چرا دلار جایگزین ندارد؟

۱۸۵ ارز در فهرست ارزهای بین‌المللی جهان قرار دارد، هر کدام از این ارز‌ها را می‌توان با دلار جایگزین کرد، اما بنا به دلایل متعدد، این کار عملا انجام نشدنی است.

چرا دلار قوی ترین ارز جهانی است؟

به گزارش خبرنگار بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ارزی که برای داد و ستد در سراسر جهان مقبول باشد، ارز جهانی نام دارد. ارز‌های رایج جهانی زیادی برای معاملات بین المللی استفاده می‌شود، که مهم‌ترین آن‌ها دلار آمریکا و یورو هستند که از بین همه ارزها، دلار محبوب‌ترین ارز به شمار می آید. به ارز جهانی، ارز ذخیره‌ای هم می‌گویند.

۱۸۵ ارز در فهرست ارزهای استاندارد بین‌المللی جهان قرار دارد که بیشتر آنها فقط در کشور خود مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر کدام از این ارز‌ها را می‌توان با دلار جایگزین کرد، اما بنا به دلایل متعدد، این کار عملا انجام نشدنی است.

بعد از دلار آمریکا، چه ارزی جهانی است؟

دومین ارز ذخیره‌ای جهان بعد از دلار، یورو است. ۹/۱۹ درصد از ارز‌های ذخیره ای بانک‌های مرکزی شناخته شده‌ی جهان، در سه ماه دوم سال ۲۰۱۷، یورو بوده است. در صورتی که بحران منطقه یورو از بین برود، ارز یورو این پتانسیل را در خود دارد جایگاه اول ارز جهانی را به دست آورد. اما بحران منطقه یورو در شرایط فعلی، محقق شدن این هدف را سخت کرده است.

شاخص دلار تعیین کننده‌ی ارزش آن است. از ماه جولای سال ۲۰۱۴، این شاخص ۲۵ درصد افزایش یافته است. اما دلیل آن چیست؟

در ماه ژوئن سال ۲۰۱۴، بانک مرکزی اروپا اعلام کرد که اتحادیه‌ی اروپا با کاهش قیمت، قصد انجام فعالیت‌هایی برای کنترل تورم و رشد اقتصادی را دارند. معامله گران ارز‌های خارجی، نگران این موضوع بودند که ارزش یورو کاهش یابد و ناچار باشند که با ارز دلار، معامله‌های خود را انجام دهند.

در جولای سال ۲۰۱۴، بانک فدرال اعلام کرد در ماه اُکتبر، برنامه‌ی کاهش قیمت را لغو خواهد کرد. به دنبال این تصمیم، در اواخر ماه جولای سال ۲۰۱۴، اداره تحلیل اقتصادی آمریکا اعلام کرد که رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا، در سه ماه دوم سال، ۴ درصد بوده است. این میزان از رشد اقتصادی، یک تغییر خوشایند، نسبت به سقوط ۱/۲ درصدی اول سال بوده است.

در ماه اُکتبر، عربستان سعودی اعلام کرد که با محدود کردن صادرات نفت خود، قیمت هر بشکه نفت را کمتر از ۷۰ دلار نگه می‌دارد.

دلیل دیگری که باعث قدرت دلار آمریکا شده است، انجام معامله‌های نفتی با دلار است. حال هر چقدر دلار قوی‌تر باشد، درآمد‌های نفتی بیشتر خواهد بود و این یک معامله‌ی دو سر بُرد برای عربستان و آمریکا است.

