دیپلمات سابق: آمریکا با تمدید استارت نو، به دنبال تضمین پیروزی ترامپ است

نماینده سابق سازمان ملل در امور خلع سلاح اعلام کرد واشنگتن تلاش می‌کند با تمدید پیمان استارت نو با روسیه تا پیش از انتخابات دستاوردی چشمگیری برای ترامپ فراهم کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، یک مقام سابق سازمان ملل معتقد است فشار‌های دولت آمریکا برای تمدید یکساله پیمان «استارت نو»، تلاشی آشکارا برای تامین یک پیروزی در عرصه سیاست خارجی برای دونالد ترامپ تا پیش از انتخابات سوم نوامبر در آمریکاست.

آنجلا کین، نماینده سابق سازمان ملل در امور خلع سلاح گفتک واضح اینکه آنچه ترامپ اکنون می‌خواهد این است که او خواهان پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست. او می‌خواهد به همه بگوید ببینید من کاری انجام دادم. من روس‌ها را به پای میز مذاکره آوردم و ما قرار است توافق تازه‌ای را شکل دهیم یا اینکه آن را تمدید خواهیم کرد. حتی اگر یک ساله باشد، اما من کاری انجام داده ام.

این دیپلمات ارشد سازمان ملل تاکید کرد بنابراین اگر تنها دو هفته و نیم پیش از انتخابات او این (تمدید استارت نو) را اعلام کند، یک پیروزی در عرصه سیاست خارجی برای او محسوب می‌شود.

وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه آمادگی خود را برای تمدید پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک موسوم به «استارت نو» (New START) اعلام کرد. وزارت خارجه روسیه نیز روز سه شنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد روسیه پیشنهاد تمدید یکساله پیمان استارت نو را ارائه کرده و آماده است همراه با آمریکا به تعهد سیاسی دو طرف برای تعلیق شماری از کلاهک‌های هسته‌ای خود طی دوره مذکور عمل کند. بیانیه وزارت خارجه روسیه متذکر می‌شود: این اقدام تنها در صورت عدم درخواست‌های بیشتر از سوی ایالات متحده قابل اجراست.

روسیه به دنبال تمدید پیمان استارت نو با آمریکاست؛ پیمانی که در فوریه آینده به پایان می‌رسد. اما آمریکا علاوه بر توقف ساخت انبار‌های کلاهک هسته‌ای از سوی دو کشور، خواستار متعهد شدن روسیه به مذاکرات مربوط به توافق تسلیحات هسته‌ای با چین است. نماینده تسلیحاتی دولت آمریکا اخیرا با تاکید بر خواست ترامپ برای انعقاد توافق با روسیه تا پیش از انتخابات نوامبر، هشدار داد پس از انتخابات، روسیه مسیر دشوارتری برای توافق پیش رو خواهد داشت.

پیمان استارت نو توافق کاهش تسلیحات استراتژیک دو جانبه میان آمریکا و روسیه است که روز هشتم آوریل ۲۰۱۰ (فروردین ۱۳۸۹) میان رئیس جمهور وقت آمریکا و همتای روسی او در شهر پراگ، پایتخت جمهوری چک به امضا رسید. بر اساس این پیمان، دو طرف با کاهش زرادخانه هسته‌ای خود موافقت کردند.

با توجه به ناکامی‌های گسترده رئیس جمهور آمریکا بویژه در عرصه بین المللی، او دستاورد قابل اعتنایی در عرصه سیاست خارجی در چهار سال گذشته به نام خود ثبت نکرده است که بتواند آن را به عنوان برگ برنده در انتخابات سوم نوامبر رو کند؛ بنابراین چندان دور از ذهن نیست که او برای تضمین پیروزی خود در انتخابات پیش رو دست به توافقی دقیقه نودی با روسیه بزند.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار