برنامه‌ریزی برای صادرات ۳.۸ میلیارد دلاری آذربایجان‌شرقی در سال‌جاری

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت:پیش بینی می‌شود امسال صادرات غیرنفتی به میزان ۳۲.۸ میلیارد دلار در کشور محقق شود و در برش استانی تحقق صادرات ۳.۸ میلیارد دلاری برای استان برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،حبیب امین زاده رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت:با وجود تحریم‌های ظالمانه و مسدود بودن مرز‌های صادراتی به دلیل شیوع بیماری کرونا، با تکیه بر توانمندی صنایع پیشران و اصلی استان و برنامه ریزی‌های لازم در راستای توسعه صادرات، در سه ماهه اول سال جاری ۱۵ درصد و در ۶ ماهه امسال ۱۸ درصد از برنامه‌های پیش بینی شده برای صادرات غیرنفتی استان جلوتر هستیم.

او افزود:صادرات یک میلیارد و ۴۹۶ میلیون دلاری ۶ ماهه سال قبل به یک میلیارد و ۹۱۹ میلیون دلار در نیمه ابتدایی سال جاری رسیده است که همین امر نشان دهنده توسعه صادرات استان می‌باشد.

او عمده بازار‌های صادراتی و کشور‌های هدف استان در زمینه صادرات را ۱۴ کشور همسایه و هند و چین همچنین برخی کشور‌های اروپایی معرفی کرد و گفت: این کشور‌ها مراودات تجاری مطلوبی با بخش خصوصی استان دارند و تحقق این امر نشان از عدم کارایی تحریم‌های ظالمانه دشمن در تجارت خارجی بخش خصوصی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی عمده کالا‌های صادراتی آذربایجان شرقی را در حوزه تکمیل زنجیره تامین و باتوجه به مزیت‌های نسبی استان دانست و افزود:در ۶ ماهه امسال، الا‌هایی نظیر مواد و مصنوعات پلاستیکی، انواع خوراکی‌ها (مرکبات)، قیر، سوخت و روغن‌های معدنی، چدن، آهن و فولاد، فرآورده‌های غلات (آرد و نشاسته)، انواع دیگ‌های بخار، مس و مصنوعات مسی، قند، شیرینی و شکلات، شیشه و مصنوعات شیشه‌ای عمده کالا‌های صادراتی استان بوده اند.

امین زاده بابیان اینکه سازمان صمت آذربایجان شرقی به عنوان یک دستگاه خدمتگزار به ویژه در شرایط تحریمی در تلاش است تا بیشترین خدمات را به صادرکنندگان استان ارائه دهد افزود:با تسهیل امور صادرات کالا‌ها در زمینه بازگشت ارز‌های صادراتی نیز اقدام خواهیم کرد.

او با اشاره به بخشی از تمهیدات و مساعدت‌های خاصی که در مورد کارت‌های بازرگانی و ایجاد تسهیلات برای صادرات کالا‌های تولیدی پیش بینی شده است اظهار کرد: آماده دریافت پیشنهادات بازرگانان و تجار به منظور تسریع و تسهیل فرآیند‌ها هستیم.

او با اعلام اینکه امسال یکی از ارکان برنامه‌های جهش تولید، توسعه صادرات غیر نفتی است گفت: فرآیند صادرات کالاها، ایجاد بازار‌های جدید صادراتی و شرایط رقابتی قابل قبول، در جهت تحقق شعار سال خواهد بود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه صادرات در شرایط فعلی کشور، یکی از شریان‌های اصلی اقتصاد است و حفظ آن نیازمند همت عمومی است اظهار کرد: طی سال گذشته با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان از نظر میزان وزنی ۵۲ درصد و از نظر ارزشی ۱۰۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ شاهد رشد فزاینده صادرات کالا‌ها هستیم.

امین زاده با اشاره به محور توسعه و تعمیق ساخت داخل به عنوان یکی از اهداف اصلی جهش تولید در برنامه‌های ابلاغی وزارت صنعت افزود: یکی از موفقیت‌های استان جلوگیری از واردات بی رویه بوده و بخشی از واردات سال‌های گذشته با تولید داخل و جایگزینی توسط صنایع داخلی جبران شده است به طوری که در ۶ ماهه سال قبل واردات ۶۰۶ میلیون دلاری از گمرکات استان، به ۴۳۶ میلیون دلار طی نیم سالجاری کاهش یافت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.