ولی باید گفت که تا کی می‌توان به این روند ادامه داد، باید کاری کنیم که فرد بتواند در جامعه حضور پیدا کند و دستورالعمل ها را رعایت کند و بیمار نشود.

با نصیحت و خواهش و التماس کار پیش نمی‌رود 

رئیسی با بیان اینکه تعطیلی گسترده راه حل اصلی نیست، اظهار کرد: راه حل اصلی رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی است، وقتی بیماری در حال شعله ور شدن است ما مجبوریم محدودیت‌ها را اعمال کنیم، برای استفاده نکردن از ماسک جریمه در نظر گرفته شده است زیرا عده‌ای هستند که با نصیحت، خواهش و التماس کار را پیش نمی‌برند.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: چنین عده‌ای وقتی بر روی تخت بیمارستان قرار می‌گیرند، می‌گویند که احساس نمی‌کردند که بیمار می‌شوند و می‌گفتند که ما ورزشکار و جوان هستیم و تصور نمی‌کردیم که به بیماری کرونا مبتلا شویم لذا این افراد را باید جریمه کرد.

او اظهار کرد: کسانی که به مسافرت می‌روند در حق کسانی که دستورالعمل ها را انجام می‌دهند، ظلم می‌کنند ، اینها افرادی هستند که با بیماری بر می‌گردند، بنابراین وقتی بیمار می شوند دولت و بیمارستان ها باید پاسخگو باشند.


رئیسی با اشاره به اینکه اپیدمی را با خواهش و تمنا نم‌ توان مهار کردف گفت: روزانه حدود ۳۰۰ خانواده یتیم می‌شوند و عزیز خانواده خود را از دست می‌دهند، ما باید محکم بایستیم و باید نظارت‌ها را تقویت کنیم، برخی از افرادی که ماسک نمی‌زنند، می‌گویند که اعتقادی به استفاده از ماسک ندارند آن‌ها با این نوع از رفتار بیماری را منتقل می‌کنند.

او تصریح کرد: فردی که کرونا مثبت است و علائم کمی دارد متاسفانه در جامعه حضور پیدا می‌کند و سبب گسترش بیماری می‌شود و مانند بمب ویروس عمل می‌کند.

محدودیتی برای تردد بین شهرهای کرج و تهران وجود ندارد 

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: بین شهرهای کرج و تهران هیچ محدودیتی وجود ندارد و ما این دو شهر را یکی در نظر گرفته‌ایم، همچنین خودروهای اورژانس، خودروهای امدادی و حامل مواد غذایی و کالاهای اساسی هیچ محدودیتی در تردد ندارند بنابراین محدودیت تردد فقط برای خودروهای شخصی اعمال شده است،

او با تاکید بر اینکه این محدودیت‌ها به معنای اعمال قرنطینه نیست، بیان کرد: فقط قصد داریم از سفرهای غیرضرور جلوگیری کنیم، چرا که بیش از نیمی از مردم دقیقاً دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و مطالبه اصلی این افراد این است تا عده ای که رعایت نمی‌کنند و در رفت و آمد هستند، محدود شوند، فعلا تصمیم به اعمال محدودیت در شهرهای مسافرپذیر گرفته‌ایم.

او  در ادامه ضمن تشکر از زحمات کادر درمان، گفت: آنچه حال بیمار را در بیمارستان بهبود می‌بخشد، مراقبت پرستار و پزشک است که این مسئله خیلی مهم تر از دارو عمل می‌کند.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در بیمارستان به بیمار داروهای مختلفی تجویز می‌شود، افزود: بر روی رمدسیویر و فاویپیراویر بحث است، ارائه اکسیژن به موقع به مریض بسیار موثر است، تمام بیمارستان‌ها بنا به دستور وزیر در حال تغییر دستگاه‌های اکسیژن ساز خود هستند، در بیمارستان بیمار را تا حدی مراقبت می‌کنیم که نیازی به لوله تنفسی نداشته باشد، وقتی که مجبور می‌شویم لوله تنفسی برای بیمار بگذاریم در این صورت شانس مرگ و میر بسیار بالا می‌رود. 

کلروکین کمترین عارضه را در بیماران کرونایی داشته است 

او افزود: از ۸ ماه گذشته تاکنون در حوزه سرپایی داروی کلروکین را جزء دستورالعمل‌های اصلی درمان قرار داده‌ایم اما در حوزه بستری به دلیل داروهای مختلفی که تجویز می‌شود از دستورالعمل بیمارستانی خارج شد. ما نتایج بسیار خوبی گرفته‌ایم و فکر نمی‌کنم در دنیا به اندازه ایران نمونه درمان با کلروکین داشته باشیم، بنابراین این دارو کمترین عارضه را دارد، لذا کلروکین داروی ارزان قیمت و بسیار موثر است به شرط اینکه بیمار به موقع به مراکز منتخبی که را ه‌اندازی کرده‌ایم مراجعه کند.

