اصالت ایرانی در تاروپودی از هنرو تجربه/ هنر گره زدن تاروپود‌ها در میان یکدیگر بیانگر تمدن و فرهنگ دیرینه ایرانیان

هنر فرش بافی، نقش آسمانی‌ترین خاطره آدمیان است، هنر یاد آوردن بهشت و نقش کردن آن و هنر بافتن رویایی از رویا‌های بیشمار بهشتی است.

اصالت ایرانی در تاروپودی از هنرو تجربه/ هنر گره زدن تاروپود‌ها در میان یکدیگر بیانگر تمدن و فرهنگ دیرینه ایرانیانبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ،  این هنر نقطه به نقطه بر زمینه‌ای از نخ، پشم و ابریشم با رنگ‌هایی الوان طرح زده می‌شود تا مبادا این خاطره مبهم از خاطر آدمیان محو شود.

خانه هیچ ایرانی تا کنون هیچگاه خالی از فرش نبوده است، نام ایرانیان با فرش گره خورده و همه ما خانه‌های بدون فرش را بی روح و سرد می‌دانیم.

این خود دلیلی است بر این واقعیت که نیاز به خرید این محصول در کشور ما در همه زمان‌ها وجود دارد و هیچ گاه از بین نخواهد رفت. این موضوع حتی نشان‌دهنده قدمت فرهنگی مردم یک سرزمین با هنر اصیل ۲۵۰۰ ساله خودشان است.

نام و آوازه فرش دستباف ایران از گذشته‌های دور در بین جهانیان پیچیده است، هنر گره زدن تاروپود‌ها در میان یکدیگر بیانگر تمدن و فرهنگ دیرینه ایرانیان در این زمینه بوده و هست.

در هنر طراحی فرش ایرانی چه فرش دستباف و چه فرش ماشینی طراح سعی دارد تا با کنار هم قرار دادن و چیدمان اصولی و صحیح گل ها، برگ ها، واگیره‌ها و ... یک مفهوم و معنای خاص را در طرح نشان داده و بگنجاند. البته لازم به ذکر است، امروزه طراحی فرش که تقریبا از یک هنر به صنعت مبدل گشته بسیار تخصص یافته‌تر از گذشته کار می‌شود.

ایرانیان تقریبا چیزی حدود یک سوم بازار‌های جهانی فرش را در اختیار دارد و به کشور‌های زیادی از جمله امارات، آلمان، ایتالیا، ژاپن، کانادا، برزیل، سوئد، قطر، لبنان و استرلیا فرش صادر می‌شود.
 
آمریکا هم که تا به حال یکی از بزرگترین بازار‌های صادرات فرش ایرانی بود به دلیل تحریم‌ها در حال حاضر از گردونه خارج شده است.
 
در مورد واردات فرش دستباف هم آماری که اعلام می‌شود صفر است، اما نمونه‌های محدودی از فرش‌های بلژیکی در بازار وجود دارد که با وجود ماشینی بودن شباهت بسیار زیادی به فرش‌های دستباف ایرانی دارند و از کارخانه‌های معروف ورباتکس، بللو و گالاکسی وارد می‌شوند.

بهترین فرش‌های ایرانی متعلق به قم، تبریز و کرمان هستند، اما نمی‌توان هنر بی همتای هنرمندان فرشباف شهرهایی، چون بیرجند، کاشان، اراک و فرش‌های ترکمن را نادیده گرفت.
 
صنعت فرش ایران همواره در معرض خطر الگوبرداری و تقلید کشورهایی، چون هند، پاکستان و افغانستان، چین و ترکیه قرار داشته است و حتی نمونه‌های کپی شده بسیاری توسط این کشور‌ها در اروپا و آمریکا به فروش می‌رسد.


به وقت فرش اصیل ایرانی


نمایشگاه بین المللی مشهد، هرساله میزبان خریداران فرش اصیل و دستباف ایرانی است، اما تیر ماهه امسال در حاشیه نمایشگاه کالا‌های ایرانی، به صورت تخصصی به صنعت فرش پرداخته و پذیرای خریداران چنین محصول اصیل ایرانی است.

بعد از ورود به سالن اصلی نمایشگاه دیدن فرش‌های رنگارنگ ایرانی حس غرور را در آدمی بیدار میکند، حسه غرور برای ایرانی هنرمند.

در ابتدای ورود با غرفه‌ای مواجه شدم که فروشنده با نهایته انرژی و دلسوزانه برای خریداران از فرش‌های اصیل ایرانی میگفت: به طور کلی فرش‌های دستباف از ابریشم و پشم بافته می‌شوند و به خاطر الیاف طبیعی و نرمی و لطافت شان اگر روی آن‌ها استراحت کنید، هیچ‌گاه کمر درد نخواهید گرفت و خاصیت دفع گرما در تابستان و دفع سرما در زمستان را هم دارند.
 

چگونه فرش اصیل ایرانی را بشناسیم


وی به راه‌های تشخیص فرش تقلبی از اصلی اشاره کرد و افزود: یکی از اولین تفاوت‌های فرش اصیل ایرانی در برابر نمونه‌های تقلبی تنوع بی‌شمار در طرح و رنگ است.

این فروشنده فرش دستباف می گوید: فرش‌های تقلبی مارک و مشخصات کامل و واضحی ندارد؛ یعنی در واقع شناسنامه فرش که در پشت آن نصب شده اطلاعات کاملی را در برمی‌گیرد شامل؛ نوع و جنس الیاف، طول پرز، وزن فرش، تعداد گره در هر متر مربع، دستورالعمل شستشو و نام کارخانه و کشور تولیدکننده یا نام واردکننده که در صورتی که هر کدام از این اطلاعات ناقص باشد، می‌توان به اصلی بودن آن شک کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: پرز دادن بیش از حد فرش یکی دیگر از نشانه‌های تقلبی بودن آن است.

اقای فروشنده در ادامه گفت: در فرش دستباف چند سانتی‌متر اختلاف در ابعاد فرش در قسمت‌های بالا و پایین یکی از مشخصات فرش است و عیب به شمار نمی‌رود، اما در صورتی که در قالیچه‌های کوچک به چشم می‌آید با تا کردن فرش از قسمت میانی می‌توانید از تقارن آن اطمینان پیدا کنید.

وی از قدمت فرش‌های ایرانی گفت و افزود: قدیمی‌ترین نمونهٔ قالی جهان که تاکنون یافته شده‌است، قالیچه‌ای آریایی با نقوش اصیل هخامنشی است.
 

این نمایشگاه برای تماشا هم این نمایشگاه بی نظیر است


پس از استفاده از صحبت‌های اقای فروشنده به سراغ یکی از مشتریان رفتم تا نظرش را از نمایشگاه جویا شوم، مردی مسن که گویا به دنباله فرشی با طرحی خاص می گشت او گفت: طرح‌های مختلفی از فرش هارا دیدم، نقوشه هندسی، طرح‌های آهویی و کوزه‌ای، که آنقدر این طرح‌ها متنوع و زیبا بود که در انتخاب دچار مشکل شدم.

او با لبخند رضایت بخشی ادامه داد: قیمت‌ها خیلی مناسب‌تر از حد تصورم هست و حتی نه برای خرید برای تماشا هم این نمایشگاه بی نظیر است.

نمایشگاه بین المللی مشهد، امسال همراه با غرفه‌های متعددی از کالا‌های ایرانی، بخش بزرگی را به فرش دستباف ایرانی اختصاص داده است که با استقبال قابل قبول مردمی مواجه شده است.

انتهای پیام//ه. ج
 
گزارشگر :هلیا جنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.