انتهای پیام/

برچسب ها: دلار ، ارز ، ارز جهانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۲
Iran (Islamic Republic of)
Mohsen
۰۵:۱۰ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
سودسپرده بلندمدت پنجساله موسسات نامعتبرباسود31درصدخریدوفروش میشه اونوقت دلاررامیگیدپول نیست.کاغذداریم تاکاغذ.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۴ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
ارز های دیجیتال کارامدند ولی متاسفانه دولت ها ازشون میترسن ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
من چیزی زیادی از اقتصاد نمیدونم اما تا جایی که به عقل من میرسه مثل جایگزین کردن تلگرام با سروشه مثلا، اگه تو بخوای تو سروش ارتباط داشته باشه بقیه هم باید بخوان، حالا دلار رو بذاریم جای تلگرام؛ البته ممکنه مثال بی ربطی باشه گفتم از اقتصاد چیز زیادی نمیدونم.
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۱۵:۲۰ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
جایگزین دلار در سایه یک جو اراده میسر خواهد شد. همانگونه که بین ایران. هند. روسیه و چین قراداد منعقد شده است. اگر دولت ها بخواهند. برای ایران یا هر کشور دیگری چه فرقی دارد که به جای دلار یورو روبل و یا یوآن دریافت کنند؟
Netherlands
ناشناس
۱۵:۱۴ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
چون قراربود آمریکا هیچ غلطی نمی تونه بکنه! ؟؟ ولی دیدید که دلارش مارا بدبخت کرد!!؟ ویا دست عده ایی بی رحم افتاده ودارند شیره مردم رامی کشند! ؟!؟
Netherlands
ناشناس
۱۵:۱۲ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
میگن دلار دست سپاه هست وتمام این گرانی ها!؟!؟
اگر اینطوره!؟!؟ مگر سپاه جزع مردم نیست!!؟؟ جراسپاه میخواد ازمردم انتقام بگیره!؟؟ یعنی سپاه اینقدر قلدر و بی رحم شده!!!؟
فرمانده کل سپاه چرا کاری نمی کنه!؟؟
چرامی شنویم که کشور دست سپاه افتاده!؟!؟ پس کودتا شده ومانفهمیدیم!؟!؟ مثل انقلاب که شد ومانفهمیدیم جی شد ومردم درکجای این انقلاب هستند!!؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۲:۴۶ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
آقای ناشناس دلار به دست شمانیافتده است دلار به دست عده ای از افرادی مثل تو و دولت افتاده است با وعد ه های دولت که مردم را فریب داده است حالا دلتنگ انتخابات 1400 هستند تا مردم را فریب بدهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۸ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
سپاه این همه در خدمت مردمه آدم حسابی.
دولت کلی ازش قرض کرده، الان خیلی دولت بهش بدهکاره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
چون شیر مادر هم جایگزین نداره
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۵:۰۲ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
چون مبنای ارزش گذاری هر کالا و خدماتی در تجارت جهانی ، دلار تعیین شده. فرض کنین می خواین کالائی را از چین و با یوان خرید کنین ، نیاز به یوآن دارین ، ارزش یوآن رو چطوری محاسبه می کنین ، دلار. به همین راحتی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
لعنت به شماها که خائن ترین انسانها به شکوه ایرانین..از بین بردین ایران رو..بس کنییییییییین...بسه دیگه بذارین نفس بکشن مردم...بذارین اکثریت مردم تصمیم بگیرن راجع به زندگیشون.دینشون...اقتصادشون...سیاستشون....نابود کردین همه رو
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۴:۴۶ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
43 ساله مثل آدمهای ضعیف فقط فحش میدید و از انقلابی گری فقط فحش دادن و مرگ بر امریکا بلدید.یا نمسدونستین دلار آمریکا چه قدرتی داره که احمق بودید یامیدونستین قدرت امریکا و دلار چیه اما مردم رو به مسلخ بردیدکه خائن ترین انسانها شمایید..حداقل نکردید 20سال بی سروصدا کار اقتصادی کنید و قدرتمند شید بعد شعار مرگ بر این و اون بدید.
عقل و وجدان هم چیز خوبیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
مرگ بر آمريکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
پول چین بهترین جایگزین هست و ما هم تأیید می کنيم
Iran (Islamic Republic of)
حسین کرد
۱۴:۳۲ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
جایگزین دارد.... ولی عزم وعرضه میخواهد... وسلام
United States of America
ناشناس
۱۴:۱۸ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
دارد اراده سیاسی باشد میشود.
ا ممکن است 2 کشور مختلف تجارت خود را به جای USD یا ارزهای سخت دیگر با ارزهای خود انجام دهند؟

البته همینطور است. و این یکی از دلایلی است که تحریم ها و تحریم های اقتصادی و غیره به مرور مانند قبل کار نمی کنند.

وقتی ایالات متحده تحریم ایران را شروع کرد ، در ابتدا بسیار دردناک بود. ایران به راحتی نمی توانست صادرات اصلی (نفت) خود را در بازار جهانی بفروشد و تجارت آنها متضرر شد. در طی سالها ، آنها و چینی ها متوحه شدند که (1) ایران نفت دارد ، و نفت کالایی در چین وجود ندارد و (2) چین کالاهایی مانند وسایل نقلیه و سلاحهایی را که ایران می خواست تولید کرده است. آنها تجارت خود را بدون بهره گیری دلار آمریکا انجام می
دهند
این حرف ها را کلی گویی نشود و مردم نا امید نشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
1- آمریکا بعنوان کشوری نوین قوانینی رووضع کردکه موارددست پا گیردرش نباشد وفقطوفقط بطور100%منافع ملی کشورش ملاک باشه.2- بعدازجنگهای داخلی آمریکا میتوان گفت درحقیقت 50 کشوربعنوان ایالات متحده شکل گرفت واین یعنی قدرت ( برای همین آمریکا دوست داره کشورهای کوچواوکوچولو درجهان شکل بگیره ).3_ درجنگ جهانی آمریکا بعنوان ناجی جهان! مثل انگلیس که زبان خودش روشاخص قرارداد آمریکا هم پول خودش روجهانی کرد.4_ درآمریکا برعکس کشورهای دیگه که افزایش نقدی باعث تورم میشه ،چنین امری زیاد محسوس نیست!( بعلت اینکه خیلی ازکشورها ازدلارمثل طلا بعنوان پشتوانه!! استفاده میکنندتورم حاصل ازچاپ دلاردراین کشورها تقسیم میشه!!) 5_آمریکا به عنوان کشوری مهاجرپذیر (مثل کانادا/استرالیا) با ایجاد شرایط مطلوب درطول سالیان متمادی جذب سرمایه ومتخصص ونخبه ومغزها روکرد) برای همین درآمریکا اکثر کسانیکه سرشون به تنشون میرزه آمریکایی نیستند.6_ نباید فراموش کرد درکل تاریخ آمریکای نوین جنگهای بیشماری ایجاد شد وکلی منافع هم ازاین طریق به آمریکا رسید ومیرسه ( فولکس واگن آلمان هنوزداره غرامت جنگ جهانی به آمریکا میده!) 7_ کشوری هست که صنایع مادرروبیشترداره تا کشورها وابسته آن شوند وترجیح میده چیزهای جزعی وکوچک رومثلاً ازطریق چین بدست بیاره (خود همین اینترنت دراصل برای آمریکاست) البته هزاران هزار دلیل دیگه وجود داره که حاصله هزینه کردآمریکا برای بدست آوردن قدرت حداکثری واربابی بر عالمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
نمیخوان و نمیزارن که ارزی جایگزین دلار بشه،چون نون تو دلاره.بماند که هیچی ریاااااااال نمیشه.
United States of America
ناشناس
۱۳:۲۱ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
برای اینکه کل اقتصاد جهان به گرد پاشم نمیرسه همه چیز دنیا دستشه راستی چرا امریکا به ایران حمله نمیکنه با توجه باینکه در مدت یکماه میتونه زیرو رو کنه و خلاصه پاسخ اون با پاسخ ما قابل قیاس نیست ولی چرا ؟ چرا سیاستهای امریکا استراتزیهای داخلی کشور رو تسریع میکنه مثلا همین تحریم سیاست اقتصاد مقاومتی بدون نفت ایران را پشتیبانی میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
چه جالب
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی جعفری
۱۲:۴۱ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
با سلام و احترام ، دارد خیلی خوب هم دارد مسئولین ما بابت دلار سود هنگفتی می کنند که دلار باشد و به فکر مردم نیستن ، باید چند سال پیش رهبری گفتند و پیشنهاداتی هم دادند و مسئولین تا به الان در جبهه اروپاو کدخدا هستند و مردم در فشار زندگی و جزء خداوند کسی به داد ملت نمی رسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
نمیدونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
هرکس با دلار در افتاد بر افتاد.
Netherlands
ناشناس
۱۱:۵۳ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
هیچ کشوری توانایی مقابله با امریکا و پولشو قدرتشو نفوذش تو جهان نداره
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۱۵:۲۳ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
دولت های ضعیف و مرعوب غرب خود سبب قدرت گرفتن دلار شده اند. اگر از روز اول مبادلات تجاری را به یک ارز محدود نمیکردند امروز این آشفته بازار ایجاد نمیشد.
Netherlands
ناشناس
۱۱:۵۳ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
هیچ کشوری توانایی مقابله با امریکا و پولشو قدرتشو نفوذش تو جهان نداره
Iran (Islamic Republic of)
وطنم
۱۱:۴۲ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
پس یوآن چین چی؟ 1.8 میلیار نفرهستند اما پولشون زور نداره؟ مگه میشه؟ اونا از لحاظ نظامی، و فناوری پیش قدم هستند. یکی از دلایلی پول آمریکا قدرتمنده، به خاطر تکنولوژی اوناست. کسی سی پی یو کامپیوتر نمیتونه بسازه. کسی هواپیمای مسافربری بزرگ به جز آمریکا و روسیه نمیسازند. آمریکا گوگل رو داره. فیسبوک و آمازون و ای بی. مایکروسافت ... . بدون تکنولوژی آمریکا زندگی کردن سخت به نظر میاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
آمریکا کشور با استعدادترین و با جرات ترین و سختکوش ترین و با فکرترین و وطن پرست ترین انسانهای این کره خاکی هست.
کشوری که بر مبنای علم پای ریزی شد. اونها فکر کردن و عمل کردن . و در گیر خرافات نشدن.
و موفق شدن. ابر قدرت شدن .
و منافع کشورها رو با منافع خودشون ترکیب کردن.
حالا می میگیم سقوط میکنه؟؟؟
هرگز .
تراکنش مالی آمریکا برابر با بودجه روسیه هست. قدرت دارن.
ما فقط فکر خودمونیم و فقط ادعای بیخود داریم دریم.
مردمش پشت کشورشونن . ما چی؟
ای بابا برا کی میگم.
Iran (Islamic Republic of)
بیسوادبی شناسنامه
۱۱:۱۹ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
بیعرضگی کشورهای نفت خیزه.تحریم دلاربهترین روشه مثل سوریه مثل ترکیه که مردم دلارو آتیش زدن نه مثل ماهاکه تا میگن دلار گرون شده بدوبدو میریم صف وایمیسیم می خریم!!!هم ادعای انقلابی بودن مون میشه هم ادعای شیعه ومسلمان بودنمون!!!!
Iran (Islamic Republic of)
مسلم
۱۱:۱۳ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
ریال هم ارز خوبیه میتونه تو جهان اول باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۰۷ آبان ۱۳۹۹
به جای دلار از پول همون کشور ها استفاده شه....
آخرین اخبار