رئیس مرکز ملی فرش ایران:

با شناسنامه‌دار کردن فرش ایرانی از هویت جهانی آن دفاع می‌کنیم

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: مرکز ملی فرش برای شناسنامه‌دار کردن فرش و صدور گواهی اصالت آن، درحال برنامه‌ریزی است تا از هویت بین‌المللی فرش ایران دفاع کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، فرحناز رافع رئیس مرکز ملی فرش ایران با تقدیر از نقش اتاق بازرگانی خراسان رضوی در مسئولیت‌شناسی اجتماعی و حمایت از صنعت فرش دستباف، گفت: خراسان رضوی همواره در عرصه طرح و تولید فرش پیشگام بوده است. امروز این خطه برای حفظ اصالت و هویت فرش دستباف و پاسداری از اعتبار برند فرش ایران پیشگام است و ظرفیت‌های ارزشمندی در این حوزه دارد.

او افزود: مرکز فرش با کمک وزارت گردشگری در کمیسیون فرهنگی دولت در حال تدوین آیین نامه‌ای برای تقویت بخش خصوصی و استانداردسازی صنعت فرش است و در این راه از حمایت دستگاه قضایی نیز بهره گرفته شد. مقرر است آیین نامه مذکور پس از تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان به قانون تبدیل شود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: تلاش مرکز ملی فرش ایران جمع آوری فرش‌های بی‌گره و با رنگ تقلبی است. پس از تصویب این آیین نامه، برخورد با تقلب در تولید فرش، کیفری خواهد شد و هر فرش ایرانی خارج از استاندارد، باید جمع‌آوری شود.


ضرورت برندسازی در سایه قانون حمایت از مالکیت معنوی


رافع بیان کرد: برندسازی و توجه به نشان تجاری برای فرش ایرانی باید همواره در سایه قانون حمایت از مالکیت معنوی مورد توجه قرار بگیرد تا کارآمدی لازم برای آن ایجاد شود.

بیشتر بخوانید


او تصریح کرد: مرکز ملی فرش برای شناسنامه‌دار کردن فرش و صدور گواهی اصالت آن، درحال برنامه‌ریزی است تا بتوان برای این کالای نفیس ارزش افزوده مناسب ایجاد و از هویت بین‌المللی فرش ایران دفاع کنیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه، مشکلات مختلفی در صنعت امروز فرش ایران وجود دارد که برخی آسیب‌ها ممکن است آینده آن را تحت تاثیر قرار دهد، تاکید کرد: بی‌گره بافی، استفاده از نخ مصنوعی و رعایت نکردن کیفیت بافت از مهمترین چالش‌ها و دغدغه‌های دلسوزان صنعت فرش دستباف است که باید در این صنعت به صورت مجدانه مورد توجه و نظارت باشد.

رافع اظهار کرد: فرش دستباف ایران قرن‌ها زنده مانده است و از این پس نیز زنده خواهد ماند، ولی اینکه آیندگان چه قضاوتی در خصوص عملکرد امروز ما داشته باشند، مهم است.


انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.