فعالیت بدنی چه تاثیری بر سیستم ایمنی می‌گذارد؟

کارشناس ارشد آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی از تاثیر فعالیت بدنی بر سیستم ایمنی که حوزه جدیدی از پژوهش‌ها در زمینه علم ورزش است، پرداخت.

رضا انوری کارشناس ارشد آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: تاثیر فعالیت بدنی بر سیستم ایمنی حوزه نسبتاً جدیدی از پژوهش‌ها در زمینه علم ورزش است که به عنوان «ایمنولوژی ورزشی» شناخته می‌شود.

او افزود: سیستم ایمنی به فعالیت بدنی بسیار پاسخ پذیر است، به طوری که مشاهده شده سیستم ایمنی به طور متفاوت به میزان و مدت استرس فیزیولوژیک تحمیلی بر بدن پاسخ می‌دهد.

انوری تصریح کرد: پژوهش‌ها نشان داده اند که فعالیت ورزشی به صورت مستقیم بر تقویت سیستم ایمنی، دفاع آنتی اکسیدانتی و اثر‌های ضدالتهابی (و غیرمستقیم) بهبود خلق وخو و نیمرخ متابولیک بر عملکرد ایمنی تأثیرگذار است.

کارشناس ارشد آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی در ادامه با بیان اینکه ویروس کرونا، اولین و آخرین گونه از بیماری‌های ویروسی نیست و نخواهد بود، اظهار داشت: ضرورت تغییرات عملیاتی در سبک زندگی و استفاده از فعالیت‌های ورزشی منظم در عموم افراد جامعه و در سراسر طول عمر می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی در کاهش عوارض و هزینه‌های مربوط به این گونه بیماری‌ها مؤثر باشد تا زمان کشف واکسن و مدیریت بیماری کووید ۱۹ به نظر می‌رسد همچنین پیشگیری و تقویت سیستم ایمنی بدن بهترین راه مبارزه با این بیماری باشد.

او در خصوص تمرینات ورزشی ادامه داد: با شدت متوسط به عنوان یک همراه کمکی برای تقویت عملکرد سیستم ایمنی مطرح هستند. عفونت‌های ویروسی مانند کرونا ویروس باعث عفونی شدن سلول‌های بدن می‌شود.

انوری در پایان بیان کرد: تقویت سیستم ایمنی با فعالیت ورزشی روش مؤثری برای مقابله با این ویروس است و رعایت رهنمود‌های ورزشی مبتنی بر اصول علمی، علاوه بر آمادگی بدنی به تقویت سیستم ایمنی نیز کمک می‌کند.

انتهای پیام/ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.