رئیسی افزود: ۱۲۰۰ مرکز ۱۶ و ۲۴ ساعته را راه اندازی کرده‌ایم که افراد می‌توانند به آنجا مراجعه کنند .

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: بیشتر کسانی که کارشان به بستری و آی‌سی‌یو می‌کشد در فاز التهابی قرار دارند، در اینجا داروی ضد ویروس کاری انجام نمی‌دهد، مراقبت‌های ما به دلیل عارضه التهابی است که در بدن ایجاد شده است.

یادگاری نیا با اشاره به اینکه دستور العمل‌های بهداشتی در تمام دنیا به یک شکل است، گفت: همه کشورها با این وضعیت دچار غافلگیری شده‌اند،کشورهایی موفق بودند که افراد جامعه با آن‌ها همکاری کردند لذا باید همه افراد جامعه کمک کنند تا بتوانیم بیماری را کنترل کنیم.

او با اشاره به اینکه باید روش صحیح استفاده از ماسک را آموزش داد، افزود: اگر فردی سه روز از یک ماسک استفاده کرده است باید بداند که منبع عظیمی از آلودگی را با خود همراه دارد، اگر یک فرد آلوده باشد برای بقیه افراد جامعه افزایش خطر بیماری را دارد.

هنوز هیچ سندی مبنی بر تاثیر ویتامین‌ها در پیشگیری از کرونا وجود ندارد 

رئیس مرکز تحقیقات بیماری عفونی با اشاره به اینکه هنوز ثابت نشده که ویتامین دی و سی و حتی سایر ویتامین‌ها در پیشگیری از بیماری نقش دارند یا خیر, افزود: هنوز ثابت نشده که این ویتامین‌ها اثری در بالا بردن سیستم ایمنی دارند لذا این تصوری غلط است که برخی از مردم اقدام به خرید و استفاده از ویتامین‌ها می‌کنند، فقط آن دسته از افرادی که بیمار هستند و کمبود ویتامین دی دارند باید از آن استفاده کنند؛ اما به عنوان پیشگیری تاکید می‌کنیم که از ویتامین ها استفاده نکنند.

یادگاری نیا با اشاره به داروی کلروکین بیان کرد: این دارو نقشی در پیشگیری از بیماری کرونا ندارد بنابراین فقط در درمان می‌توان از آن استفاده کرد.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، قرنطینه بین ۱۰ تا ۱۴ روز است، ولی بعد از ۱۴ روز هم امکان مثبت بودن آزمایش وجود دارد، اما دلالت بر آلودگی ندارد.


یادگاری نیا افزود: همکارانی در بیمارستان‌ها هستند که تاکنون سه بار مبتلا به کرونا در فاصله حدود دو ماه شده‌اند، بنابراین ایمنی درباره این ویروس معنا ندارد.

او درباره دارو‌های مورد استفاده در بیمارستان‌ها برای درمان کرونا هم گفت: داروی رمدسیویر که ساخت داخل است در حال حاضر در بیمارستان‌ها استفاده می‌شود، ولی برای همه بیماران نیازی نیست و هنوز دلایل محکمی مبنی بر کاهش مرگ و میر توسط این دارو در دنیا وجود ندارد، داروی فاویپیراویر هم در بعضی موارد موثر، ولی در بعضی از موارد اثر گذاری ندارد که نیازمند تحقیقات بیشتری در این باره است.


رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی درباره داروی کلروکین هم گفت: این دارو بر اساس مقاله‌های موجود اثر بخشی خوبی داشته است و افرادی که زودتر مصرف کلروکین را با نظر پزشکان شروع کردند دوره بستری آن‌ها کمتر شده است، در حال حاضر تعداد مرگ و میر بالایی داریم، چون میزان ابتلا در جامعه بالا رفته است و همچنین بعضی از بیماران دیر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.


یادگاری نیا افزود: با شرایط موجود، هر کسی که علائم سرما خوردگی یا تب دارد احتمال ابتلای آن به کرونا خیلی زیاد است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود لذا افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند با بروز علائم، بلافاصله به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

او افزود: در کشور‌های موفق در مقابله با ویروس کرونا، افراد جامعه نقش بسیار موثری داشته اند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار