داستان ادامه دار زیان کشاورزان؛

دلیل اجرایی نشدن طرح الگوی کشت مشخص شد

سال هاست که دولت ها علاوه بر وعده حمایت از کشاورزان خبر از اجرای طرحی به نام الگوی کشت می دهند که همچنان روی زمین مانده است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سال هاست که ماجرایی با نام الگوی کشت از جمله طرح هایی است که روی زمین مانده است. موضوعی که بارها عدم اجرای آن منجر به ضرر هنگفت کشاورزان شده است.

اعلام قیمت منصفانه محصولات کشاورزی راهی برای اجرای مصوبه الگوی کشت

محمد شفیع ملک زاده رئیس‌نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی یکی از فاکتورهای لازم در تعیین قیمت محصولات اساسی را بحث خرید تضمینی اعلام کرد و گفت: با توجه به آغاز فصل کشت در اول مهر در استان های سردسیر غرب، شمال غرب و شمال برنامه در قالب یک‌پروژه به استان ها داده شد، اما مستلزم این کار را اعلام قیمت مناسب محصولات اساسی دانست.

وی افزود: اگر مسئولان شورای اقتصاد بنا به هر دلیلی قیمت محصولات را متناسب با هزینه های تولید اعلام نکنند، وزارت جهاد کشاورزی تحت هیچ شرایطی نمی تواند مصوبه الگوی کشت را اجرا کند.

ملک زاده با اشاره به تاکید وزیر جهاد کشاورزی بر اجرای مصوبه الگوی کشت بیان کرد: اگر کشاورزان از اعلام قیمت محصولات کشاورزی رضایت خاطر داشته باشند، بدون تردید برنامه الگوی کشت وزارت جهاد را می پذیرند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ادامه داد: اگر کشاورزان ۱۰۰ درصد از قیمت شورای اقتصاد رضایت خاطر داشته باشند، خسارتی از ناحیه تولید متحمل نمی شود، در حالیکه با اعلام قیمت منصفانه برنامه الگوی کشت قابل اجرا خواهد بود.

 

**بی کفایتی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی مانع اجرای مصوبه الگوی کشت شد/افت و خیز قیمت محصولات کشاورزی دستاورد بی توجهی مسئولان به قانون الگوی کشت/اجرای قانون الگوی کشت نیازمند تخصیص  ۱۰ میلیارد تومان اعتبار

‌مسعود اسدی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در گفت و گو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به دلایل ناموفقیت وزارت جهاد کشاورزی در اجرای الگوی کشت طی ۱۰ سال اخیر اظهار کرد: علی رغم آنکه طرح اجرای الگوی کشت طی مدت زمان ۶ ماه با کمترین هزینه قابلیت اجرا دارد، اما با گذشت ۱۰ سال از اجرای این مصوبه بی کفایتی وزارت جهاد کشاورزی موجب شده همه ساله قیمت محصولات به سبب کاهش یا مازاد تولید با نوساناتی روبرو شود.

وی افزود: در چند ماه گذشته کشاورزان گوجه کار به سبب مازاد تولید، نبود بازار و افت شدید قیمت، محصولشان را کنار جاده‌ها رها کردند و مجدد ۲ ماه بعد قیمت گوجه فرنگی در بازار به کیلویی ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان رسید که با این وجود گلایه اصلی را باید از مسئولان ارشد نظام کرد که چرا از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی بابت بدیهی‌ترین وظیفه شان طی یک دهه گذشته بازخواست نکردند.

اسدی با اشاره به اینکه بی توجهی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به بخش کشاورزی فاجعه آفرین است، بیان کرد: با وجود آنکه وزیر سابق کشاورزی مدام خود را پشت تولید و خودکفایی گندم پنهان می‌کرد، اما حداقل دخالت را در تولید گندم و حمایت از گندمکاران داشت به طوریکه بنده بار‌ها از ایشان خواستم که نقش حمایتی خود در تولید گندم و کشاورزان را اعلام کنند، اما پاسخی ندادند.

این مقام مسئول ادامه داد: با وجود آنکه اجرای الگوی کشت زمان و بودجه زیادی نیاز ندارد، از این رو می‌توان گفت وعده سرپرست وزارت جهاد مبنی بر اجرای این مصوبه در آینده نزدیک پوچ است.

اسدی با بیان اینکه اجرای قانون الگوی کشت در مجموع ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، تصریح کرد: این در حالی است که برخی مسئولان به سبب آنکه اجرای این طرح بزرگ به نظر می‌رسد به دنبال دریافت مبالغ بالاتر هستند، اما اختصاص همین میزان اعتبار مشکلات پیش روی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را مرتفع می‌کند.

اجرای الگوی کشت تنها راه نجات کشاورزان از سرگردانی تولید

علی خان محمدی مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با انتقاد از بی توجهی به اجرای مصوبه الگوی کشت اظهار کرد: مصوبه الگوی کشت از سال ۸۸ بنابه بهانه های مختلف اجرا نشد، در حالیکه اجرای الگوی کشت تنها راه نجات کشاورزی ایران است.

وی با تاکید بر این‌مسئله که کشاورزی قراردادی باید در کنار الگوی کشت اجرا شود، بیان کرد: اگر کشاورزی قراردادی در کشور اجرا نشود، مصوبه الگوی کشت اجرا نخواهد شد.

خان محمدی یکی از اساسی ترین راه های الگوی کشت را برنامه ریزی برای تولید تعادلی اعلام کرد و گفت: اگر زیر ساخت های الگوی کشت اجرا شود، امنیت غذایی غذایی در کشور برقرار خواهد شد.

مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی با اشاره به تاثیر اجرای مصوبه الگوی کشت بر رونق بازار محصولات کشاورزی بیان کرد: با گذشت ۱۱ سال از مصوبه الگوی کشت، اما وزیر جهاد کشاورزی بر اجرای این مصوبه در سال زراعی جدید تاکید داشتند.

به گفته وی، اجرای مصوبه الگوی کشت در تضمین امنیت غذایی کشور و جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی تاثیر بسزایی دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: اجرای مصوبه الگوی کشت در کیفیت‌ محصولات کشاورزی، رونق صادرات و پایداری تولید تاثیر بسزایی دارد.

وی با بیان اینکه اجرای الگوی کشت در کاهش واردات و تولید مستمر و پایدار تاثیر بسزایی دارد، تصریح کرد: با اجرای مصوبه الگوی کشت و ساماندهی تولید محصولات کشاورزی، کشاورزان از سرگردانی نجات پیدا می کنند و تمامی امور به صورت مکانیزه و پایدار به یکدیگر پیوند می خورد.

پایداری تولید تنها با مصوبه الگوی کشت تحقق می یابد

در سال ۹۲ به منظور اجرای الگوی کشت در هر استان سند جامع کشاورزی درست کردیم‌ تا بر مبنای آن در هر استان متناسب با اقلیم برنج، صیفی، محصولات زراعی و ... کشت شود.

با توجه به اعمال تحریم های ظالمانه، وزیر جهاد کشاورزی اجرای مصوبه الگوی کشت را در دستور کار خود گذاشتند که این حرکت کاملا صحیح است.

با اجرای مصوبه الگوی کشت و تولید متناسب با نیاز بازار داخل و صادراتی دیگر شاهد هدر رفت محصولات کشاورزی و برگشت چند بار محموله هندوانه به کشور نیستیم.

با اجرای مصوبه الگوی کشت و ساماندهی تولید محصولات کشاورزی، کشاورزان از سرگردانی نجات پیدا می کنند و دیگر نگران‌مازاد یا کاهش تولید نخواهیم بود.

 اگر بتوانیم سند جامع کشاورزی هر استان را مطابق با نیاز کشور تدوین کنیم، اقتصاد کشاورزی رونق خواهد گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۲۴ مهر ۱۳۹۹
الگوی کشت در چه کشورهایی اجرا شده است؟و نتیجه آن چه شده است؟
France
مهدی
۱۲:۵۴ ۲۴ مهر ۱۳۹۹
نباید جوری بشه کشاورز سیب زمینی خونشو بخره کیلویی ۸هزار تومن از اونطرف فصل کشارورزی سیب زمینی محصولشو کیلویی ۷۰۰ تومن بفروشه
این نهایت بی برنامگی اییه
از طریق استارتاپ ها ب کشاورزان ارائه دهند چ محصولی نیاز کشور کاشته بشه و چ محصولی امکان مازاد بودن اون در فصل ب داشته ک کشاورز سمته اون نره
یک اطلاع رسانی کم هزینه کفایت میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۲۴ مهر ۱۳۹۹
پس باید چیکار کرد ، هرکی هرچی میگه خوبه هرکی هرکاری می‌کنه خوبه !
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۰:۲۳ ۲۴ مهر ۱۳۹۹
تعداد کشاورزان و متراژ زمینها و وضعیت منابع آبی و الگوی کشت . اینها توسط دولت(جهاد کشاورزی) مشخص میشه .
و بعد متناسب با آن مهندسین کشاورزی به کشاورزها آموزش میدهند با خرید تضمینی و در کنار آن استفاده از روشهای نوین کشاورزی و ماشین آلات کشاورزی و صتایع تبدیلی و بسته بندی مناسب باعث رونق تولید و اشتغال زایی و افزایش درآمد و عدم مهاجرت به شهرها و ... می شود. این روال سالهاست که در کشاورزی کشورهای صنعتی وجود دارد.هر کی هر کی نباید بشه. اینجوری دولت هم مجبور میشه مسئولیت قبول کنه و کشاورز هم با خیال آسوده کشت میکنه و مازاد بر نیاز یک محصول باعث کمبود محصول دیگری نمیشه. میدانید که اینقدر برنامه ما در مورد صادرات عالی نیست که فورا محصولات مازاد را صادر کنیم.
Germany
ناشناس
۰۹:۵۰ ۲۴ مهر ۱۳۹۹
دولت نمی تواند کسی را وادار به کشت چیزی کند که سودی ندارد یا سود کمتری دارد، کشاورزی یک تجارت و شغل هست نه یک اداره دولتی
United States of America
ناشناس
۰۸:۲۴ ۲۴ مهر ۱۳۹۹
طوری سخن میگید که انگار همه چی مرتبه جز این یه قلم
آخرین اخبار