قاتل خاموش یکی از مهم ترین علل مرگ و ناتوانی

قائم مقام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه بر اساس آمار جهانی، از هر ۱۰ نفر بزرگسال در دنیا، سه نفر به فشارخون بالا مبتلا هستند گفت: فشار خون بالا مهم ترین علت مرگ و ناتوانی به شمار می‌رود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سید کاظم فرهمند قائم مقام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: به طور تقریبی یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر در جهان مبتلا به فشار خون بالا هستند که ۵۰ درصد از این افراد از وضعیت بیماری خود اطلاعی نداشته و درصدی از بیمارانی هم که از وضعیت خود مطلع هستند، هیچ اقدام درمانی دریافت نمی‌کنند.

او با اشاره به اینکه در بیماران مبتلا به فشار خون بالا خطر سکته مغزی، ۴ برابر و خطر سکته قلبی ۲ برابر بیشتر از افرادی است که دارای فشار خون طبیعی هستند، افزود: به همین علت در سال ۲۰۰۲ این بیماری توسط سازمان جهانی بهداشت به عنوان قاتل خاموش نامیده شد.

بیشتر بخوانید

قائم مقام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: یکی از موانع مهم در کنترل موثر فشارخون بالا، عدم اطلاع مردم از بالا بودن میزان فشارخون خود است.

فرهمند بیان کرد: این بیماری با یک اندازه گیری ساده فشارخون در خانه یا در مراکز درمانی با استفاده از دستگاه فشارخون، قابل تشخیص و به دنبال آن قابل درمان و کنترل است.

او تصریح کرد: مهم این است کسانی که فشارخون آن‌ها اندازه گیری شده است از میزان فشارخون خود و مفهوم آن مطلع شوند و افرادی که فشارخون بالا دارند، برای ارزیابی بیشتر و درمان از طریق ارجاع به پزشکان و مراقبت‌های بالینی ارتباط داده شوند.

قائم مقام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن توصیه به افراد برای اندازه گیری فشارخون و اطلاع از آن، کنترل وزن و پیشگیری از اضافه وزن، سطح کلسترول خون طبیعی، شیوه زندگی سالم، فعالیت بدنی منظم و تغذیه سالم را از مهم ترین راه‌های کنترل فشارخون برشمرد.
 
انتهای پیام// م.ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.