اجرایی شدن معاهده منع سلاح‌های هسته‌ای از ابتدای سال ۲۰۲۱

پیمان سازمان ملل در زمینه منع سلاح‌های هسته‌ای از اوایل سال ۲۰۲۱ لازم الاجرا می‌شود.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، کمپین بین المللی برای منسوخ کردن تسلیحات هسته‌ای موسوم به (ICAN) دیروز شنبه اعلام کرد معاهده منع سلاح‌های هسته‌ای (TPNW) پس از کسب ۵۰ امضا و تصویب آن توسط سه کشور، انتظار می‌رود در ۲۲ ژانویه ۲۰۲۱ لازم الاجرا شود.

هندوراس دیروز و کشور‌های جامائیکا و نائورو روز جمعه منع استفاده از تسلیحات هسته‌ای را در کشورشان تصویب کردند و شمار کشور‌هایی که این معاهده را امضا کردند به ۵۰ مورد رسید.

اواخر دیروز، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با استقبال از تصویب این معاهده توسط ۵۰ کشور، از کشور‌هایی که این پیمان را تصویب کرده اند تشکر و قدردانی کرد و از این کار جامعه مدنی استقبال کرد.

این کمپین بین المللی غیر دولتی که به تحقق معاهده منع سلاح‌های هسته‌ای در جهان کمک می‌کند، اعلام کرده است که لازم الاجرا شدن این توافقنامه به این معنی است که سلاح‌های هسته‌ای دقیقاً مانند سلاح‌های شیمیایی و سلاح‌های بیولوژیکی ممنوعیت قطعی خواهد داشت.

کمپین در بیانیه‌ای اعلام کرد «این یک نقطه عطف تاریخی برای این پیمان مهم است. قبل از تصویب معاهده منع سلاح‌های هسته‌ای TPNW، تسلیحات هسته‌ای تنها سلاح‌های کشتار جمعی بودند که با وجود پیامد‌های فاجعه بار انسانی بر اساس قوانین بین المللی ممنوع نبودند. اکنون، با اجرایی شدن معاهده، می‌توانیم سلاح‌های هسته‌ای را آنچه که واقعا هستند سلاح‌های کشتار جمعی ممنوع، درست مثل سلاح‌های شیمیایی و سلاح‌های بیولوژیکی بنامیم.»

بئاتریس فین، مدیر اجرایی این کمپین، از ارسال پنجاهمین تصویب معاهده استقبال کرد و آن را به عنوان یک لحظه تاریخی و یک فصل جدید برای خلع سلاح هسته‌ای توصیف کرد.

پیمان منع سلاح‌های هسته‌ای در ژوئیه ۲۰۱۷ در سازمان ملل امضا شد. کشور‌های عضو ناتو از امضای توافق نامه خودداری کردند.

در اکتبر ۲۰۱۸ آمریکا، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه به طور مشترک اظهار داشتند که با این معاهده مخالف هستند و از امضای آن خودداری می‌کنند. آن‌ها گفته اند این معاهده مشکلات اساسی را که برای دستیابی به خلع سلاح هسته‌ای پایدار در مقیاس جهانی باید حل شود، در نظر نگرفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار